• Anonym (Orolig Bonus)

Så trött på soc & co!

Har en bonus-tjej som är placerad på behandlingshem enligt LVU. Anledningen till placeringen var att hon inte fungerade socialt och behövde få komma till ett behandlingshem. Det första hon var på fungerade inte, och för att få komma till nästa behövde de en LVU.
    Hon har varit där ett år nu och ingenting har "hänt". Hon mår inte bättre, ingen utredning, ingen tydlig målplan, ingenting. Det enda de gör är att straffa dåligt beteende (genom att hon inte får träffa sina föräldrar, vilket i sig är lite skumt).
    Finns det inga regler för vad som ska "ingå" när de bor på hem? Jag vet att man inte kan ge vissa diagnoser till barn under 18, men någon behandling, någonting mer än straff?

De som tror myndigheter är gudar och handläggarna är deras prästerskap behöver inte svara.

• Svar på tråden Så trött på soc & co!
  • Anonym (Orolig Bonus)

Ingen som kan behandlingshem?

• Anonym (hmmm)

"De som tror myndigheter är gudar och handläggarna är deras prästerskap behöver inte svara".

Vad vill du att man ska säga? Med risk för att falla under kategorin som inte behöver svara

Klart att det ska finnas vårdplaner, genomförandeplaner, behandlingsplaner mm.
    Behandlingshem går ju ut på att hon ska vårdas/behandlas till "normalitet" . Sen om bristen ligger på soc eller på behandlingshemmet är ju svårt att kommentera utifrån den info som du gett.

• Anonym

Det är behandlingshemmets skyldighet att upprätta en plan för flickan, och socialsekreteraren som ska följa upp att det öht finns en plan och att den fungerar.

• Anonym (Orolig Bonus)

Anonym (hmmm) skrev 2009-04-01 23:15:06 följande:

"De som tror myndigheter är gudar och handläggarna är deras prästerskap behöver inte svara".Vad vill du att man ska säga? Med risk för att falla under kategorin som inte behöver svara Klart att det ska finnas vårdplaner, genomförandeplaner, behandlingsplaner mm.Behandlingshem går ju ut på att hon ska vårdas/behandlas till "normalitet" . Sen om bristen ligger på soc eller på behandlingshemmet är ju svårt att kommentera utifrån den info som du gett.
    Nja, det där var mest för att undvika alltför många arga påhopp, orkar inte med dem.

När de här sakerna så uppenbarligen saknas, vad kan man göra? De hävdar ju att tjejen gör sånna framsteg och att det går så bra, men enligt henne själv mår hon inte bättre och hennes beteende har knappt, om alls, ändrats.
    Jag vet inte själv vem som bär ansvaret, därav tråden. Men nu blev hon, återigen, nekad att komma hem och träffa oss över helgen eftersom hon gjort något hon inte fick. Det är inte det att de har det som dtraff (jo, lite kanske), utan att det är det enda de gör. Ingen uppföljning, ingenting.
  • Anonym

Du kan be flickans pappa att ringa och prata med socialsekreteraren, eller prata med behandlingshemmet direkt. Kommunikation brukar lösa det mesta. Ni kan be att få en nätverksträff där alla parter är närvarande, dvs föräldrar, socialtjänst, boendet och flickan.
    Du får ju tänka på att tjejen är LVU-ad av en anledningen, hon erkänner troligen inte i första taget att det går bra även om det gör det. Klart att hon vill hem!

• Anonym (Orolig Bonus)
    Anonym skrev 2009-04-01 23:23:51 följande:
    Du kan be flickans pappa att ringa och prata med socialsekreteraren, eller prata med behandlingshemmet direkt. Kommunikation brukar lösa det mesta. Ni kan be att få en nätverksträff där alla parter är närvarande, dvs föräldrar, socialtjänst, boendet och flickan. Du får ju tänka på att tjejen är LVU-ad av en anledningen, hon erkänner troligen inte i första taget att det går bra även om det gör det. Klart att hon vill hem!
    Jo, vi försöker prata, men det hjälper inte mycket. Visst kan hon ljuga, men våldet etc finns ju kvar. Hon har inte blivit mycket bättre i det. Jag önskar bara att hon kunde få adekvat hjälp av utbildade personer. De som arbetar på hemmet har usk-utbildning (om ens det) och jag skulle önska att hon fick en plan gjord av en riktig läkare / psykolog. Någon terapi, någonting. Det känns som att de bara väntar på att hon ska fylla 18 så de inte behöver ta ansvar alls.
  • Anonym

Jag tycker det är så feeel de bara kan bli! Blir man lvuad så ska man ha en plan.. Ett tydligt mål man vill uppnå.. Och blir hon inte bättre med tiden,då får de bli dax för en ny "behandling"

• Anonym (123)

Om hon bestraffas med inställt umgänge ska du anmäla detta! Det är inte möjligt för ett behandlingshem att få begränsa umgänget pga hennes felaktiga beteende. Det som kan vara anledning till en begränsning är om föräldrarna försvårar behandlingen eller om umgänget på annat sätt stör flickans behandling. Nu verkar hon inte ens bli behandlad utan bara förvarad. Kanske dags för en anmälan till Länsstyrelsen?

• J1983

Anonym (Orolig Bonus) skrev 2009-04-01 22:38:19 följande:

Har en bonus-tjej som är placerad på behandlingshem enligt LVU. Anledningen till placeringen var att hon inte fungerade socialt och behövde få komma till ett behandlingshem. Det första hon var på fungerade inte, och för att få komma till nästa behövde de en LVU. Hon har varit där ett år nu och ingenting har "hänt". Hon mår inte bättre, ingen utredning, ingen tydlig målplan, ingenting. Det enda de gör är att straffa dåligt beteende (genom att hon inte får träffa sina föräldrar, vilket i sig är lite skumt).Finns det inga regler för vad som ska "ingå" när de bor på hem? Jag vet att man inte kan ge vissa diagnoser till barn under 18, men någon behandling, någonting mer än straff?______________________De som tror myndigheter är gudar och handläggarna är deras prästerskap behöver inte svara.
    Om det inte är så att hon gjort sig skyldig till något och blivit placerad enligt lagen om sluten ungdomsvård så ska det ju inte handla om något straff överhuvudtaget. Syftet med placeringen ska givetvis vara att man ska jobba med anledningen till att hon blev placerad. Upplever ni att detta inte fungerar så måste ni ju prata med socialtjänsten som placerat henne. Sen så kan det ju vara så att det är på det enskilda hemmet det inte fungerar, det förekommer ju att det kommer fram att det inte funkar som det ska. Hursomhelst, agera i detta och be att få det förklarat för er. Det är väldigt svårt att råda då man inte vet hur flickans situation sett ut, varför socialtjänsten placerat henne och vad det enskilda hemmet anser ingår i deras behandling.
  • Anonym (Orolig Bonus)

Anonym (123) skrev 2009-04-02 06:38:35 följande:

Om hon bestraffas med inställt umgänge ska du anmäla detta! Det är inte möjligt för ett behandlingshem att få begränsa umgänget pga hennes felaktiga beteende. Det som kan vara anledning till en begränsning är om föräldrarna försvårar behandlingen eller om umgänget på annat sätt stör flickans behandling. Nu verkar hon inte ens bli behandlad utan bara förvarad. Kanske dags för en anmälan till Länsstyrelsen?
    Finns det någon sådan regler skulle vi bli överlyckliga här! De gör så hela tiden. Hon kom dit för att hon hade problem med skolan (inlärningssvårigheter) samt att hon börjat umgås med "dåliga" personer och hade en "konstig" inställning till sin sexualitet (extremt utåtagerande). Hon har inte gjort något kriminellt.
    Jag föreslog för dem att ha något annat som straff såsom indragen veckopeng eller "straffarbete" eller så, men då svarade de bara att "det är inte lika effektivt". Det får henne inte att tjuta lika högt, eller vadå?
  • Anonym (Orolig Bonus)

Skriver igen, då det kommit så många bra svar. Påhoppen jag var rädd för har ju inte kommit, så det kanske är lugnt!

Flickan var i slagsmål med en annan vårdtagare, fel, naturligtvis. Händelsen polisanmäldes. Nu har de dessutom bestraffat henne genom att hon fått privilegier indragna, hon får inte träffa någon av sina föräldrar och inte heller sin pojkvän.
    Blir inte det dubbelt straff? Polisen / tingsrätten kommer ju utdöma ett straff för henne då hon är staffmyndig. På det här sättet får hon ju flera.
    Jag tycker det vore bättre om de mer såg till hennes problem och gav extra samtal, stödinsatser och liknande och rättsväsendet fick sköta straffandet. JAg förstår att man kan se det på flera sätt, men så känner jag.

Svar på tråden Så trött på soc & co!