• CHARLATAN

Hur får man ihop flytt + städ vid lägenhetsbyte?

Har aldrig förut bytt till mig en lägenhet där det är meningen att man ska pussla ihop sin utflytt + städning av sin gamla lägenhet, och den andra familjens utflytt + städning, och sen försöka pricka in så man har allt i flyttkärran redo att flytta in i den andra familjens lägenhet när de 'r klara och vice versa. Det känns helt omöjligt.
    Hur har ni gjort?
    Det är inte helt klart än, och jag kommer självklart försöka reda ut det här då isf, men av nyfikenhet, hur lyckas man?

• Svar på tråden Hur får man ihop flytt + städ vid lägenhetsbyte?
  • Tant Green

Jag har bara gjort det en gång, men jag gjorde så att jag städade undan för undan medan jag packade, alltså torkade skåp, lister, tvättade fönster, storstädning av kök och badrum osv i förväg så på flyttdagen behövde jag bara dammsuga, torka av golven och toalett/handfat efter att vi burit ut allting.

Man får börja med sånt som inte blir smutsigt igen så snabbt, t.ex. torka ur köksskåpen som man kan göra någon vecka i förväg. Och kvällen innan flytten städar man kylskåp, spis osv.

Och båda är ju i samma situation, så man har ju mer överseende med om inte köksskåpen skiner när man kommer.

• CHARLATAN
    Tant Green skrev 2009-04-02 14:29:54 följande:
    Jag har bara gjort det en gång, men jag gjorde så att jag städade undan för undan medan jag packade, alltså torkade skåp, lister, tvättade fönster, storstädning av kök och badrum osv i förväg så på flyttdagen behövde jag bara dammsuga, torka av golven och toalett/handfat efter att vi burit ut allting. Man får börja med sånt som inte blir smutsigt igen så snabbt, t.ex. torka ur köksskåpen som man kan göra någon vecka i förväg. Och kvällen innan flytten städar man kylskåp, spis osv. Och båda är ju i samma situation, så man har ju mer överseende med om inte köksskåpen skiner när man kommer.
    Jo, jag har också tänkt nåt sånt.. och att få in så mkt kartonger och grejer som möjligt i ett rum, och på så sätt kunna städa resten. Och att det inte kommer vara 'stryka-med-vita-handsken-överallt-och-se-att-varenda-smula-är-borta', som en vanlig flyttstädning brukar vara. För när man byter så kommer inte hyresvärden och inspekterar städningen innan den nya familjen flyttar in va? Isf är det ju ett ännu större projekt att ro i land.
  • Tecken
    CHARLATAN skrev 2009-04-02 14:34:07 följande:
    Jo, jag har också tänkt nåt sånt.. och att få in så mkt kartonger och grejer som möjligt i ett rum, och på så sätt kunna städa resten. Och att det inte kommer vara 'stryka-med-vita-handsken-överallt-och-se-att-vare nda-smula-är-borta', som en vanlig flyttstädning brukar vara. För när man byter så kommer inte hyresvärden och inspekterar städningen innan den nya familjen flyttar in va? Isf är det ju ett ännu större projekt att ro i land.
    Hyresvärden kommer bara blandas in om den du byter med klagar på din städning. Så slarva inte med flyttstädningen, det kan stå dig dyrt (eftersom du kan få stå för städfirmans nota).

Ja, det _är_ jobbigt med flyttstäd + flytt samma dag - men det går. Lycka till med flytten
Svar på tråden Hur får man ihop flytt + städ vid lägenhetsbyte?