• myran82

Vilket hundben är bäst för hundens tänder?

Såg på reklam i går om ett "ben" som skulle vara väldigt bra för hundens tänder, någon som vet vilket? Eller någon som vet om det finns något annat som ska vara bra?

Vi brukar borsta tänderna på honom men använder då endast vatten. Någon som vet om det finns hundtandkräm så han kanske tycker att det är lite roligare?

• Svar på tråden Vilket hundben är bäst för hundens tänder?
  • Mistys Daisy

Hundtandkräm finns!
    Köpte min hos vet, med leversmak! :-P

• myran82

Va bra =) Då ska jag kolla upp det. Han är ju inte förtjust i att bosta tänderna direkt. Överkäken går bra, men han gillar inte underkäken.

• Mistys Daisy

Finns nog i välsorterade djuraffärer oxå!

• Cuthalion

Dentasticks finns både hos veterinären och hos vissa mataffärer. Helt underbara för att fräscha upp andedräkten på hundarna.

• myran82

Köpa dentalsticks (tror jag de hette) på ica förut, dom jag hade sett reklam för. Hunden vägrade att äta dom efter att smakat lite =/

• Widgren

Dentasticks innehåller mest konstiga saker, kolla på innehållsförtäckningen så får du se.. Själv köper jag aldrig sådant till hunden. Märgben tycker jag personligen är bäst!
    Om man har problem med tandsten kan man köpa en tandstensskrapa på djuraffär eller vet. Jag skrapar tänderna på våran hund. Då måste dock hunden vara van att ligga still och att man håller på med den vid munnen.
    Borsta tänder som du säger är ju också ett bra sätt att förebygga tandsten. Ett annat sätt är att hunden får tillgång till mycket/bra ben och man kan även köpa torrfoder för STORA hundar och blanda i det i sitt eget hundfoder så hunden får jobba lite mer med maten!

• myran82

Ni som använder tandkräm till hundarna, tycker de att det är roligare att få tänderna borstade?

Han är en VÄLDIGT kräsen hund, gillar endast en sorts foder nästan och det är ett magrare foder som är rekomenderat till honom så det är ju kalas. Sen gillar han enbart en sorts ben (dom får inte vara för hårt pressade eller hur man ska säga), nästan inget hundgodis alls, förutom levergodisar som han får ibland. I belöningssyfte får han oftast några "kulor" av sin mat eftersom det är ett säkert kort eller någon levergodis (ibland går det, ibland inte). Kokt skinka går bra också.

Tips på att få honom mindre kräsen? Är inte lätt ibland om fodret han brukar få är slut i djuraffären, eller om det utgår. Hade det problemet med hans förra mat, det gick ut från sortimentet och det provades en massa olika mat innan han blev nöjd.

• Mamma till R o A
    myran82 skrev 2009-04-04 22:46:43 följande:
    Ni som använder tandkräm till hundarna, tycker de att det är roligare att få tänderna borstade?Han är en VÄLDIGT kräsen hund, gillar endast en sorts foder nästan och det är ett magrare foder som är rekomenderat till honom så det är ju kalas. Sen gillar han enbart en sorts ben (dom får inte vara för hårt pressade eller hur man ska säga), nästan inget hundgodis alls, förutom levergodisar som han får ibland. I belöningssyfte får han oftast några "kulor" av sin mat eftersom det är ett säkert kort eller någon levergodis (ibland går det, ibland inte). Kokt skinka går bra också.Tips på att få honom mindre kräsen? Är inte lätt ibland om fodret han brukar få är slut i djuraffären, eller om det utgår. Hade det problemet med hans förra mat, det gick ut från sortimentet och det provades en massa olika mat innan han blev nöjd.
    Har du provat att ge han råa ben?
    Aliquando et insanire iucundum est
  • skånetös78
    myran82 skrev 2009-04-05 11:06:09 följande:
    Råa ben har han inte fått. Vart får man tag på märgben?
    Det brukar finnas på de stora livsmedelsaffärerna i frysdisken oftast. Skrapa ur det mesta av märgen innan du ger vovven, annars kan magen reagera väldigt häftigt minst sagt!
  • Mamma till R o A
    myran82 skrev 2009-04-05 11:06:09 följande:
    Råa ben har han inte fått. Vart får man tag på märgben?
    I köttdisken.
    Aliquando et insanire iucundum est
  • VavvaLilly

Obs! Man skall aldrig ge hund kycklingben! Ej heller gris ben (kotlett ben etc.). Man brukar kalla det "f regeln" inga ben från fågel, fisk eller fläsk. Däremot märgben är jättebra och det kan man köpa hos slaktare. Jag borstar min vovves tänder och ger dentastix dagligen och märgben då och då. 

P.S. Såg att inlägget har ett par år på nacken:) Men svarar ändå.

• myway
    VavvaLilly skrev 2011-12-15 20:03:51 följande:
    Obs! Man skall aldrig ge hund kycklingben! Ej heller gris ben (kotlett ben etc.). Man brukar kalla det "f regeln" inga ben från fågel, fisk eller fläsk. Däremot märgben är jättebra och det kan man köpa hos slaktare. Jag borstar min vovves tänder och ger dentastix dagligen och märgben då och då. 

P.S. Såg att inlägget har ett par år på nacken:) Men svarar ändå.

Måste svara dig fast att tården är gammal. Man kan visst ge F-ben. Så länge det är råa ben. Det är bara tillagade F-ben man inte ska ge..
    jag säger bara vad jag tycker
Svar på tråden Vilket hundben är bäst för hundens tänder?