• Pricken och Pyret

Vågar vi äta matvarorna??....

Många anser nog detta som en märklig fråga...

Så här ligger det till:
    För ca. 1 vecka sedan var vi och storhandlade, det blev så mycket mejeriprodukter så att allt inte fick plats i kylen (!!)
    Vi ställde ned det i en stor hård kylväska med lock och ställde ut det på balkongen. (Filmjölk, yoggi, mjölk, smör mm)

Vädret har här varit ganska grått och trist de flesta dagarna sedan vi handlade och temperaturen har legat på ca. + 5 grader. Så långt inga problem...

Härom dagen blev det fint vårväder och härligt solsken och vi har balkongen i sydväst läge så solen stod alltså rakt på kylväskan under uppskattningsvis ca. 5 timmar!!

Vi tänkte inte på detta den här dagen utan först dagen därpå då det också var sol och vi var hemma. Vi tog då en termometer och lade ned i kylväskan för att se hur varmt där var. Den visade 8 grader men det var när det blivit skugga igen! Dessutom var det varmare dagen innan... Nu har vi tagit in alla varorna i kylskåpet men har inte vågat äta av det...

Frågan alltså: VÅGAR VI ÄTA DESSA VAROR??

• Svar på tråden Vågar vi äta matvarorna??....
  • juluu

Jag hade inte gjort det. Men jag är extrem med sånt.

Andra tycker säkert att det är OK dock

• Duckan74

Hm, jag är inte jättekinkig men, mjölk som stått varmt är jag skeptiskt mot. Öppna ett paket och lukta er fram.

• sannapanna76

Så länge varorna luktar och smakar bra, så bör det inte vara någon fara. Mejeriprodukter som blivit dåliga brukar ju lukta/smaka väldigt illa.

• Blå Flygare

Så länge de luktar och smakar bra så är de bra, mejerivaror är bra på det sättet att man inte blir magsjuk av dem om de smakar bra.

• AnneSophie

Det är ju bara att smaka och lukta. Verkar det ok så är det säkert ok också.

moderatorsvart
  • Pricken och Pyret

Neee, jag slänger ut mjölken iallafall! Vågar inte ens chansa! Men de andra sakerna, bordsmargarin och yoggi? filmjölk?

Fan vad jag retar mig! Där var ju varor för hundralappar!!

• La Lola
    AnneSophie skrev 2009-04-02 11:25:59 följande:
    Det är ju bara att smaka och lukta. Verkar det ok så är det säkert ok också.
    Precis.
    Så enkelt är det.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • mia1980

Öppna, lukta och smaka... så enkelt är det.
    Finns ingen här som kan säga att det är okej att äta det eller inte.

• Kstina

Helt övertygad om att allt är OK. Saker håller sig mkt längre än man tror! Man blir inte heller sjuk - smaka och se. Min svägerska är mikrobiolog och kan mkt om sånt och hon säger att allt håller mkt längre än man tror. Ibland har hon testat på sitt lab.

• Mornie Alantie

Om mjölk är dålig, då märker man det. Det finns inte en chans att man av misstag får i sig dålig mjölk. Samma sak med fil, smör och ägg.

• AnneSophie
    Pricken och Pyret skrev 2009-04-02 11:28:03 följande:
    Neee, jag slänger ut mjölken iallafall! Vågar inte ens chansa! Men de andra sakerna, bordsmargarin och yoggi? filmjölk? Fan vad jag retar mig! Där var ju varor för hundralappar!!
    Men vaddå vågar inte chansa? Du kan ju lukta på mjölken liksom. Mjölk som är dålig luktar också dåligt. Luktar den ok så smaka. Smakar den ok så är den ok.

Jag tycker att det, och detta är en generell kommentar nu och inte specifikt riktad till dig TS, att det är märkligt i dessa tider då var och varannan svensk (och resten av folket i västvärlden) ska leva miljövänligt och klimatsmart och släcker lampor och handlar ekologiskt att så få pratar om det enorma slöseri som vi alla deltar i när det gäller att slänga mat. Hysteriskt många slänger mat enbart baserat på bäst före-datumet t ex, vilket är fånigt. Och så få verkar att ha tilltro sitt sina egna lukt- och smaksinnen.
    moderatorsvart
  • Hanniz84

jag hade inte ätit det... men sen är jag överdrivet fånig med sånt där..

vi va på semster o hade mat i källaren, kall som kylskåpet.. men jag ville inte äta d allafall :)

men lukta på det o sen kanske smaka nån skred bara... känns d okej, så är det säkert det...

• Pricken och Pyret

Tack så mycket för alla svar! Trodde jag skulle bli idiotförklarad eller nått

Jag får helt enkelt göra som ni säger - lukta, smaka och se... Dock vet jag inte hur dålig mat smakar eller luktar... Men det märker man väl!?

Tack igen!

• Mornie Alantie

AnneSophie: Väl skrivet! Håller med till fullo. Jag tittar nästan aldrig på bäst-före-datum, de säger ändå ingenting. Jag tror mer på min egen näsa

• Mornie Alantie

Pricken och Pyret skrev 2009-04-02 11:38:22 följande:

Tack så mycket för alla svar! Trodde jag skulle bli idiotförklarad eller nått Jag får helt enkelt göra som ni säger - lukta, smaka och se... Dock vet jag inte hur dålig mat smakar eller luktar... Men det märker man väl!? Tack igen!
    Jag lovar, du märker om maten är dålig. Sur mjölk luktar och smakar skit. Det är dessutom inte farligt att få i sig en tesked sur mjölk, det smakar illa men inte mer än så.

Hur tusan tror ni att folk klarade sig när de varken hade datummärkningar eller kylskåp?
  • Morbid Mistress

Om man vågade lita på sin näsa och sina smklökar och ha bäst före som en rekomendation så skulle mycket mindre mat kastas. Så sent som iv eckan har man kommit med en ny rapport att allt för mycket mat kastas i onödan.

Ananrs så är gammal mjölk bra i pannkakor och till bakning.

• JsN

Pricken och Pyret skrev 2009-04-02 11:38:22 följande:

Dock vet jag inte hur dålig mat smakar eller luktar... Men det märker man väl!?Tack igen!
    Japp, dålig mjölk smakar dåligt. Härsket smör går inte att missta sig på osv. Mejerivaror är enkla!
  • mosterYster

UUUU ja.

Speciellt de syrade mjölkprodukterna (fil, youghurt) är hållbara. Jag låter ibland yoghurten stå framme en stund innan jag ställer in den i kylen. Då tjocknar den lite och blir ännu godare!

Ägg lär ju per definition vara omöjligt att få i sig när de blivit gamla. Knäck ett ruttet ägg - den lukten är inte att leka med! *kräks*

Svar på tråden Vågar vi äta matvarorna??....