• Lidingöbo

Hemmaförälder. Hur gör ni?

Vi anser att ett barn ska helst vara hemma i 3 år med primärföräldern. Ja, vi är ap- föräldrar. Amning och anknytningsteorin är viktig för oss.

Jag har av misstag tänkt ut fel på föräldraledigheten. Vi visste inte om att man måste ha full föräldraledighet när barnet är över ett år för att få behålla sitt sgi. Vi har iofs vårdnadsbidrag a 3000kr som möjlighet. Då gäller det först att man ska ta ut 240 dagar innan man får ut det. Regeln är att det gäller mellan 1 årsåldern till barnet är 2 år och 11 månader gammalt. Tänk om den borgerliga majoriteten i vår kommun förlorar valet och socialdemokraterna röstar bort det efter sep 2010?

Hur har ni lagt upp det ni som stannar hemma? Hur har ni gjort med makens knutna dagar? Hur delar ni upp föräldraledigheten? Vad anser ni?

• Svar på tråden Hemmaförälder. Hur gör ni?
  • Anne69

Vi tror också på att vara hemma lite längre med barnen men är djupt övertygade om att barnen kan knyta an till flera vuxna: så vi delar på föräldraledigheten! Hittills har det visat sig vara ett lyckokast - att se min stora dotter tillsammans med sin pappa är något alldeles speciellt Ammat har vi slutat göra när barnen ville sluta..... Nåja, detta hör nog egentligen inte alls till din fråga men eftersom du själv skrev lite om dina utgångspunkter så fick du här några av mina.

Vi kollade sgi-reglerna innan vi la upp ledigheterna, har numera två barn. När vi fick barn 1 fanns inte vårdnadsbidraget så då gjorde vi så att jag nästan inte tog någon föräldrapenning år 1 och sen tog maken 5 dagar/vecka år 2. Sen kom propositionen om vårdnadsbidraget o då satte vi full fart för att komma upp i 250 dagar så att vi kunde få vårdnadsbidrag direkt när det trädde ikraft.
    Sen fick vi barn nr 2 och för detta barn tog vi 7 dagar/vecka under någon månad i somras men har nu uppehåll pga vårdnadsbidrag för det stora barnet. I sommar går vi dock på föräldrapenning igen, då med 7 dagar/vecka. Så fort vi kommer upp i 250 dagar kommer vi att söka vårdnadsbidrag igen. Även denna gång kommer det bli maken som tar flest dagar - så jag ger av mina till honom.

Om du bor på Lidingö som ditt nick antyder så behöver du nog inte oroa dig avseende den kommunala majoriteten efter valet 2010. Men visst kan en annan regering strypa vårdnadsbidraget, det måste man ta höjd för. Sen tror jag att det är tveksamt att de skulle prioritera det till årsskiftet 2010/2011.....men vem vet?

• Eva S

Vi har struntat fullkomligt i min SGI. Den får jag jobba upp igen om jag får ett jobb. Vi delar ca 50/50. Mannen är föräldraledig på måndagar och jag är alltid hemma men tar också bara ut en dag föräldraledighet. Räknas väl då som hemmafru kan jag tänka mig. Vi vill vänta med dagis till Ebba är minst två och helst längre (är 1,5 för tillfället). Men om jag hittar något intressant jobb att söka så gör jag det för en anställning är ändå en anställning.

Svar på tråden Hemmaförälder. Hur gör ni?