Låna ut pengar?
Jag har en nära anhörig som ofta kommer och vill låna pengar, jag får alltid tillbaka dem förr eller senare.
Nu kom ett sms igen i dag: "Panik i kassan" och en fråga om jag kunde låna ut 1.500 kr, jag får tillbaka dem i helgen.
Sånt här händer varje månad.
Jag har pengar, men om jag inte får tillbaka dem till helgen blir det värre. (person ifråga har mkt dålig ekonomi trots bra lön, beroende på mkt dåligt ekonomiskt sinne, ensamstående, behöver bara tänka på sig själv)
Skulle jag låna ut pengar och inte får tillbaka dem så svälter vi inte, men jag kommer definitivt få vara aktsam om de pengar som är kvar. Jag kommer då inte kunna betala busskort som behöver fyllas på till barn, kommer inte ha råd att hämta barn från aktiviteter men dessa saker kan de självklart avstå ifrån, om det skulle knipa.
Men vad säger ni? skulle ni låna ut? Inte göra det? Varför?
Jag kan tänka mig att denna "panik i kassan" betyder att det är någon räkning som än en gång är på väg till inkasso/kronofogden, bör jag låna ut pengar, moraliskt sett? Det är en nära anhörig, trots allt.
men! Jag börjar tröttna på att denna person inte tar ansvar för sitt eget liv, sin egen ekonomi, som varit på fallrepet i flera år fast denne fått hjälp, lagt om lån och betalat av alla krediter. Personen tar nya krediter, som blir omöjliga att klara av.
Vad gör jag?