Hur tömmer jag äggen?
Hur får jag ut ägget ur två små hål när jag tänkte måla skalen?
Hur får jag ut ägget ur två små hål när jag tänkte måla skalen?
med en nål
Skaka ägget ganska hårt. Sen gör du två hål i det, ett i toppen som är litet och ett i botten som är lite större. Blås ut innehållet från topphålet.
gör hål med en nål uppe o nere o sen är det bara att blåsa ut
Ahhhhaaaaaa, är det så man gör!!!! Tack för det
Vad är den bästa färgen att använda då=)??
Skakar man ägget innan så slår man sönder gulan och det blir lite lättare att blåsa ut innehållet.
Förra året använde vi hobbyfärger från Panduro och glitter och paljetter och fjädrar och ögon.
Beror ju lite på hur små barn som ska måla. Tuschpennor funkar, men inte kritor. Vattenfärger brukar bli onödigt kladdigt.
Ska man måla kokta ägg är kritor bra. Eller att koka med lökskal eller äggfärg som man kan köpa nu till påsk.
Största problemet är att man klämmer sönder äggen i sin iver att dekorera dem. Panduro säljer även frigolitägg som man kan måla och spara till nästa år.
Mina barn börjar bli så stora nu så förra året köpte vi dem i frigolit. Väldigt roliga att jobba med. Spetsar man dem på en grillpinne så är det lätt även för mindre barn att hantera.
Och glitter! Alla barn verkar älska glitter! Bara att limma på ägget och sen hälla över glittret och skaka.
I år blir jag nog ensam om att måla ägg här, synd, för det är roligt!
Man kan också röra runt med nålen innuti ägget istället för att skaka sönder gulan.