• Pockadockan

nära anhörig på begravning...

Min kille ska på sin morfars begravning om en vecka... Som nära anhörig ska man ju ha vit slips till. Vad vi inte har klurat ut är om han ska ha vit eller svart skjorta till... Med vit skjorta känns ju slipsen lite överflödig och med svart skjorta blir det ju väääldigt svart eftersom kavajen och byxorna är svarta...

Hur "ska" det vara? Vit eller svart skjorta?

• Svar på tråden nära anhörig på begravning...
  • JsN
    Alltid vit skjorta på begravning! (Om det är formell klädsel)
    Barn, barnbarn, syskon, föräldrar och kusiner om man är nära har vit slips, resten har svart. Som gift har man samma relation som sin partner.
  • Gisse the one and only

Man har aldrig svart skjorta i Sverige på begravning. Så, vit skjorta gäller. Slips, vit när det är nära anhörig och då gäller: Make, bror eller son. Så din kille ska ha svart slips. Sen gör en del som de vill, det är ok, men skippa den svarta skjortan.

• Gisse the one and only

Extra!!

En formell begravning med "mörk klädsel" innebär för de nära manliga släktingarna, fram till syskonbarn, att man bär vit slips och vit skjorta. Övriga manliga gäster bär svart slips.

Alltså, din killes morfars syskons barn har vit slips, inte barnbarn och kusiner.

• JsN

Jag kollad med Ribbing vad som gällde för barnbarn inför min farfars begravning. Barnbarn bär vit slips, kusiner gör det om de känner att de har en nära relation annars inte.

• Gisse the one and only

JsN

Då kan du kolla Fonus hemsida då.

Samt att jag faktiskt jobbar med detta dagligen och har gjort i snart 20 år

Klädsel vid begravning

Tidigare var det vanligt att de manliga gästerna vid en begravning var klädda i frack med svart rosett. Detta förekommer inte idag.

Anger inbjudan "mörk klädsel" väljer man som regel helst svart, grått eller mörkblått. Sommartid kan vitt eller beige också gå bra.
    Har angivits "ljus klädsel" står det gästen fritt att välja det som passar den egna smaken. Med hänsyn till en äldre generation bör man undvika t.ex. klarrött.
    Ju närmare släkt desto striktare klädsel. Ytterplagg kan vara i annan diskret färg.

En formell begravning med "mörk klädsel" innebär för de nära manliga släktingarna, fram till syskonbarn, att man bär vit slips och vit skjorta. Övriga manliga gäster bär svart slips.

Nära kvinnliga släktingar, fram till syskondöttrar, har svarta eller mörka strumpor till mörk eller svart dräkt eller klänning.

Övriga kvinnliga gäster har varken svarta strumpor eller svarta kläder. Endast diskreta färger är att rekommendera. Barn bär sina vanliga kläder.

Sorgband används idag mycket sparsamt. I förekommande fall bärs det på vänster kavajslag.
    Bandet används dock vid t.ex. sportsammanhang, då någon laget närstående avlidit, att laget vid match eller tävling bär brett sorgband på vänster arm.

Klädreglerna har under senare år blivit allt mer liberala. De har dessutom utvecklats olika i landet. På landsbygden är man fortfarande mera konservativ än i t.ex. storstäderna och i Skåne har man en mer tillåtande syn angående vad som är lämpligt än i Norrland.

Generellt kan man säga att begravningsgudstjänsten är en högtid. En högtid då man visar respekt för en människas liv och för de närmastes sorg. Denna respekt kan man bl.a. visa genom att välja en lämplig klädsel.

• bambigirl

Men jag tycke att man är närmare sin mormor än sin moster. (ett ex) Min man hade vit slips på sin farfars begravning... Jag tycker man kan känna själv hur nära man är...

• Pockadockan

gislöv: han ska alltså inte ha vit slips ?

• Gisse the one and only

Jag skrev det i mitt första inlägg, att man kan göra som man vill, men TS frågade hur man "brukar göra"

• Toria

På Fonus hemsida, står det så här:

Vem bär vit eller svart slips på begravning?
    Etiketten bjuder att manliga nära släktingar: far, son, bror, far o morföräldrar, svåger, svärson, svärfar och syskons söner bär vit slips till mörk kostym och vit skjorta. Övriga män bär svart slips.

www.fonus.se/begravning/index.html&sc=37&id=168&childID=119

Svar på tråden nära anhörig på begravning...