• Marlene1980

Har du någonsin upplevt något negativt på ditt barns förskola? Dåligt bemötande, ignorans, dålig info?

Berätta!

Pedagogerna på mitt barns förskola ser inte min dotter som en individ utan hon är bara ett barn som är född 2005.

Jag får int eheller veta vilka barn mitt barn leker med eftersom det är sekretess. Jag har också blivit kallad för "lilla gumman" när jag ville att min dotter skulle vara med de lite äldre barnen.

Jag tycker att förskolan är ett mycket, mycket sämre alternativ än en outbildad dagmamma med 24 års erfarenhet.

• Svar på tråden Har du någonsin upplevt något negativt på ditt barns förskola? Dåligt bemötande, ignorans, dålig info?
  • jeikei

Har väl stött på ungefär samma problem emellanåt... pedagogerna uppför sig ibland som om dem känner mitt barn bäst och att dem är bättre på barns utveckling mm än jag.. vilket jag oxå kan störa mig väldigt mycket på är att dem inte ser på mitt barn som en individ utan bara som en i gruppen.
    Hade faktiskt tänkt ta upp dett på kommande möte för jag tror inte dem e så medvetna om hur dem faktiskt beter sig.

• Eisa
    jeikei skrev 2009-04-03 12:39:44 följande:
    Har väl stött på ungefär samma problem emellanåt... pedagogerna uppför sig ibland som om dem känner mitt barn bäst och att dem är bättre på barns utveckling mm än jag.. vilket jag oxå kan störa mig väldigt mycket på är att dem inte ser på mitt barn som en individ utan bara som en i gruppen.Hade faktiskt tänkt ta upp dett på kommande möte för jag tror inte dem e så medvetna om hur dem faktiskt beter sig.
    oj vad irriterande om de tror de känner barnet bättre än dess föräldrar
    12.34
  • Flygfotogen

Lysande att man dömer ut hela Sveriges förskolor (ja, det verkar inte bättre?) baserat på ett enda ställe.

• a mor

Vi hade Sveriges bästa förskola. Man kände verkligen att man var trygg då barnet var där. Dom var värda allt guld på jorden och sen lite till.

• Thaleia

Nej, jag har bara gott att säga om mina barns förskola och då är jag ingen "lätt" förälder heller eftersom jag själv arbetar som förskollärare och vågar säga vad jag tycker om det är något. Visst har det hänt att vi sett på saker på lite olika sätt men det har aldrig blivit  tjafs eller så, utan jag har tagit upp det jag undrar över och sen har vi pratat om det.

• alvaereva

Jag är superdupernöjd.
    Det enda pyttelilla som jag kanske stör mig lite på är att dom inte alltid matchar min dotters kläder om hon behöver byta under dagen

• Thaleia
    Marlene1980 skrev 2009-04-03 12:35:05 följande:
     Jag tycker att förskolan är ett mycket, mycket sämre alternativ än en outbildad dagmamma med 24 års erfarenhet.
    Jag har sett dina olika trådar om hur dålig du tycker att förskolan är och det kan inte vara lätt att lämna sitt barn på ett ställe som man ogillar så mycket. Min fråga är varför byter du inte till dagmamma om du tycker att det känns bäst?
  • ashera

Faktiskt aldrig, vi har en jättebra förskola till barnen. De går på två olika avdelningar men båda är lika bra.
    Det enda jag isåfall skulle kunna komma på är att de inte pratar så mycket om hur dagen varit om man inte frågar, men det är ju kanske inte så konstigt. Oftast hämtar jag tider då det inte riktigt funkar att stå och prata. Men sonen är stor nog att berätta mycket själv, och jag vet att dottern stomtrivs då hon tjatar om dagis nästan varje dag, så jag vet att de har det bra.

• Gummsesnuffsan

Jag tycker och tror nog att förskolan som min son går på är ett bra dagis - det har i alla fall rykte om sig att vara det. Jag har ju inget att jämföra med, men överlag är fröknarna trevliga och verkar bry sig om barnen och min son är alltid glad när min man hämtar honom på eftermiddagen, och fröknarna brukar sammanfatta vad han gjort under dagen och de är alltid glada när man kommer.
    Jag har ju haft inskolningsproblem med min son, och en sak som jag reagerade på och som jag fortfarande kan tycka borde bli bättre är när man kommer till dagis på morgonen och det är vikarie eller personal från en annan avdelning som tar emot, så är de överlag otroligt dåliga på att presentera sig och välkomna.
    Det är ju trots allt en väldigt viktig del, eftersom just lämningen är så känslig.
    Jag märker på min son, när någon tar emot honom på "rätt sätt" att han blir mindre orolig. På rätt sätt menar jag att pedagogen säger "Hej (barnets namn)! Vad kul att se dig (eller dyl.) och sedan ger barnet en hand eller en kram. (Så går det nästan alltid till när det är hans ordinarie fröknar som tar emot)
    Vikarier ska säga typ "Hej (barnets namn)! Jag heter (vad hon/ han nu heter) och jag ska ta hand om dig idag. Och sedan ta barnet i handen. Detta har inte fungerat så bra ibland..

• petsod

I början störde jag mig på att de envisades med att lägga min dotter i dubbelvagn tillsammans med en jätteelak tjej fast jag hade bett om att hon skulle få ligga själv alt. att vi tog med egen vagn.

Ibland kan jag tycka att de inte utnyttjar de kläder som finns ex att de inte väljer fodrat galonställ när det är kallt och blött utan sätter på overall istället men överlag är vi nöjda.

Vi känner verkligen att vår dotter blir "sedd" då hon går på en relativt liten montessori-fsk.

• Duckan74

Jo, vi är sådär nöjda med vår förskola. Personalen i sig är rara och glada, säkert kompetenta, men i det stora hela så brister det. De är 28 barn på 6 pedagoger, ålder 1-2 år. Det är många barn det. Lokalen är smutsig och sliten. Saker har en tendens att försvinna. Handhygienen på barnen är kass. Efter måltider får de endast en torr pappersbit att torka sig med. Såna småsaker som stör oss.

• Flygfotogen
    Gummsesnuffsan skrev 2009-04-06 09:38:36 följande:
    Vikarier ska säga typ "Hej (barnets namn)! Jag heter (vad hon/ han nu heter) och jag ska ta hand om dig idag. Och sedan ta barnet i handen. Detta har inte fungerat så bra ibland..
    Det är ju svårt om man inte har träffat barnet förut och inte har en ordinarie som kan presentera.
  • Angel1978

Just nu har vi en kanonbra förskola, men där han var innan vi flyttade var under all kritik.. Även om jag efterfrågade information om vad de gör på dagarna och en liten resumé om vad som har hänt så funkade det aldrig, för det var alltid olika pedagoger där, och sällan de som jobbar på hans avdelning, då de slår ihop tre avdelningar på morgonen och eftermiddagen..
    Frågade man om de hade varit ute (vilket jag visste att de sällan var) så svarade de oftast 'jag vet inte, jag jobbar ju inte på den avdelningen'
    Men det värsta var nog att en del av dem hade öronproppar på sig..! Bara det säger en hel del, tycker jag..

• TessaS

Vi är jättenöjda med vårt dagis och hur Theodor har det där. Nybyggt och helt underbar personal. Theodor stortrivs.
    Vi småpratar lite vid varje hämtning... de berättar om roliga saker som hänt under dagen, vem han lekt med och vad de gjort (för att vi ska kunna prata vidare om det hemma) Vi berätta om vad han gjort hemma under helgen eller eftermiddagen så de kan prata med honom om det under dagistiden. Varje barn har en liten pärm med bilder från vardagen. I hallen sitter en digital fotoram och där rullar alla bilder de tagit senaste tiden. De gör bildkollage och berättar om utflykter, när de grillade korv osv...
    Personalen kramar och gosar med honom när vi kommer på morgonen... det kramas och slängs pussar när vi hämtar honom... Det känns HELT tryggt att lämna honom där.
    Rektor har vi en del åsikter om... och de stora frågorna som hon ska/borde driva... men tack o lov är det inget som theodor märker av till vardags...

Svar på tråden Har du någonsin upplevt något negativt på ditt barns förskola? Dåligt bemötande, ignorans, dålig info?