Tips om hur barn blir blöjfri.
Hej! Har en son som är 2½ år som inte vill bli blöjfri.
Vill inte sitta på toa med toasits.
Vad ska jag göra?
Hej! Har en son som är 2½ år som inte vill bli blöjfri.
Vill inte sitta på toa med toasits.
Vad ska jag göra?
ta det lungt, det kommer!
Köp fina kalsonger o berätta hur skoj bajskorvarna har det som hamnar i toan o åker till toalandet, istället för dom som hamnar i blöjan
men hur långt har ni kommit? har han alls börjat kissa på pottan eller toan? Annars hade jag börjat med att gå in på bestämda tider och sitta en stund på pottan och kanske gå näck lite då och då så han får känna hur det känns när kisset kommer och man inte har en superabsorberande blöja på.
Sonen började att sitta på toa och både kissade och bajsade. Och det gjorde han ett tag och nu vägrar han.
jag fick tipset här på fl när min dotter inte alls ville gå....jag satte upp ett a 4 papper på hennes dörr. och sen gick jag in i datorn och skrev ut massvis med smiley gubbar. och varje gång hon gick på toan så fick hon massa beröm och sen fick hon själv klistra upp en glad gubbe...efter 3 dagar struntade hjon i gubbarna och gick på pottan iaf...enkelt :)
Låter lite som det var för oss innan våran äldsta blev blöjfri! Han älskade att gå utan blöja här hemma, han sa till ibland o gick på potta/toa. I somras då han var 2 ½ körde vi så gott vi bara kunde på att få honom blöjfri (man har ju hört att sommarn är bästa årstiden) det funkade jätte bra ett par veckor - sen kom världens bakslag! han gjorde på sig hela tiden o ja, han var nog inte helt redo än trots stort visat intresse från början. 2-3 månader senare sa han en dag "nu vill inte jag ha blöja mer" sen den dagen har han varit blöjfri dagtid! Nu har han varit blöjfri i ca 6 månader, visst har det hänt någon enstaka olycka, för sånt händer ju, men det är enormt sällan.
Så han ville helt enkelt vara utan blöja, klarade det rätt bra ett tag, även då vi var ute, så kom världens bakslag, han började kissa o bajsa överallt både med flit o olyckor, vi la pott träningen på hyllan ett tag o trodde aldrig han skulle bli blöjfri - men så tillslut la han av, på eget initiativ :)
kanske inte så mycket tips egentligen? men det jag ville förmedla är att av iaf min erfarenhet så kan det vara så att barnet inte är riktigt redo, sen en dag kan det bara bli världens helomvändning! Så ta det lugn o stressa inte upp er, det löser sig ska du se :)
Ändå är jag fundersam över när våran mellersta som blir 2 år i sommar ska bli blöjfri. Hon sätter sig gärna på pottan, men oftast så kommer det ingenting :P funderar ju på om man ska köra samma race med henne, invänta henne så att säga eller om man ska köra stenhårt o sätta på pottan vissa tidpunkter, för alla barn verkar fungera så olika angående detta!
Lycka till!
Tack för era tips. Ska prova snart.
Ja här är en till som har problem med potträning. Har varit inne på fl flera omgångar under det senaste året. Min son är över 3. Han satt på pottan sensommaren förra året men bara om jag satt och läste saga i typ minst 30 minuter när jag tröttnade någon dag verkade han bara glad att slippa, tänkte att det kommer kanske? Har köpt böcker om att bli blöjfri, köpt toaring men han vill inte. Har lockat med kalsonger och tom godis om han säger till när han är kissig eller bajsig. Han vill ibland ha kalsonger men kissar bara på sig. Blöjan är ofta torr på morgonen så fysiskt tror jag han är redo men jag vet inte hur jag ska få honom att vilja har försökt sedan 1 år tillbaka med perioder då jag låtit honom vara alla säger ju att det kommer av sig själv men hallå han är ju snart 3,5 år tycker inte det är ok att ha blöja så sent egentligen!!!
Vi har försökt att börja pott-träna vår dotter i ett år nu. Hon har varit enormt rädd för både toa och potta, men det som funkade var när vi köpte en "pratande" fisher-price-potta i Skottland i augusti förra året. Sedan dess har det varit ok att sitta på pottan, även om hon bara gått med på det någon gång ibland.
När hon gick själv på pottan en dag när min man skulle hämta handdukar och hon skulle duscha så kom vi fram till att hon kan om hon vill, men hon är för bekväm av sig och därför vill hon inte lära sig.
Nu har vi idag börjat stenhårt med pottan. Hon har varit utan blöja hela dagen, förutom vid vilan vid lunch, men hon har kissat på sig ett par gånger och inget har kommit i pottan. Vi trodde att vi hade misslyckats totalt och att hon inte alls var redo. Sen hör vi henne ropa "Ida kissa" när vi har lagt henne för natten. Så snabbt upp och på pottan och då minsann kissade hon.
Jag tror verkligen att blöjor idag är alltför bekväma för att barnen ska vilja lära sig gå på pottan, det är för bekvämt helt enkelt. Vi fick tipset att köpa "dåliga" blöjor som känns blötare och äckligare när de har kissat och att inte byta så fort hon kissar.
Nu får vi se hur det går. Jag håller tummarna för att hon iaf ska vara blöjfri innan 3, hon är 2,5 nu.
I alla fall. Testa med olika typer av pottor och ja, vi har faktiskt haft pottan i vardagsrummet så att hon skulle vänja sig vid den. Det fungerade!
Lycka till.
Ett bra o roligt sätt för oss har varit att "få ett klistermärke" .
Varje gång som sonen, 2 1/2 år, presterat något i pottan, (alla droppar räknas..)
så har han fått välja ett klistermärke som han sen klistrat på pottan.
Snart är det fullt och han har t o m satt sig på toan nu....
Vill själv numera sitta där, dock inte varje gång, men ofta