• Eima

Bli journalist?

Jag vet fortfarande inte vad jag vill blir när jag blir stor... Men nu har jag till slut läst upp gymnasiet och högskoleprovet är avklarat så jag ska söka högskola till hösten har jag tänkt. Det stora problemet är vad jag ska välja. Har letat och funderat länge.

Men så hittade jag programmet Journalistik i nya medier. Tänker att det skulle passa mej eftersom jag älskar att skriva, är nyfiken och intresserad av människors historier och sånt som händer här i världen.

Men problemet är då att det troligen är svårt att få jobb efter abslutad utbildning, även om utbildningen täcker både radio, tv och tidning. Vågar jag satsa ändå?
    Då jag är ensamstående måste jag tänka lite praktiskt känner jag. Jag ska ju kunna försörja mej och min dotter, och det blir nog svårt, i början iallafall.

Någon som har bättre koll än jag på hur läget ser ut för nyutbildade journalister? Är det så svårt som jag tror? Kom gärna med tips

• Svar på tråden Bli journalist?
  • thebettygirl

Jag har en syster som läst någon slags informatörsutbildning på högskolan och som nu jobbar som just journalist. Nu är hon väldigt duktig på att skriva, men enligt henne så är det mycket svårt för en icke journalistutbildad person att få fast jobb som journalist. Dock har hon fått ett gäng vikariat på mindre lokala tidningar och även några frilansarjobb för större, rikstäckande tidningar. Men som sagt var, det är inte lätt och det gäller att man gör det bra, för det är mer eller mindre bara arbetsproverna som ger dig jobb. Särskilt som frilansare. Så om du vill läs något som det är lätt att få jobb inom är nog journalist inte det rätta. Men om det verkligen är sin dröm, låt mig inte skrämma dig utan satsa på det! Kan hon, kan du! Hon är ensamstående tvåbarnsmor och får det hela att gå runt. Hon blir inte rik på det, men hon får göra något som hon älskar och brinner för. Så tänk igenom saken noga innan du satsar! Hoppas att du hittar rätt!

Svar på tråden Bli journalist?