• Fröken Freda

Allergitabletter för gravid?

Har just börjat få problem med min allergi och är till på köpet gravid i v 7. Upptäckte att jag nu inte får äta mina allergitabletter (Loratadin Zandos). Så nu undrar jag, finns det allergitabletter som vi gravida får äta?
    Blev lite osäker för jag frågade min läkare om detta innan vi blev gravida och han sa att det inte skulle vara någon fara att ta loratadinen. Men enligt bipacksedeln ska jag inte ta dem.

Finns det några alternativ?
    Kan jag be min läkare skriva ut andra trots att han säger att jag kan äta dem och trots att jag har en hel ask kvar?

• Svar på tråden Allergitabletter för gravid?
  • snarret

Tavegyl! Det åt jag mot allergi under min graviditet. Fick det utskrivet av läkare, inga problem alls.

• Preface

Jag fick andra allergitabletter utskrivna av min läkare.
    Dock vill dem av någon anledning inte ge mig varken ögondroppar eller nässpray (?)

Nu kan jag inte komma ihåg vad mina nya tabletter heter, men jag kan inte påstå att de är så värst bra.
    Man blir sanslöst trött och jag tycker inte att de hjälper ens hälften så bra som de vanliga.

• Moyo

Jag medicinerar varje dag för min allergi, som främst visar sig som nästäppa. Jag hade loratadin sedan innan, men i och med att de inte rekommenderas för gravida ville jag inte ta dem. Under graviditeten fick jag Rinexin tabletter (jag tror de är avsvällande) och använde receptfira nässprejen Rhinocort Aqua för att hålla eländet i schack. Funkade okej på mig.

• Fröken Freda

Okej jag får nog prata med min läkare om det då.

Ja alltså de flesta allergitabletter gör väll att man blir trött. Går hellre trött än med allergi iof.

• Fröken Freda
    Moyo skrev 2009-04-02 16:47:22 följande:
    Jag medicinerar varje dag för min allergi, som främst visar sig som nästäppa. Jag hade loratadin sedan innan, men i och med att de inte rekommenderas för gravida ville jag inte ta dem. Under graviditeten fick jag Rinexin tabletter (jag tror de är avsvällande) och använde receptfira nässprejen Rhinocort Aqua för att hålla eländet i schack. Funkade okej på mig.
    Rhinocort Aqua är det sån nässpray gravida kan ta då? Har aldrig fått nässpray för min allergi eftersom tabletter funkat bra hittills.
  • Vår stora lillbebis

Polaramin fick jag utskrivet av läkaren på mvc, men de barnmorskor och läkare jag pratat om angående min allergi har tyckt att tabletter ska undvikas så mycket som möjligt och att nässprayer är att föredra.

• Fröken Freda

Vår stora lillbebis skrev 2009-04-02 16:57:56 följande:

Polaramin fick jag utskrivet av läkaren på mvc, men de barnmorskor och läkare jag pratat om angående min allergi har tyckt att tabletter ska undvikas så mycket som möjligt och att nässprayer är att föredra.
    Okej, ja jag tar ju bara mina tabletter i yttersta nödfall men hade kanske varit bra att ha några nu utifall att.
  • Vår stora lillbebis

Fröken Freda skrev 2009-04-02 17:00:56 följande:

Vår stora lillbebis skrev 2009-04-02 16:57:56 följande:
    Okej, ja jag tar ju bara mina tabletter i yttersta nödfall men hade kanske varit bra att ha några nu utifall att.
    Precis, det kände jag också när jag var gravid så de fick skriva ut dom där men det var ju inte så effektiva som de jag tar i vanliga fall- Aerius.
  • RxQueen

Jag fick loratidin sandoz utskrivna av läkaren på mvc!

Vad konstigt....

• Moyo

Fröken Freda skrev 2009-04-02 16:50:12 följande:

Rhinocort Aqua är det sån nässpray gravida kan ta då? Har aldrig fått nässpray för min allergi eftersom tabletter funkat bra hittills.
    Rhinocort är ett så kallat A-klassat läkemedel och helt okej för gravida. Det var verkligen den som räddade mig för jag höll på att bli galen då jag inte fick sova.
  • Fröken Freda
    RxQueen skrev 2009-04-02 17:15:30 följande:
    Jag fick loratidin sandoz utskrivna av läkaren på mvc! Vad konstigt....
    Står i bipacksedeln att gravida inte ska äta det. Min läkare sa också att jag kunde äta dem under graviditet men petig som man är med sånt så vill jag inte gå emot det som står i bipacksedeln.
  • Fröken Freda
    Moyo skrev 2009-04-02 17:33:24 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-04-02 16:50:12 följande: Rhinocort är ett så kallat A-klassat läkemedel och helt okej för gravida. Det var verkligen den som räddade mig för jag höll på att bli galen då jag inte fick sova.
    Jaha okej.
    Funderade lite ikväll på om det är graviditeten som gör mig tät i näsan eller allergin. Kan iof vara en kombination av båda.

Ska prata med läkaren hur som helst och se vad han säger.
Svar på tråden Allergitabletter för gravid?