Någon som ska börja med Gonal-f och försöka på naturlig väg?
Är det någon som vill vara med i en tråd där vi kan peppa och stötta varandra? Du kanske har sprutat ett tag eller är nybörjare, precis som jag?
Är det någon som vill vara med i en tråd där vi kan peppa och stötta varandra? Du kanske har sprutat ett tag eller är nybörjare, precis som jag?
Hej!
Jag ska börja med Gonal-F nästa cykel. Har BIM till helgen och sen ska jag ta första sprutan dag 5. Vore jättekul att följas åt och utbyta erfarenheter!
Har du börjat än? Eller när ska du börja? Vilken dos ska du ta och på vilket dag ska du göra VUL?
Vore kul att få reda på din bakgrund?! Jag slutade med p-piller i dec-07, startade barnverkstaden i maj-08 men eftersom jag inte fick tillbaka min mens efter att jag slutat med pillerna sökte vi hjälp. I augusti-08 var jag o min man på utredning, jag fick lämna blodprov och min man spermaprov. Både proven var okej. Jag fick börja äta pergotime, 2 enkelkurer, 2 dubbelkurer och 1 trippel. Den senaste cykeln har jag varit ostimulerad och jag fick ÄL av mig själv (vilket jag absolut inte trodde). Och nu ska jag som sagt börja med lägsta dosen Gonal-F. Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning, jag är så rädd att jag ska bli överstimulerad och att för många ägg ska mogna så att vi får sex förbud. Börjar spruta på dag 5 och ska göra VUL dag 13 och sedan bestämmer vi hur jag ska gå vidare, beror väl på om det är något ägg som är moget eller inte.
Hej Sagn!
Vad kul med sällskap=) Har skrivit ett litet meddelande till dig som du kan läsa!
Börjar spruta i slutet av april, spännande. Har du fått äl av Pergon någon gång?
Jag ska gå på vul sprutdag 10. Nu kämpar vi tillsammans, heja heja!
Fler är välkomna till tråden!
Hej Anna!
Läste ditt mail. Hoppas att vi båda reagerar bra och snabbt på sprutor =)
Jag har fått ÄL på 4 av mina 5 omgångar pergo. Denna senaste månaden har jag varit ostimulerad och konstigt nog fick jag ÄL av mig självt, så pergo kan sparka igång kroppen =) Idag kom mensen så på onsdag tar jag min första spruta..huh..var och hämtade dem på apoteket idag, jag ska spruta den lägsta dosen (75) i 9 dagar och sen göra VUL och se hur jag ska fortsätta. Jag har kommit upp i högkostnadsskyddet på apoteket men vet du vad Gonal F kostar?! 3500 SEK...helt galet. Och mitt högkostnadsskydd går ut i maj =(
Hej Sagn!
Vad skönt för dig att du fått äl av Pergon...själv hoppas jag verkligen att sprutorna sparkar igång kroppen! Varför får du inte fortsätta med pergon om den ger dig äl? Vad kan gonal-f göra för att öka chansen till graviditet? Fortfarande nybörjare i ämnet! Jag längtar tills jag får börja spruta med skräckblandad förtjusning. Otroligt läskigt men förhoppningsvis ett steg närmare en bebis=) Ska ta samma dos som dig i 10 dagar innan vul. Håller med om att sprutorna är galet dyra, tur att det finns högkostnadsskydd!
God morgon!
Det var jag själv som ville börja med sprutor, de ÄL jag har fått har kommit ganska sent i cykeln typ dag 27-28 och min livmoderslemhinna växer dåligt när jag äter pergo. Min gynekolog sa även att hon tror att jag kommer att reagera bättre på sprutor...och sen brukar man byta metod efter ett antal försök, och jag har ju trots allt gjort 5 försök utan resultat =( Som jag har förstått så är Gonal-F mer skonsam mot kroppen samt mer effektiv, eftersom man kan ändra doseringen om man ser att inget händer. Hur många försök med sprutor ska du få göra innan du går vidare till nästa behandlingsmetod?
Du har inga barn sen innan eller? Hur gammal är du, (om man får fråga)??
God morgon!
Jag är 26 och har inga barn tidigare. Vet inte hur många försök jag har, viktigaste är att Gonal-f ger mig mig äl, annars blir det svårt att hitta andra alternativ tyvärr. Jag hoppas så innerligt att sprutorna ska hjälpa mig. Håll mig uppdaterad om hur det går med sprutorna....du ligger ju ett par veckor "före" mig med behandlingen.
Hej!
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av gonal-f. Jag började med pergo pga utebliven äl, enkel, dubbel, trippel och dubbel igen utan någon bekräftad äl. Möjligtvis att jag fick av nån kur men den kommer så sent för mig, typ dag 30! Fick dock en cysta på tredje som gjorde att jag var tvungen att avbryta den fjärde.
Började med den första gonal f-kuren i januari och var så rädd att det inte skulle funka. Började med den lägsta dosen som är 37,5 i 5 dgr sen 75. Var på vul efter ca 10 dgr och då fanns inga blåsor på tillväxt. Var ledsen för det kändes som att jag aldrig kommer få nån äl.
En vecka senare fanns där en fin äggblåsa på 17 mm. Jag hade inte vågat hoppas på det men det funkade. Tog även pregnyl för att få ägget att släppa en viss dag och verkligen säkerställa att det släpper plus att vi kombinerade med insemination (tror inte att det spelar nån roll egentligen då problemet är min äl). Funkade dock inte på första men på andra som var upplagt på samma sätt så funkade det
Ni kommer få äl av gonal f är jag helt övertygad om! Lycka till!
Marion T; Tack för att du delar med dig av erfarenheter..helt ovärderligt! Är så rädd för utebliven äl, eftersom Pergon inte funkade på mig. Men nu får jag hopp! Höjde du dosen ytterligare efter vul?
Ett stort grattis till dig och ditt mirakel!
Anna: Jag har inte hört nån där Gonal-F inte har fungerat på, det enda jag har hört är att det kan ta nån omgång innan man hittar rätt dos. Så jag tror absolut att du kommer att få ÄL!! Jag håller mina tummar för dig!
När bestämde ni er för att skaffa barn? Vi bestämde oss i maj-08. Detta försök blir vårt 9:e, fast på dom 9 har jag bara haft ÄL på 5.
Då är vi lika gamla, jag fyller 26 i oktober!
Marion T: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Det är guld värt!
Sagn: Åh, jag hoppas att du har rätt och att vi båda snart går med tjocka magar=)
Vi har försökt sedan juni-08, så vi är lika även där!