• tjejmaffian

renoveringslån?

Jag och min sambo palanerar att köpa hus., men hur gör man om man vill renovera detta hus till "bättre standard"? Jag menar, låt oss säga att huset kostar 2 miljoner, kan man på samma bolån istället låna tex 2,5 miljoner för att man vill ha det renoverat? Eller måste man ta ett vanligt banklån för att kunna renovera upp villan? Då får man ju en helt annan, högre, ränta.. Finns ngt som heter renoveringslån?

• Svar på tråden renoveringslån?
  • glasbubblan

Om du ska ta ett lån med huset som säkerhet så går det ju inte att belåna det till ett högre belopp än värdet på huset. Är huset värt 2 miljoner kommer banken inte att låna ut 2,5 miljoner eftersom de då inte har nån säkerhet för den sista halva miljonen. Möjligen, möjligen om det är ett hus i ett mycket attraktivt område och ni har extremt bra inkomster. Vet att bankerna är rätt petiga med säkerhet för lån just nu... Ett tips är annars att vänta med renovering tills priserna går upp, få huset omvärderat till det bättre och plocka ut fler pantbrev.

• Lina 1987

Ja visst du kan låna upp för renovering på huset så länge de inte överstiger husets värde. De som händer är att ni får ett större topplån. Men de ni renoverar för höjer ju husets värde. Tar ni dit en värderingsman som värderar huset till ett högre värde resulterar ju de till att topplånet kan sänkas eller helt försvinna och bara bli bottenlån. Ett annat alternativ är att låna upp till de nya värdet för andra renoveringar i stället för att lösa topplånet. (Om banken godkänner)

Svar på tråden renoveringslån?