• en blev två

Funderar på om barnen och jag ska åka till Sverige i 8 veckor i vår/sommar, vad tycker ni?

Jag funderar på att ta med våra tvilling tjejor, 20 månader och deras 4 1/2 år gammla storebror till Sverige i 2 månader.
    Jag har aldrig varit hemma längre än i 2-3 veckor förut och skulle gjärna vilja ha lite råd från er som har rest "hem" en längre tid förut.

Vet inte riktigt exakt vad jag vill veta. Bara hur ni tycker att det gick, hade ni det skönt eller fick ni hemlängtan?
    Är lite osäker på om jag kommer att klättra på väggarna efter några veckor (åker hem till SWE i mitten av Maj och åker tillbaks hem hit i mitten av Juli)
    Dom flesta kommer ju jobba när jag är hemma förutom mormor, morfar osv. så det blir till att gå till öppna förskolan mm.
    Hur gör ni andra när ni åker hem, bor ni hos era föräldrar?
    Min man följer med på resan dit och stannar några dagar, sen kommer han nog 1 el. 2 långhelger. Sen kommer han och hämtar oss och stannar i ca. 2 veckor.
    Det blir inte mycket tid för pappa och barn tror ni att det går bra eller tror ni att barnen kommer att sakna pappa "för mycket?

• Svar på tråden Funderar på om barnen och jag ska åka till Sverige i 8 veckor i vår/sommar, vad tycker ni?
  • amnai

Jag skulle klättra på väggarna, mest för att jag inte vill bo hemma hos mina föräldrar eller svärföräldrar så länge! Men vi har alltid rest till Sverige 4-5 veckor varje sommar, har kommit fram till att 5 veckor är max för oss eftersom vi inte har eget boende, vi bor hemma hos min mamma eller hos barnens farmor o farfar.

Egentligen går det jättebra, men det är småsaker som till slut går mig på nerverna...

• s v e a

Jag var hemma förra sommaren i mer än två månader med min son som då var 7 mån. Min man skulle komma de sista veckorna, men fick förhinder pga jobb. Nu i efterhand var det lite väl länge, och det är jobbigt att bo hos föräldrar och svärföräldrar och vänner.

Nu i sommar kommer vi inte åka till sverige överhuvudtaget pga att vi får en ny bebis.

Men nästa gång vi ska "hem" ska vi hyra en liten stuga att bo i, annars blir jag galen. Då kan även de vänner man vill hälsa på komma dit och allt blir inte lika jobbigt som det kan bli annars.
    Jag tror barnen är helt ok utan sin pappa, han kommer ju och hälsar på, så det är nog inga problem. Det blir ju lite av en "uppgift" när man bor utomlands att komma hem med barnbarnen ibland...

• Kassie

Hej,

Det beror nog alldeles vad för relation man har med sina föräldrar och hur pass stort de har och även hur man har i utlandet där man bor.

Jag har varit hemma i långa perioder 3veckor-2 manader i flera omgångar sedan mitt barn föddes. Dels valde jag att vara hemma då jag ville ta reda på hur pass mycket av Sverige jag saknade och även låta mitt barn ha sina morföräldrar nära (och även låta morföräldrarna träffa sitt barnbarn ofta). Min man jobbar mycket och har inte kunnat ta semester så jag har ofta känt att jag lika gärna kan vara hemma i Sverige och han kommer vissa helger för att träffa oss.... åtta veckor låter inte så långt med tanke på att din man kommer och hälsar på i flera omgångar men det beror ju på hur pass mycket han träffar barnen i vanliga fall och hur pass barnen är fästa vid honom.

Mina föräldrar bor inte stort och det kan bli trångt och lite jobbigt men måste säga att det har gått väldigt bra ändå och mycket skönt med lite avlastning som jag annars inte har.

Jag startade en tråd för ett tag sedan...hm vad döpte jag den till? Något liknande " När vet man när hemlängtan är för stor", om du letar hittar du nog, där kan du nog hitta flera som åkt hem i längre perioder.

Svar på tråden Funderar på om barnen och jag ska åka till Sverige i 8 veckor i vår/sommar, vad tycker ni?