• 4familjen

Ständig hosta, enbart på natten

Sedan sonen var förkyld så har han efter det dragits med hosta på nätterna.
    Han hostar ytterst sällan på dagarna, kan bli nån enstaka hostning bara, men drygt en timme efter sänggång så börjar hostan, och han hostar nästan så han spyr,vaknar ju självklart till,dricker vatten, somnar om, och vaknar efter 20-30min igen utav en ny hostattack.

så har det varit nu i 3 veckor.
    Vet att läkarna inte brukar göra något åt hostan, men börjar bli ohållbart då jag knappt får sova på nätterna.

finns det något man kan göra förutom att höja upp huvudändan?

då jag är hemma själv med barnen på veckorna så känns det ohållbart att inte få sova mer än ett par timmar på hela natten.

• Svar på tråden Ständig hosta, enbart på natten
  • nallemaja

Vi fick medicin när vi gick till doktorn är nåt år sen med samma problem.
    Då var vår tjej ca 1.5 år

• Karin Hz

Gå och ta ett blodprov, det kan vara kikhosta. Min lilla pojke hade det, jag tänkte inte alls att det skulle vara kikhosta, dels för att han hade fått sin första spruta redan och dels för att han bara hostade på nätterna. Efter många långa veckor med astmaspray och annat togs ett blodprov, och visst, kikhosta var det.

Den läkaren sa till mig att kikhosta var den vanligaste orsaken (tillsammans med RS) till långdragen hosta hos små barn. Vaccinet ger ungefär 85 % skydd efter alla tre vaccinationer. Man gör ju inget åt det, men det var jätteskönt att få veta varför han hostade så länge!

Lycka till!

• Karin Hz

Just det, tips. Det som enda som funkade únder attackerna var att halvsitta i soffan och sova. Det gick det också... Är man bara tillräckligt trött, och det är man ju efter flera veckor.

• Therese33

Det kan inte vara förkylningsastma?

• Tao

Så har min dotter haft det till och från sen okt/nov förra året och först nu börjar det lätta. Vi har torkat otaliga spyor nattetid pga hostattacker. Vi har gjort div allergitester som visade neg. och vi har även röntgat polyper och madlar och polyperna var förstorade, men inget görs åt detta i nuläget. Vi fick dock ventoline utskrivet att ta vid behov, så efter flitig användning av detta så verkar det lätta - alla fall just nu...

• norpan07

Har en tjej på 2 år som alltid hostar vid förkylning.
    Efter molipect i ca 1,5 mån fick hon flytande bricanyl. Det hjälpte! Om det hjälper är d tecken på att det kan finnas atmatiska besvär.
    Har idag konstaterad förkylningsastma o inhalator.
    Vad vi fick höra var att barn som har svårt o andas hostar. Ta kontakt m husläkaren.

• 4familjen

att jag inte tänkte på förkylningsastma, storebror har ju det!
    ska prata med bvc på tisdag när vi ska dit på 18-mån kontroll.

• majros

Jag sprang på VC och BVC massor med gånger när min lilla hostade och där sa alla läkare att "nejdå, det är HEEEELT normalt att barn hostar tills de kräks, det gör ALLA barn när de är förkylda!"

När jag äntligen tog mig till en barnläkare visade det sig att hon hade astma. Det är tydligen ganska klassiskt symtom för astma, att hosta på nätterna. Tills man kräks. Så ger det sig inte, stå på dig och be att få träffa en riktig barnläkare.

Jag önskar att jag gjort det tidigare, då hade vi alla kunnat sova gott om nätterna i flera månader....

Lycka till, hoppas det löser sig!

• ladysoul77

Min dotter hostar också mycket på nätterna. Har gjort sedan i julas mer eller mindre, tycker jag. Men aldrig så att hon kräks.. Hm.. Bör man kolla upp det ändå? Sorry att jag snodde din tråd, TS..

• a mor

Gissar på halsmandlarna. Har själv suttit i den situationen.

• majros
    ladysoul77 skrev 2009-04-03 19:29:05 följande:
    Min dotter hostar också mycket på nätterna. Har gjort sedan i julas mer eller mindre, tycker jag. Men aldrig så att hon kräks.. Hm.. Bör man kolla upp det ändå? Sorry att jag snodde din tråd, TS..
    Prata med en barnläkare, skulle det vara astma så är det bra om man börjar behandla ganska snart. Om inte så kan man ju utesluta det.
    5-6 veckor med hosta, även om det bara är på natten, ska man kolla upp sa en läkare till mig.
  • ladysoul77
    majros skrev 2009-04-03 20:03:55 följande:
    Prata med en barnläkare, skulle det vara astma så är det bra om man börjar behandla ganska snart. Om inte så kan man ju utesluta det. 5-6 veckor med hosta, även om det bara är på natten, ska man kolla upp sa en läkare till mig.
    Tack! Då går jag på måndag!
  • 4familjen

a mor skrev 2009-04-03 19:31:49 följande:

Gissar på halsmandlarna. Har själv suttit i den situationen.
    ja det kan det ju kanske vara, jag har opererata bort mina när jag var liten, och min andra son har opererat bort sina.

man kan nästan ställa klockan efter hans hostningar, drygt en timme efter att han har somnat så börjar han hosta, först bara lite grann, för att sedan bli värre och värre, för att framåt småtimmarna lugna ner sig igen!
  • a mor
    4familjen skrev 2009-04-03 21:42:26 följande:
     ja det kan det ju kanske vara, jag har opererata bort mina när jag var liten, och min andra son har opererat bort sina. man kan nästan ställa klockan efter hans hostningar, drygt en timme efter att han har somnat så börjar han hosta, först bara lite grann, för att sedan bli värre och värre, för att framåt småtimmarna lugna ner sig igen!
    Precis så. Och det är natten som är en pina, dagarna fungerar i allmänhet bra.
  • vittra

Ser att du redan fått en massa bra svar, tänkte bara berätta att en kompis till mig har haft jättestora problem med sin tös som har haft jobbig hosta, och i stort sett bara nattetid. Hon har bråkat med VC i en evighet och fått massa olika kurer och mediciner men inget har fungerat och ofta har de bemött henne otroligt nonchalant och inte tagit henne på allvar. Nu häromdagen var hon till en barnmottagning i en annan stad och då fick hon veta att lilltjejen har astma, fick rätt medicin och vips så kunde båda två få ordentligt med sömn! Så se till att kolla upp det om det är långvarigt, behöver ju inte vara astma, kan ju vara som ovan här skrivit också, men hur som helst så finns det ju i så fall medicin att få!

• majros
    vittra skrev 2009-04-03 22:03:03 följande:
    Ser att du redan fått en massa bra svar, tänkte bara berätta att en kompis till mig har haft jättestora problem med sin tös som har haft jobbig hosta, och i stort sett bara nattetid. Hon har bråkat med VC i en evighet och fått massa olika kurer och mediciner men inget har fungerat och ofta har de bemött henne otroligt nonchalant och inte tagit henne på allvar. Nu häromdagen var hon till en barnmottagning i en annan stad och då fick hon veta att lilltjejen har astma, fick rätt medicin och vips så kunde båda två få ordentligt med sömn! Så se till att kolla upp det om det är långvarigt, behöver ju inte vara astma, kan ju vara som ovan här skrivit också, men hur som helst så finns det ju i så fall medicin att få!
    Ja jag har också hört fler som har haft jättestora problem med att få hjälp, konstigt egentligen för barnastma är ju faktiskt ganska vanligt!

Tyvärr verkar det som att de flesta VC är lite... cykelverkstad?
    Jag blev hemskickad därifrån med friskförklarad dotter, tog mig några dagar senare till en BARNLÄKARE och då hade hon lunginflammation. Och astma. Man tappar ju helt förtroendet för VC liksom....
  • servetten

min son hostade på natten varje natt i nästan ett halvår. ingen läkare ville hjälpa mig, utan "det var helt normalt". Tyckte inte det verkade normalt att han nästan hostade upp lungorna VARJE natt, men ingen hjälp fick vi. Sedan såg jag på "du är vad du äter" och då sas det att om man drickar mycket mjölk så kan man bilda slem. Han ÄLSKADE mjölk och drack många muggar om dagen. Slutade att ge honom mjölk och resultat redan samma dag! Nu har jag provat att ge mjölk då och då men varje gång så hostar han på natten.. Så nu får han inte dricka mjölk, men självklart har jag det i maten osv..

• puma82

Samma här, detta hände för ca 1 år sedan:

Dottern är dålig i magen, ringer och de säger diarre. Sedan börjar hon kräkas, de säger magsjuka. Men - Hon kräktes bara då hon hade ätit. Dagen efter ringde vi VC igen och var orolig för hon var slö och hade inte kissat på 12 timmar nästan. Inget fel i det sa dem då.

Så dte går ca 3 dagar och på morgonen är hon helt bort och får knappt liv i henne. Åker in akut och i receptionen på akuten undrar de vad vi gör där??? hon i kassan säger: Ja men hon ser ju pigg ut!! Då hänger dottern på min arm och är helt borta.

Visar sig vara förstoppning och uttorkad!!! Så här har vi gett upp på VC och tack och lov inte behövt gå så ofta sedan dess. Dock krångla de rejält sist med och nu ska vi byta!!

OT och lånar tråden, men man kan ju undra vad vi ska med VC till då de oftast är helt inkompetenta!!

majros skrev 2009-04-03 22:48:24 följande:
    Ja jag har också hört fler som har haft jättestora problem med att få hjälp, konstigt egentligen för barnastma är ju faktiskt ganska vanligt! Tyvärr verkar det som att de flesta VC är lite... cykelverkstad? Jag blev hemskickad därifrån med friskförklarad dotter, tog mig några dagar senare till en BARNLÄKARE och då hade hon lunginflammation. Och astma. Man tappar ju helt förtroendet för VC liksom....
Svar på tråden Ständig hosta, enbart på natten