• Angelica77

Har du inkomstförsäkring?

Nu i tuffa tider börjar man fundera allt mer på en ev inkomstförsäkring.
    Jag jobbar som säljare och är inte direkt orolig att förlora jobbet då säljarjobb är ganska lätt att få idag. MEN....man vet aldrig.

Jag är med i Unionens a-kassa men ej medlem i facket.
    Ringde precis o kollade om inkomstförsäkringen och det sura med det är att det är en kvalificeringstid på 18 månader innan den kan träda i kraft.

Medlemskap ligger på 200:-/mån.+ den försäkringen 25:-/mån.

Har ni inkomstförsäkring?
    Har alla "bolag" kvalificeringstid på så lång sikt?
    Vad betalar ni för medlemskap?

• Svar på tråden Har du inkomstförsäkring?
  • serenity78

Hmm, jag är med i SSR (akademikerförbundet) och betalar 370 kr eftersom jag arbetar 100 % och inte är nyutexaminerad...avgiften är för både facket och a-kassan och skiljer sig beroende på vilken situation man är i (arbetslös, hur mycket man arbetar, när man tog examen, föräldraledig osv). Inkomstförsäkring ingick i medlemsavgiften (toppen i dessa tider) men man måste ha varit medlem i förbundet i minst 18 månader och i a-kassan i 12 månader. Så det verkar ju vara normen att ha lång "kvalificeringstid".

• smurfans

Är med i AEA (akademikernas a-kassa) och där ingår inkomstförsäkringen i avgiften. Dom har också ganska lång kvalificeringstid, 18 månader tror jag. Jag betalar 140 kr för a-kassan och 243 kr för facket

• Butterscotch

Jag är medlem i Civilekonomerna, tror att jag betalar 393 kronor per månad. Då ingår a-kassa (AEA) och inkomstförsäkring. Man måste ha varit medlem i 18 månader för att få inkomstförsäkringen.

• gumtree
    smurfans skrev 2009-04-02 23:53:01 följande:
    Är med i AEA (akademikernas a-kassa) och där ingår inkomstförsäkringen i avgiften. Dom har också ganska lång kvalificeringstid, 18 månader tror jag. Jag betalar 140 kr för a-kassan och 243 kr för facket
    Det ingår väl ingen inkomstförsäkring i AEA-avgiften - den måste man väl ha genom sitt fackförbund (som jag antar att du har eftersom du är med i ett förbund)?

www.aea.se/inkomstforsakring.aspx

Jag är iaf med i AEA och har inkomstförsäkring genom Sveriges Ingenjörer.
  • smurfans

Humm, det har du rätt i! Det är via Civilekonomerna jag har inkomstförsäkringen.

• Carbonmamma

Hej!

Jag har inkomstförsäkring och tycker att alla borde ha det, när det blir tuffa tider och man kanske blir av med jobbet så har man iaf en liten buffert.

Är med i Unionen, både a-kassa och facket givetvis.
    Just nu har jag reducerat pris då jag är föräldraledig, tror jag betalar ca 200 kr/mån nu, annars vet jag inte riktigt vad det kostar nu efter alla höjningar och sänkningar hit och dit... men rekomenderar alla att ha en!

Svar på tråden Har du inkomstförsäkring?