• fam kaos

Hur tänker ni kring det här med höga priser på bondkatter?

Är lite nyfiken på hur ni andra tänker kring det. Man ser ibland annonser om katter där priset är väldigt högt mot vad det brukar vara för vanliga bondkatter, allergi brukar anges som skäl till omplaceringen och priset brukar motiveras antingen med att de vill hitta rätt ägare (uppenbarligen kan det bara vara rätt ägare om ägaren har gott om pengar) eller så hör man att de vill höja kattens status. Oftast ligger katten ute länge och priset sänks.

Hur tycker ni?

Jag kan tycka att visst är det hedervärt att vilja höja kattens standard men jag tror inte det fungerar genom att ta priser som är skyhögt över det vanliga. Det finns katter i mängder och åtr mängder i hela sverige som praktiskt taget skänks bort och även om det finns de som på nätet säger sig kunna betala skyhöga överpriser för att höja statusen så tar ju i praktiken folk en katt som skänks bort vilket medför att säljaren antingen får sänka priset eller avliva katten om de inte vill ha kvar den.
    Jag tycker det är synd att avliva en katt bara för en principsak när man om man tar vanligt pris kanske hittar det mest perfekta hem man kan tänka sig åt sin katt.

Men jag vet inte, bara en tanke egentligen.

• Svar på tråden Hur tänker ni kring det här med höga priser på bondkatter?
  • solfrost

Jag har satt ut en annons på katt i överpris kan jag säga.
    Först hade jag inget pris ute, men sen måste man sätta minst 100 och då satte jag 500 för en vanlig bondkatt.
    Dels för att om man har för lågt pris så ringer alla möjliga människor och man får mer att sålla mellan:)(det hände när det inte var något pris satt)
    Sen tycker inte jag att priset är det viktigaste igentligen, hade någon ringt och varit vettig så hade jag kunnat dra ner på priset utan problem.

• fam kaos
    solfrost skrev 2009-04-01 22:15:25 följande:
    Jag har satt ut en annons på katt i överpris kan jag säga.Först hade jag inget pris ute, men sen måste man sätta minst 100 och då satte jag 500 för en vanlig bondkatt.Dels för att om man har för lågt pris så ringer alla möjliga människor och man får mer att sålla mellan:)(det hände när det inte var något pris satt)Sen tycker inte jag att priset är det viktigaste igentligen, hade någon ringt och varit vettig så hade jag kunnat dra ner på priset utan problem.
    Men om ingen ringer, behåller du katten då?
  • timberhochmandie

Men vad är då ett överpris? Du kan ta bra mycket mer betalt för en leveransklar kattunge i januari-februasi än i juni... Utbud och efterfrågan. Jag tror på att ta betalt, men visst jag funderar också på hur det kommer att gå om nån vill ha 2500 för en kattunge bara för att den råkar vara långhårig. :-/

• solfrost

fam kaos skrev 2009-04-01 22:17:22 följande:

Men om ingen ringer, behåller du katten då?
    Jag har en katt ute nu för 500 och jag kan säga att det har ringt 8 st, men ingen som jag tycker har passat. Om ingen som passar ringer så tar jag kattförmedlingen som hjälp för jag kan tyvärr inte behålla honom:(
    Men avliva honom =nej helst inte, han har ju inte valt att sonen ska bli sjuk av honom.
  • fam kaos
    timberhochmandie skrev 2009-04-01 22:19:32 följande:
    Men vad är då ett överpris? Du kan ta bra mycket mer betalt för en leveransklar kattunge i januari-februasi än i juni... Utbud och efterfrågan. Jag tror på att ta betalt, men visst jag funderar också på hur det kommer att gå om nån vill ha 2500 för en kattunge bara för att den råkar vara långhårig. :-/
    Ja med tanke på att man kan få hundra katter om man vill för lika många kr så är väl ett överpris omkring 5 - 600. Missförstå mig rätt, det är inte så att jag inte tycker katter är värda något, har själv en helt fantastisk kattjej som är en självklar del av familjen, men jag tycker att det är synd att avliva hellre än sänka priset eller att rea ut dem efter längre tid. För ett bra hem mäts inte i hur mycket man kan betala för katten.
    Som nu för nåt tag sedan, nån ville ha 1000 kr för sina två katter, en korthårig bondkatt och en långhårig med olika blandningar. Naturligtvis p.g.a allergi.
    Det känns liksom som om man då bara försöker pressa ut så mycket pengar man kan.
  • fam kaos
    Jag har en katt ute nu för 500 och jag kan säga att det har ringt 8 st, men ingen som jag tycker har passat. Om ingen som passar ringer så tar jag kattförmedlingen som hjälp för jag kan tyvärr inte behålla honom:(Men avliva honom =nej helst inte, han har ju inte valt att sonen ska bli sjuk av honom.
    Men kattförmedlingen har ju egentligen inte mer koll än vad du kan ha själv.
  • timberhochmandie

Vuxna katter är ju oftast mindre eftertraktade än kattungar, så där får man kanske tänka på att inte begära kattungepris för katten. (Gäller ju även raskatter.) Men om man har erfarenhet av att få för många samtal kan jag också förstå argumentet att det är skönt att välja ett sådant prisläge att det helt enkelt ringer färre intressenter...

• solfrost

Jo jag förstår vad du menar.
    Men hade du fått hälften av de samtal som jag fick de första dagarna så hade du nog också satt överpris, för att sedan gå ner när "rätt" ägare ringer.
    En del pratade om hur länge lever en katt...oj det var länge,,hmm hmm jahajo men jag är intresserad när kan jag hämta?
    Man slutar aldrig att förvånas...

Nu Känner min man en som har ett katthem och katten var där nu i helgen, men jag tog hem honom för jag anser att de kan förmedla honom härifrån:) eftersom de känner oss.

• solfrost

fam kaos skrev 2009-04-01 22:25:49 följande:

Men kattförmedlingen har ju egentligen inte mer koll än vad du kan ha själv.
    Nej det är sant.
    Men detta katthemmet skriver kontrakt med de nya ägarna om att de inte får placera om katten, inte avliva katten utan deras vetskap...sen kan de ju inte hålla reda på att detta följs?!
    Men de får ändå betala en summa och skriva kontrakt, få hembesök efter en vecka som katten bott där osv jag tyckte det lätt ganska bra.
  • fam kaos
    solfrost skrev 2009-04-01 22:29:36 följande:
    Jo jag förstår vad du menar.Men hade du fått hälften av de samtal som jag fick de första dagarna så hade du nog också satt överpris, för att sedan gå ner när "rätt" ägare ringer.En del pratade om hur länge lever en katt...oj det var länge,,hmm hmm jahajo men jag är intresserad när kan jag hämta?Man slutar aldrig att förvånas...Nu Känner min man en som har ett katthem och katten var där nu i helgen, men jag tog hem honom för jag anser att de kan förmedla honom härifrån:) eftersom de känner oss.
    Nej jag hade inte det, jag hade inte satt ut mitt nr i annonsen utan bett de som var intresserade att skicka en kort beskrivning av sig själva och vad de kan erbjuda katten för hem i ett mail och sen ringt upp de som vekade mest intressanta.
    Man kan väl säga att jag har viss erfarenhet av annonsering så jag vet att sätter man ut nr så ringer folk med vilka prutförsök eller knäppa frågor som helst.
Svar på tråden Hur tänker ni kring det här med höga priser på bondkatter?