• Anonym (Anhörig)

Låna ut pengar?

Jag har en nära anhörig som ofta kommer och vill låna pengar, jag får alltid tillbaka dem förr eller senare.

Nu kom ett sms igen i dag: "Panik i kassan" och en fråga om jag kunde låna ut 1.500 kr, jag får tillbaka dem i helgen.
    Sånt här händer varje månad.
    Jag har pengar, men om jag inte får tillbaka dem till helgen blir det värre. (person ifråga har mkt dålig ekonomi trots bra lön, beroende på mkt dåligt ekonomiskt sinne, ensamstående, behöver bara tänka på sig själv)
    Skulle jag låna ut pengar och inte får tillbaka dem så svälter vi inte, men jag kommer definitivt få vara aktsam om de pengar som är kvar. Jag kommer då inte kunna betala busskort som behöver fyllas på till barn, kommer inte ha råd att hämta barn från aktiviteter men dessa saker kan de självklart avstå ifrån, om det skulle knipa.

Men vad säger ni? skulle ni låna ut? Inte göra det? Varför?
    Jag kan tänka mig att denna "panik i kassan" betyder att det är någon räkning som än en gång är på väg till inkasso/kronofogden, bör jag låna ut pengar, moraliskt sett? Det är en nära anhörig, trots allt.
    men! Jag börjar tröttna på att denna person inte tar ansvar för sitt eget liv, sin egen ekonomi, som varit på fallrepet i flera år fast denne fått hjälp, lagt om lån och betalat av alla krediter. Personen tar nya krediter, som blir omöjliga att klara av.

Vad gör jag?

• Svar på tråden Låna ut pengar?
  • NadiaMi

Om er egen ekonomi riskerar att falla om ni inte får tillbaka pengarna så skulle jag Inte rekommendera att ni lånar ut något. Speciellt eftersom personen inte har någon annan att behöva ta hand om och du Har en familj att ta hänsyn till.

Dessutom rör det sig bara om några dagar så Riktigt så mycket panik borde det ju inte vara.

Hur mycket Har ni råd att låna ut? Tvärvägra att låna ut mer än så för att ni helt enkelt inte har råd oavsett hur mycket panikvarningar personen skickar ut, och fråga vad pengarna ska gå till.
    Det bör ni förresten göra oavsett.

Fråga vad pengarna behövs till VARJE gång personen ber om att få låna.
    Låna BARA ut pengarna (till den gräns NI anser er ha råd med) om ni tycker att det är något som är nödvändigt och INTE om det är tänkt att gå till något onödigt lyx-inköp eller för att bara spenderas.
    Betala hellre DIREKT till det som pengarna behövs till istället för att ge pengar i handen - behövs det till mat så åk och handla med personen och betala i kassan t.ex.
    Och LÄR personen via exempel hur NI klarar er ur skuldfällan trots att ni har mer åtaganden iom att det finns barn i familjen och DE MÅSTE gå före din släktings ekonomiska situation. Lektion 1; Att inte låna ut eller göra av med mer pengar än ni har råd att bli av med.

• mams2004

Svårt det där, men så länge som du finns och kan låna ut pengar, så kommer personen ifråga aldrig lära sig ta hand om sig själv. Kanske måste en tankeställare, att förvalta sina EGNA pengar på ett bättre sätt. Verkar som att det har satts i system att "låna" utav dig.
    Jag skulle ha sagt nej och förklarat att jag inte har pengar att låna ut, utan behöver dem själv. Gå inte på det där att du får dem om ett par dagar!

• Mrs Moneybags

Jag har som princip att aldrig låna ut mer pengar än jag har råd att bli av med.
    Det kommer alltid en dag när den som lånar får för sig att inte betala tillbaka och det händer ju i princip alltid att man får pengarna tillbaka senare än överenskommet.

Allt beror ju på vad man har för ekonomi, är man miljonär går det väl bra att låna ut tusentals kronor då och då, men för andra kanske en femhundring här eller en tusing där är tillräckligt ibland.

Om du inte är säker på att få tillbaka pengarna till helgen så skulle jag inte låna ut dem...

• antispantis

jag skulle inte låna ut dessa pengar, eftersom det bara är 2 dagar kvar till helgen, så då kan hon gott vänta till dess.

Du ska tänka på er i första hand och se till att ni klarar er och så, ifall det skulle visa sig att hon inte kan betala tillbaks dessa pengar i helgen till dig

• Anonym

Om du får tillbaka pengarna till helgen så handlar det alltså bara om ett par dagar som personen behöver 1.500 kr för. Vad är det som är så viktigt att man behöver 1.500 kr för ett par dagar?

Handlar det om mat eller något annat så skulle jag ställa upp men inte om det handlar om lyxkonsumtion.

• Anonym (Anhörig)

Fick ett samtal från personen som sa att det var hyran det handlade om, jag nekade dock att låna ut, har inte så jag kan avvara längre tid om det skulle skita sig och jag inte får tillbaka pengarna snart.

Känner mig mycket usel just nu.

• lingondripp

Äh, människor måste nån gång växa upp och ta ansvar för sig sjäva! Hade det varit din ensamstående syster som stått med tre hungriga ungar hade det varit en annan sak, men nu var det ju inte det... Så rätt att du sätter ner foten för en gångs skull, du är ingen bankomat!

• NadiaMi

1500 till hyran? Låter faktiskt inte helt rätt så jag skulle ta den förklaringen med en nypa salt...
    Dessutom kanske en varning från hyresvärden kan få personen att prioritera bättre fr.o.m nästa månad om det nu är sant att det var hyran pengarna behövdes till.

Du har ett ansvar gentemot dina barn först och främst och genom att personen själv försätter sig i knipa efter knipa så har du inte råd att riskera dina barns trygghet och hälsa på att lösa ut personen ur sitt slarv om och om och om igen.

Vill du verkligen hjälpa till så erbjud dig att sitta med personen och gå igenom ekonomin, lägga upp en budget mm.
    Eller ring och boka tid hos kommunens ekonomiska rådgivare och erbjud dig att följa med som stöd (förutsatt att tiden inte krockar med andra åtaganden).

• Anonym (Nej)

Nej, jag tycker inte att du ska låna ut pengarna.

Någon smart person (kommer inte i håg vem) har sagt att man ska inte låna ut pengar till släktingar med mindre än att man har råd med att aldrig få dem tillbaka.
    Att låna ut pengar som ni själva behöver är absolut ingen bra ide.

• LindaSundberg

Nej låna inte ut mer pengar, du hjälper inte personen genom det, personen tar inte tag i problemen för hon/han vet att hon/han alltid kan räkna med att du lånar ut. Så bra du sa nej, fortsätt så. Få inte dåligt samvete, det är personens ansvar själv att reda ut sina problem.

Svar på tråden Låna ut pengar?