Operation för sfinkterruptur
Jag har läst runt lite om de som fått sfinkterruptur vid sin förlossning. Men jag har inte hittat någon än som fått sfinkterruptur som inte upptäckts och får operera i efterhand.
Detta har nämligen hänt mig. Vid förlossningen sa de att jag inte spruckit så mycket, behövde bara sy lite grann. Jag hade JÄTTEont efter min förlossning. Fast å andra sidan visste jag ju inte hur ont som var normalt.
På rutinundersökningen några veckor efter förlossningen påpekade jag att jag inte tyckte det kändes bra för min barnmorska. Hon sa att jag hade lite ärrbildning och åderbråck i underlivet. Jag sa också att det fortfarande gjorde ont att göra nr2. Det berodde på mina hemorrojder sa hon.
Åtta månader efter förlossningen fick jag tid hos gynekolog, eftersom jag fortfarande hade ont t.ex. då jag tränade och hade sex. Gynekologen kunde se ärrbildning som var djup. Kanske de sytt in i muskeln, sa hon. Eller om de missat att sy just där. Omöjligt att veta och inget att göra åt. Det skulle bli bättre med tiden. Att jag fortfarande hade blödande hemorrojder( trodde jag att det var) vid nr 2 kunde jag söka till vårdcentralen för, sa hon, det var inget hon undersökte.
Sedan har jag haft "vissa problem" några gånger, då det är väldigt knappt att jag hinner till toaletten. Det var jag alldeles för pryd för att ta upp med någon.
Nu när det gått tre år är jag gravid igen. Jag tog upp mina "problem" med min nya barnmorska på mvc och hon tyckte jag skulle undersökas av en läkare, läkaren som godkänner kejsarsnitt. Det visade sig att jag antagligen spruckit rejält, men självläkt sfinkterrupturen. Det skulle inte hålla för en förlossning. Hon sa också att jag måste opereras i Uppsala ungefär 6 månader efter kejsarsnittet för att rätta till lite i rumpan.
Nu till min fråga:
Finns det någon som gjort en sådan operation? Hur går det till?