• grön banan

    Repor på glashäll

    Fick en helt ny spis i min hyresrätt o har helt vanliga kok- o stekkärl, som var rena. Ändå blev det repor på hällen som inte går bort med det speciella rengöringsmedlet o skrapan har jag inte lyckats få upp rakbladet på än. Står i bruksanvisningen att aluminium kan ge repor, men mina kärl är inte av det. Vad göra?

  • Svar på tråden Repor på glashäll
  • grön banan
    PetterL skrev 2009-04-02 16:17:29 följande:
    Kontakta hyresvärden så får denne reklamera spisen.
    Tror du inte de kommer att hävda att man haft dåligt rengjorda kärl?
  • saltflingan

    Testa med ett rakblad först. På hällar får man inte "skaka" kastruller eller stekpannor på plattan för då kan de förstöras. Men i övrigt ska det inte vara något problem. Om du inte har gjort det så är det något fel med spisen och då kan den reklameras.

  • grön banan
    saltflingan skrev 2009-04-02 16:31:29 följande:
    Testa med ett rakblad först. På hällar får man inte "skaka" kastruller eller stekpannor på plattan för då kan de förstöras. Men i övrigt ska det inte vara något problem. Om du inte har gjort det så är det något fel med spisen och då kan den reklameras.
    Står inget om att man inte får skaka kärlen. Gjorde det lite, men inte på andra plattan o där är samma typ av märken.
  • lindberg78

    Man kan använda rengöringscreme speciellt framtagen till hällar, som skapar en skyddande hinna och dessutom polerar upp glansen.
    Finns i alla matbutiker

  • grön banan
    lindberg78 skrev 2009-04-02 17:02:43 följande:
    Man kan använda rengöringscreme speciellt framtagen till hällar, som skapar en skyddande hinna och dessutom polerar upp glansen. Finns i alla matbutiker
    Den jag köpte hjälpte tyvärr inte.
  • sommar2001
    PetterL skrev 2009-04-02 16:17:29 följande:
    Kontakta hyresvärden så får denne reklamera spisen.
    Repor m.m täcks varken av garanti eller reklamation. Inget ursprungligt fel.
  • grön banan
    sommar2001 skrev 2009-04-02 20:48:23 följande:
    Repor m.m täcks varken av garanti eller reklamation. Inget ursprungligt fel.
    Ska ju inte bli repor om man använder den rätt.
  • grön banan
    sommar2001 skrev 2009-04-02 21:19:06 följande:
    Är det en repa i glaset eller är det en "repa" som ligger på ytan?
    Mittemellan liksom. Är inte repor direkt, utan märken från kärlen. Igår kväll tokskrubbade jag kärlen undertill, men inte hjälpte det.
  • sommar2001

    Du måste fixa skrapan så du kan få bort allt skit. Sen har Electrolux ett eget rengöringsmedel för hällar som är superbra så köp det. Hittar du det inte på Ica så finns det på någon av butikerna som säljer vitvaror alt. servicefirman.
    Sen är det viktigt att du smörjer in hällen så den får en skyddande yta, samt att det blir mycket enklare att rengöra sen.
    Får du inte bort dkiten som sitter där nu kan du alltid prova med rödsprit. det brukar lösa många problem..

  • grön banan
    sommar2001 skrev 2009-04-03 08:51:39 följande:
    Du måste fixa skrapan så du kan få bort allt skit. Sen har Electrolux ett eget rengöringsmedel för hällar som är superbra så köp det. Hittar du det inte på Ica så finns det på någon av butikerna som säljer vitvaror alt. servicefirman. Sen är det viktigt att du smörjer in hällen så den får en skyddande yta, samt att det blir mycket enklare att rengöra sen. Får du inte bort dkiten som sitter där nu kan du alltid prova med rödsprit. det brukar lösa många problem..
    Ska fixa skrapan o om det inte hjälper kolla bättre medel.
Svar på tråden Repor på glashäll