• musiknallen

Vågar du äta centralpackad köttfärs på sista förbrukningsdag dvs 8 dagar efter att den packats?

Hej.

Köttfärsen som min man köpte blev liggandes i kylskåpet. Upptäckte nu att sista förbrukningsdatum är idag den 2 april.
    Den är centralpackad den 25 mars. dvs 8 dagar sen .

Stekte den nu och gjorde köttfärssås och åt.
    Men nu börjar jag bli orolig om den kan ha varit för gammal ändå och att jag ska bli
    dålig i magen av den.

Behöver jag vara rädd för det?

• Svar på tråden Vågar du äta centralpackad köttfärs på sista förbrukningsdag dvs 8 dagar efter att den packats?
  • Astarte

Tja, som de märker om de där förpackningarna så har man nog ätit gammalt förr. . ..

• MK84

Så länge de smakar bra å inte luktar konstigt är det nog ingen fara.. De flesta saker klarar sig flera dagar efter bästföredag.

• My Lonely Heart

Om det står att bäst före datumet är 2april, då kan du äta den fortfarande idag.

• Astarte
    musiknallen skrev 2009-04-02 14:35:12 följande:
    den kan inte vara ommärkt för den är vacumförpackad i ett centralkök
    Jag vet det, jag menade bara att eftersom köttfärs ofta märks om så har man nog fått i sig "gammal" förr, utan fara.
  • musiknallen

men kan den verkligen hålla sig i hela 8 dagar?
    Och så står det ju på att man ska ha den i högst 4 grader i kylskåpet.
    men i mitt kylskåp är det ca 6 grader

• jummie

Lukdade den inte illa så var det nog inget fel på den heller..

• Angel1978

luktar det ok och man tillagar det ordentligt så är det ingen fara..
    Jag menar, man behöver ju inte göra råbiff på den..

• Zimlis

Du hade känt redan när du stekt den om den va dålig - köttfärs luktar surt direkt när det blir gammalt, går inte att missa

Klia en hund och du har funnit en fast anställning.
  • gormisen

Absolut! Ser den ok ut och luktar ok hade jag absolut ätit den!

• tisteln

Jag säger som flera andra här - om den luktar, smakar och ser bra ut går det bra! Använde själv färs som gått ut tre dagar tidigare enligt märkningen, men det var inget fel på den alls. Märkningen säger bäst före-datum, inte sista användnings-datum...

• Narcoz

Köttfärs ska Alltid ha ett sista förbruknings datum inte Bäst före.......
    Sista förbrukningsdag
    betyder att livsmedlet kan vara otjänligt när datumet passerat. Märkningen används på känsliga produkter som snabbt kan försämras, t ex köttfärs, rå fågel och rå fisk.

Bäst före-dag
    är en rekommendation från tillverkaren, det går ofta att äta livsmedlet flera dagar till om det har förvarats rätt. Undantaget är känsliga livsmedel som vakuumförpackad lax.

• Aniiee
    Narcoz skrev 2016-02-17 19:40:23 följande:

Köttfärs ska Alltid ha ett sista förbruknings datum inte Bäst före.......
    Sista förbrukningsdag
    betyder att livsmedlet kan vara otjänligt när datumet passerat. Märkningen används på känsliga produkter som snabbt kan försämras, t ex köttfärs, rå fågel och rå fisk.

Bäst före-dag
    är en rekommendation från tillverkaren, det går ofta att äta livsmedlet flera dagar till om det har förvarats rätt. Undantaget är känsliga livsmedel som vakuumförpackad lax.

Grattis till veckans trådlyft.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Vågar du äta centralpackad köttfärs på sista förbrukningsdag dvs 8 dagar efter att den packats?