• pegga

Överföra ätstörningar (bulimi) till barn?

Hej,

Jag har en fråga som jag hoppas att någon med erfarenhet kan svara på.

Jag har en liten son på drygt två år som bor hos sin mor. Hans mamma och jag har en spänd och mycket begränsad kontakt så jag kan inte prata med henne om just detta.

Saken är i alla fall den att vår son har gått ner mycket i vikt senaste tiden, och från hans mamma kommer då och då uttalanden om att han kräkts, på ett sätt som jag uppfattar som helt onormalt.

Hos mig har han aldrig kräkts, och jag har heller inte hört att han gör det på dagis.

Anledningen till att jag blir så himla orolig är för att jag vet att hans mamma lider (eller åtminstone har lidit) av svåra ätstörningar, i form av bulimi helt säkert, och under graviditeten och senare mådde hon mycket psykiskt dåligt och gick ner i vikt.

Nu för ett par veckor sen skulle min son själv peta sig i munnen för att kräkas! Och så sa han "kräks, mamma" (han talar bara i tvåordsmeningar). Jag frågade "Brukar mamma kräkas? och han svarade "Ja" (vet inte om det var lämpligt att fråga det, men jag gjorde det iaf och han brukar nästan alltid svara rätt på ja/nej-frågor)

Min fråga är nu denna: Ni som lider av bulimi, eller ni som är insatta, händer det att barn härmar kräkningar? Jag är iofs säker på att hon inte medvetet låter honom se, men det går ju inte att lämna en tvååring hursomhelst utan tillsyn, så han kanske fått se ändå?

Jag är mycket orolig för min sons vikt. Han är mycket tunn och blek och ytterligare viktnedgång tror jag skulle vara direkt farligt för honom!

Snälla ni som vet, svara.

• Svar på tråden Överföra ätstörningar (bulimi) till barn?
  • Anonym (signe)

Nu handlar en ätstörning inte bara om själva ätandet. man skulle kunna säga att ätproblematiken är ett symptom på nåt annat. därför kan man inte säga att din son har bulimi om han "bara" härmar sin mamma och kräks upp maten. för att få diagnosen bulimi måste också tänkandet vara bulimiskt inte bara handlingarna (att hetsäta och kräkas).

däremot så kan hans mammas sjuka inställning till mat (och jag gissar även sin kropp) sätta spår hos ditt barn. och då tänker jag mest på att hon antagligen mår väldigt dåligt psykiskt och jag antar att du förstår att det påverkar pojken negativt. i undersökningar har det visat sej att många flickor med ätstörningar har en förälder som själv haft äs som yngre. så det påverkar absolut.

jag menar inte att skrämma upp dej. jag tror inte att din son får en ätstörning sådär huxflux för att hans mamma har en. däremot tycker jag du borde fokusera på att det INTE är bra att han vistas hos någon som har så stora psykiska (och fysiska) problem som allvarlig bulimi innebär. det är säkert inte ens bra för henne att ha ansvar för ett barn om hon är sjuk och behöver vård för att kunna må bra igen.

kanske kan du höra av dej till www.abkontakt.se för att få lite råd om vad du kan göra.
    och för att få mer information om bulimi som sjukdom.

lycka till!

• pegga

Tack Signe.

Jo jag förstår ju, och har sett många prov på, att det finns många underliggande orsaker hos mamman. Det är därför jag försöker skaffa mig kunskap och se till att vår son får sina behov tillgodosedda.

Svar på tråden Överföra ätstörningar (bulimi) till barn?