• black sun

Erfarenhet av tumör bakom ögat?

Finns det nån här som har erfarenhet av tumör bakom ögat. En jag känner har just fått veta att hon har en tumör bakom ögat. De vet inte än om det är en elakartad eller godartad tumör.

Är det nån som har koll på vad man gör åt det om det är en elakartad. Blir det operation då? Strålning? Hur ser prognosen ut?

jag har så dålig koll på sånt här och jag hittar ingen bra information när jag googlar.

Jättatacksam för svar!

• Svar på tråden Erfarenhet av tumör bakom ögat?
  • Themis

Jag vet en tjej som haft en godartad tumör som tryckte på synnerven. Den var medfödd och hade växt till sig långsamt hela hennes barndom, men gav symptom först under studenttiden. Hon blev opererad utan komplikationer och lever idag som vem som helst.

Vilken behandling det blir beror på om det är en avgränsad/godartad tumör eller en som försöker sprida sig, hur den sitter etc.

Jag har också en bekant som fick en tumör i hypofysen långt inne i hjärnan och den kan inte opereras så han måste ta mediciner hela livet som bromsar stark celldelning (som ju är det som är problemet med cancerceller) och gå på kontroller ofta. Dessutom har tumören slagit ut hans produktion av testosteron så han måste få sprutor för att fortsätta vara man.

• black sun

tack för ditt svar Bimsan.... någon annan som vet nåt?
    Ingen annan som har personlig erfaranhet av detta?

• opticus

Hej, Black Sun!

Det finns flera tillstånd med tumörer bakom ögat. Somliga är benigna(godartade),medans andra är maligna(elakartade). Vet du diagnosen? (Carcinom, Melanom....etc)

Svar på tråden Erfarenhet av tumör bakom ögat?