Svårighetsgrad på svenska B
Jag ska läsa svenska B på komvux. Är det nationella provet svårt eller kan man göra det utan att ha läst kursen?
Jag ska läsa svenska B på komvux. Är det nationella provet svårt eller kan man göra det utan att ha läst kursen?
Nationella provet består av två delar, en muntlig och en skriftlig. Du får ett häfte med texter och bilder som du på olika sätt ska anknyta till i de olika delarna. Exakta anvisningar får du av läraren. Men provet är inget slags faktaprov eller prov på grammatik, så du behöver egentligen inte ha läst kursen för att klara provet.
ok tack!
En fråga till, har hört att man kan öva på gamla prov, men hur är det möjligt?
Tror faktiskt att provunderlagen till nationella proven är konfidenciellt och låses in under ett par år efter de har gjorts. Tror inte det är möjligt med andra ord. Du kanske tänker på högskoleprovet?
www.skolverket.se/sb/d/279
Gå in på provinstruktörens hemsida så kan du träna där!
Här står också
"Proven i engelska och matematik har en generell provsekretess på tio år. I svenska och svenska som andraspråk gäller sekretessen den termin provet ges."
Jag läser Svenska B på komvux nu och så kommer inte vårat Nationella prov gå till iallafall. Inget muntligt!
det var inte svårt alls, enligt mig. Jag gjorde det för 3 år sedan tror jag det var.
Det finns ju anvisningar hela tiden och sådär.
Det som är viktigt är ju att man vekrligen läser ordenligt vad man ska göra, sedan är det bara att sitta å skriva skriva och skriva..
Sedan får man läsa det man skrivit och korrigera... massa gånger..
Ett tips är att ta med sig nåt att äta, ta pauser och inte jäkta... Man har tid på sig och det är en god idé att ta vara på den.