• Miraklet09

vecka 16+2 Kan man säga man är i månad 5, eller månad 4???

Jag är förvirrad, BM räknar 16+2, FL och andra räknar v17

Enligt Fls kalender är jag i månad 5 i graviditen men i kalendermånad 4 :-/

Kan jag säga att jag är i 5månaden, eller ska jag säga 4,e.. isåfall hur länge, till
     hur många veckor???

E
  • Svar på tråden vecka 16+2 Kan man säga man är i månad 5, eller månad 4???
  • Maarit78

hej jag e i samma vecka som du men 16+4 hehe 2 dagar i mellan men du e ju inne i 5 månaden men du e fortfarande i fjärde hehe....så ta jag det i allfall men kanske andra säger olika jag vet inte...

• Miraklet09
    Maarit78 skrev 2009-04-02 20:43:58 följande:
    hej jag e i samma vecka som du men 16+4 hehe 2 dagar i mellan men du e ju inne i 5 månaden men du e fortfarande i fjärde hehe....så ta jag det i allfall men kanske andra säger olika jag vet inte...
     Haha men kan jag säga att jag är i månad 5, men att jag räknar det som 10 grav månader???
    E
  • cliffis

Du har varit gravid i 4 hela månader o är nu inne i 5:e månaden. Tror jag iaf:)

• Miraklet09
    cliffis skrev 2009-04-02 21:07:01 följande:
    Du har varit gravid i 4 hela månader o är nu inne i 5:e månaden. Tror jag iaf:)
     Så man kan säga man är i 5.e gravidites månaden?

för vad jag förstår så räknar BM och dem andra att man går 10 grav månader??
     fasst att man ig säger 9  (som fl räknar dårå) lr e de tvärtom, haha förvirrande
    E
  • cliffis

ja du är Inne i den 5 månaden:)
    samma gäller väl sista månaden. man går 9 hela månader o är då inne i den 10:de månaden. komplicerat! Jag räknar bara veckor, annars hade jag blivit förvirrad:)

• Miraklet09
    cliffis skrev 2009-04-02 21:16:33 följande:
    ja du är Inne i den 5 månaden:) samma gäller väl sista månaden. man går 9 hela månader o är då inne i den 10:de månaden. komplicerat! Jag räknar bara veckor, annars hade jag blivit förvirrad:)
    Haha ja visst e det förvirrande

ok men då säger jag månad 5 för dem som undrar
     ja bruka lägga till att jag är i vecka 17 (som fl räknar)
    E
  • teeta

Jag är i vecka 17 (16+3).
    Jag säger att jag är i 17:e veckan och i 4:e månaden.

De som säger 5:e månaden räknar väl en månad på 4 veckor. Då räknas också graviditeten som 10 månader. (40v/4=10) Så har i alla fall jag fattat det.

Om jag inte minns fel står det där ganska väl förklarat tillsammans med graviditetsuträkningen här på FL - hur man räknar alla olika veckor och månader.
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/Kalender/graviditetsutrakning.php

Enklast, tycker jag, att inte använda sig av BMs uträkning när man talar med folk i allmänhet. Det blir bara förvirrande. Säger jag dessutom att jag är i vecka 17 frågar många (om de inte har barn själva) - vilken månad är det?

• Bebs74

Jag tycker det är jättesvårt att säga vilken månad jag är i. Jag brukar säga att jag är i ex v 22, eller när det är beräknat att bebisen ska komma.

• Miraklet09
    Bebs74 skrev 2009-04-03 09:50:34 följande:
    Jag tycker det är jättesvårt att säga vilken månad jag är i. Jag brukar säga att jag är i ex v 22, eller när det är beräknat att bebisen ska komma.
    haha ja eller så kan man utrycka sig att man räknar dt som 40 veckor = 10 månader
    o då e man ju i 5.månaden, men att man inte får dem att tro att mans ska föda tidigare

teeta skrev 2009-04-03 07:58:19 följande:
    Jag är i vecka 17 (16+3).Jag säger att jag är i 17:e veckan och i 4:e månaden. De som säger 5:e månaden räknar väl en månad på 4 veckor. Då räknas också graviditeten som 10 månader. (40v/4=10) Så har i alla fall jag fattat det.Om jag inte minns fel står det där ganska väl förklarat tillsammans med graviditetsuträkningen här på FL - hur man räknar alla olika veckor och månader.www.familjeliv.se/Vantar_barn/Kalender/gravid...Enklast, tycker jag, att inte använda sig av BMs uträkning när man talar med folk i allmänhet. Det blir bara förvirrande. Säger jag dessutom att jag är i vecka 17 frågar många (om de inte har barn själva) - vilken månad är det?
     haha nej bms uträkningar är knasiga

men ska ja säga jag äri månad 4 eller 5???

E
  • knottarna

Jag är i vecka 17 idag (16 + 0) och jag väntar mitt 4de barn men har aldrig tidigare reflekterat över på när gränsen mellan olika månader är men jag sa senast igår att jag är i månad 4 på väg in i månad 5 och att jag ska ha i September.. Men oftast säger jag vilken vecka jag är i och när jag är beräknad///

Håller med om att det är jätte bökigt

Svar på tråden vecka 16+2 Kan man säga man är i månad 5, eller månad 4???