• Anonym

Kan man övervinna cellskräck?

Jag tror jag har klaustrofobi. Jag får panikkänslor när jag åker hiss, sitter i ett baksäte, flyger eller bara känner mig almänt instängd. Nån annan som har det likadant? Ingen verkar förstå..Jag kan ju inte själv förklara varför jag mår så. Finns det något man kan göra för att komma över det?

• Svar på tråden Kan man övervinna cellskräck?
  • Anonym (c)

Tyvärr inga tips.. men jag lider också av klaustrofobi men inte lika illa som din. Har inga problem med hissar bilar o flyg, men däremot små små utrymmen. OM jag tex ska av mej en tröja och på någotsätt den blir trög då akn jag få lite panik.

Men jag tror absolut det finns hjälp.. kontakta VC tror dom kan hjälpa dig iaf tips vart du skall kontakta.. Lycka till

• Anonym (TS)

Tack för ditt svar. Jag tror jag behöver nåt som leder bort tankarna för det är när jag börjar tänka på att jag faktiskt är instängt och inte kan "fly" som panikkänslorna kommer smygande. Blir kallsvettig och yr. Det är pinsamt om någon skulle se det, känner mig jättedum..

• Anonym (c)

samma här.. bara ja andas och fokuserar på något annat och säger till mig själv det kommer att gå bra, ingenting kommer att hända så går det oftast bra. Mén om jag låter paniken och rädslan ta över så e det kört..

Men kontakta VC så kommer dom säkert vägleda dig..

• Anonym

KBT knske hjälper. Min psykolog tyckte jag skulle utsätta mig för det jag var rädd för ex åka hiss. hjälpte

• Anonym (c)

Precis att möta sin rädsla är det bästa man kan göra.. Funkar för mig, var tidigare jätte klaustrofobisk men utmanade mig själv och nu är det abra jätte jättre trånga utrymmen dör ja inte kan röra mig..

• Terabyte

Hejssan jag har också klaustrofobi/cellskräck när jag åker hiss och som du i baksätet lite grann, satt i min lilla Citroën C2 utan dörrar "klämd" i baksätet, i pappas bil är det lite bättre där är mera utrymme och "egen" dörr

• Terabyte

Jag ska tillägga jag förstår jag har likadant om jag MÅSTE åka hiss så blir jag krit vit i ansiktet och tittar ner i golvet

• Anonym (A)

KBT kanske skulle hjälpa.

• Ocdkille
    utsätt dig gradvis för trånga utrymmen och vänj dig vid att det inte är farligt.
  • Terabyte

Ingen verkar förstå? Vad? jag förstår åtminståne jag har cellskräck jag också hiss är hemskt och baksätet på min EGEN bil pappa körde den en gång och nästan skräck känsla

Svar på tråden Kan man övervinna cellskräck?