• Sötnostim

min läkare vill ge mig en epilepsimedicin mot ångest men vägrar tala om vad den heter..

asså hon sa det sist och jag kommer inte ihåg vad hon sa .. sen när jag frågat igen så säger hon bara vi tar det när vi ses på nästa möte.. vad är det för epelepsi mediciner som man akn ta mot ångest o depression??

• Svar på tråden min läkare vill ge mig en epilepsimedicin mot ångest men vägrar tala om vad den heter..
  • Waldo

Men då är det ju inte så att hon vägrar tala om vad det är. Hon vill att ni pratar igenom det i lugn och ro nästa gång ni träffas
    Och det är så man vill att det ska gå till, att man först pratar igenom det och kan få svar på alla sina frågor för att sedan få medicinen

Det är omöjligt för oss att svara på vilken medicin hon tänkt att ge dig. Mediciner kan användas till olika saker inte bara det dom ursprungligen tillverkades för

• Anonym

Håller med föregående inlägg! Läkaren vill att ni pratar igenom det när ni träffas, så hon får en chans att förklara för dig hur medicinen fungerar, vilken dos du ska ha osv.

Det finns MÅNGA mediciner man kan använda till annat än det ursprungliga syftet. Att chansa såhär, utan att veta något om din medicinska historia är lönlöst.

Många håller ju på och googlar på mediciner, sjukdomar osv och "vägrar" ta vissa läkemedel för att de läst på något forum att person X fått biverkningar. Oavsett vad den utbildade läkaren då säger, håller patienten fast vid att denna medicin är så läskig att han/hon inte vågar försöka ta den.

Medicinföreskrivning handlar i många fall om ett avvägande mellan för- och nackdelar. Ibland får man dras med biverkningar för att fördelarna med att ta medicinen ändå uppväger nackdelarna. Olika personer reagerar olika på olika preparat, och man vet inte hur en medicin fungerar innan man själv testat.

• Anonym

Förmodligen Iktorivil
    "Iktorivil innehåller den aktiva substansen klonazepam, som tillhör läkemedelsgruppen bensodiazepiner."

Benso är ju lugnande, och används mot ångest.
    Läs mer om medicinen här: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

• AnnelieTyresö

Jag får Tegretol, nåt med nervändarna i hjärnan, kanske den hon tänker på?

• Anonym

Jag äter Lyrica mot ångest, men som jag har fattat det så äter öven EP-patienter denna.

• Anonym (Java)

Det kan vara Iktorivil. Jag har ep o åt Ikorivil för ngr år sedan eftersom den hjälpte mig mot både ep:n o ångesten.

• Anonym (mamma)

Det stämmer att läkare skriver ut medicin mot xx för att bota yy. De ville ge min son scizofrenimedicin mot lätta tvångstankar. Ärligt talat, tyckte jag inte om den idén. Särskilt inte som det finns en massa biverkningar. Ja, men så gör de. Man får fundera ordentligt på saken och väga för- och nackdelar mot varandra.

• Anonym

Skulle också tippa på iktorivil. Funkar skitbra.

• Anonym

Ergenyl, Orifil Long Absenor(dessa är samma)Lamictal/Lamotrigin, Är sådana mediciner som används som epilepsimediciner och mot hypomani/ångest.

• Anonym

Lamotrigin, preparatnamn Lamictal ordineras även för djupare depressioner och eller när man inte svarat på ssri eller snri. Jag blev tillfrågad detta av min läkare, men jag ville ej, tyckte det kändes konstigt. Är medicinrädd.

Svar på tråden min läkare vill ge mig en epilepsimedicin mot ångest men vägrar tala om vad den heter..