• lnl002

Månadspeng som 12 åring, hur mycket..?

Hur mycket tycker ni att en 12 åring borde få i månadspeng?
    Vad ska pengarna räcka till??

• Svar på tråden Månadspeng som 12 åring, hur mycket..?
  • Joonas

Min kille har haft 200 kr i månadspeng som 12-åring. Med de ska han hushålla, kanske köpa tidningar, spel, eller spara till något annat han vill ha. Han har fått vara med o betala 25% av WOW med sin månadspeng också... Nu fyller han 13, då ska han få 300 kr... (Såg på lyxfällan att man rekommenderar 300 åt 13-åringar)

• lnl002

Tack för rådet. det känns lite svårt att beräkna vad som är rimligt.
    Har ditt barn egen mobil?
    Om så, ska han fylla på kontantkortet själv eller gör ni det utöver månadspengen?

• Joonas

Ja, han har ene gen mobiltelefon, men med abonnemang på 119 kr i månaden som jag betalar. Han är inte så intresserad av den, mest jag som vill kunna ringa till honom när jag undrar var han är. 

• Fiolina

min dotter har haft 150kr i månaden och jag fyller på hennes kontaktkort med 150 kr i månaden
    nu fyller hon 13, månadpengen ökar till 300 kr i månaden samt 150 kr på kontantkoret.
    De 300 ska räcka till godis smink tidning mm och om hon ser en snygg top eller så, sen är det upp till henne själv att hushålla och spara eller slösa....

• lnl002

Tack för era svar. Känns som jag är ute på rätt väg. Min dtr får nu 150-200 kr, beroende på om jag lagt ut för något månade innan ex. bio. Fyller mobilen varje månad.

• Sess87

Jag är ingen tonårsförälder men inte längesen jag var tonåring själv och s¨här resonerade mina föräldrar. Om jag diskade fick jag 20 kr, om jag dammsög hela huset fick jag 50 kr, om jag gjorde något lite mer större som att passa småsyskonen en hel kväll fick jag 100 kr och så skrev vi upp allting och så fick man pengar vid löning. DÅ får barnet själv vara med och påverka sin månadspeng och kan göra saker utan att föräldrarna tjatar om det. För min del var det så att jag fick 100 kr på mobilen varje månad och fick hushålla.

MEN det är vitkigt att skriva en lista över vad olika saker ger.

Ex

Städa toaletten: 30 kr (då ska toa, handfat mm göras rent)
    Dammsuga hela huset: 50 kr
    Dammtorka: 20 kr (Vardagsrum, hall kök exempelvis)

Ja ni fattar...tror jag :)

• cocacola

200-300 låter lite jag tror jag skulle ge hela barnbidraget fast då får h*n köpa nästan allt själv

• Mamma 24 7

Sonen fyller 13 och får nu 100 kronor i veckan + att jag tankar hans mobil med 200 varje månad. Det ska räcka till lördagsgodis och sådant också. Motkrav är att han ska lägga sig i tid på kvällen och göra sina läxor......

• symaskinen

Min systerdotter är 12 och får 350 i mån..

• Lollo123

Min 12 åring får 800 kr i månaden men då får hon betala sin mobil på 200 kr varje månad och hon får köpa lite kläder själv men jag köper de dyra sakerna

123
  • Veri

Jag är 12 år och får 120 kr i månaden.... Mamma och pappa fyller på min mobil med 200 kr när det tar slut. Mina föräldrar betalar också alla kläder jag köper. Om jag gör något tex går på bio betalar de

Svar på tråden Månadspeng som 12 åring, hur mycket..?