• Choklad och Nötter

Hur är det att bo i Lilla Edet?

Hej allesammans!

Har kollat lite på hus i Lilla Edet, och det fanns ju en del trevliga, så nu undrar jag hur är det är att bo där? Vilka områden är bra? Är Götaslätten bra?

Ni som bor i Lilla Edet kan väl berätta lite. Sen en annan fråga. Finns vårdnadsbidraget i Lilla Edet? Hittar nämligen inget om det på deras hemsida.

Hoppas någon har lust att svara.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur är det att bo i Lilla Edet?
  • Blueblood

En gång var det ett bälte av bajs som flöt omkring i älven, sedan tog Lilla Edets kommun in det i dricksvattnet och typ halva samhället blev utslaget.

• P i x i e

Jag bor i Lilla edet just nu, men vi har inte planer på att stanna här då vi får barn och de skall sättas i skola.
    Lilla edet är trevligt och lugnt, även om det händer en hel del tokigheter, men det gör det ju på andra ställen med.
    Jag vet inte hur skola och barnomsorg är nu för tiden, de har inte det bästa ryktet och det var inte bar när jag gick där (gick ut för 10 år sedan).
    Jag vet inte hur det är med vårdnadsbidraget, det får du nog lättast reda på genom att ringa komunen.
    Vad gäller götaslätten skulle jag inte rekomendera att köpa hus där, det ligger precis vid E45'an som skall bli motorväg.
    Utan skall ni köpa hus här så är det nog bättre att kolla på andra områden så som centrala lilla edet, ström, hjärtum el västerlanda.
    Jag vet inte hur ni vill bo, men jag hade nog heldre valt en annan kommun!

Ang. epidimi utbrottet av kräksjuka i somras så tror de med största säkerhet att det var på grund av förorenat vatten, men inget har gått att bevisa... och tyvärr har inte lilla edet någon annan vatten täckt än göta älv, med det smakar förbannat gott innan dess

and then I told myself - of course I deserve it!
  • Choklad och Nötter

Tack för ditt svar, Pixie.

Egentligen skulle vi ju vilja köpa närmare gbg, men priserna är ju så förbaskat höga jämfört med t ex Lilla Edet, så det är egentligen bara av den anledningen vi kanske skulle kunna tänka oss bo där, men jag vet inte...det blir ju en bra bit att pendla då mannen jobbar i gbg...inte lätt det här...har kollat lite på Stenungsund också o det är ju liite närmare...inte lätt det här...

• Susanne905

Bor i Trollhättan och stortrivs, vet dock inte huruvida jag skulle trivas i lilla edet dock, det har hänt en del där som gör att man blir tveksam.

• Blueblood

Ett bälte av bajs vill man ju inte ha flytandes utanför sitt fönster alltså!

• P i x i e

Ja, det blir en bit att pendla från lilla edet, det går bara en bussförbindelse till göteborg.
    Men både stenungsund och trollhättan har tågförbindelse, stenungsund har pendel och det har trollhättan om ca 1-2 år.
    Annars å älvängen, de har pendel och ligger närmare, vet dock inte vad priserna ligger på.

• Längtandsfull

Hej! jag har bott i stenungsund hela mitt liv och köpte hus i Ucklum för ett halvårsen...

Ucklum är ett bra ställe om man vill hitte billigare hus och endå närheten till gbg..
    tar 10 minuter till stenungsund och där finns bra förbindelser med både buss och tåg.

ucklum ligger ganska nära allt tycker jag... tar inte lång tid till gbg och inte heller till uddevalla.

Även om inte ucklum i sig har mycket att erbjuda mer än fint och lugnt område så är det nära till många möjligheter...

Stenungsund växer massor nu är är välbesökt om sommrarna.

Men stenungsund är dyrt att bo därför vi valde ucklum..

När det gäller LillaEdet så skulle inte jag vilja flytta dit. Mycket dåligt rykte..
    Har haft det i alla år..
    Ucklum och Lillaedet har ungefär samma huspriser och då är ucklum en såå mycket bättre plats...

Lycka till

• Choklad och Nötter

Tack för alla svar. Jag har faktiskt tittat lite på Ucklum och det lockar faktiskt. Lilla Edet ska vi i alla fall skippa. Pratade med några bekanta idag och dom var inte heller så positiva när det gällde Lilla Edet. Priserna är dock låga, men nej, Lilla Edet stryker vi. :)

• Choklad och Nötter

Finns det annars några andra ställen ni kan rekommendera som inte ligger så långt ifrån Gbg och som har låga priser på hus?

• P i x i e

ett tips är ju att kolla på en karta och sedan söka runt på hemnet, då får man ju snabbt en uppfattning=)

• Choklad och Nötter

P i x i e skrev 2009-04-04 11:07:14 följande:

ett tips är ju att kolla på en karta och sedan söka runt på hemnet, då får man ju snabbt en uppfattning=)
    Har gjort så, men vet ju inte vad det är för ställen, dvs hur det är att bo där, vilket rykte o sånt.
Svar på tråden Hur är det att bo i Lilla Edet?