• Puffen

Syns det att barnet är prematur?

Var på akuten med Elise som är 7 månader, fick då frågan av en sjuksyster som hon är prematurbarn.

Nja, sa jag, hon föddes med planerat snitt i v.38. Men hon är tvilling och vägde 2400g och var 45cm vid födseln.
    Hennes tvillingbror vagde 3050g och var 50cm vid födseln.

Ser man på barn om det är prematura???

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Svar på tråden Syns det att barnet är prematur?
  • Hallonmun

möjligtvis på storleken, men det kan ju vara olika av andra orsaker med.

• Mammatillmini2008

Min lilla kille är född 24+4 och alla säger att han ser ut som vilken bebis som helst! Bara det att han är mindre då...

• Puffen

Elise är idag 7mån ochj ligger på medel på längden och lite över medel på vikten... Så nog är hon "normal" allt.

Vet inte varför hon sa så...

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Felicia Adrian

Min tjej är prematur 32+6. Hon är 12 veckor (korr 5).. hon är lite mindre än några andra 12 veckors bebisar men inte mycket.. korr tid är hon stor istället..
    Ingen kan se att hon är prematur vad jag hört utan ser ut som vilken bebis som helst.. var föresten 47 lång och vägde 2235 gram vid födsel.. stora syster föddes i vecka 38 och var 48 cm lång ocg vägde ca 1 kg mer..

• Dessie

Vår pojke är prematur 2 månader - när dessa barn är små så har dom ett lite speciellt utseende men det växer de ifrån.

• Alvi

JAg tycker faktiskt att man ofta ser det... Det är nåt med ögonens utseende och kanske lite huvudet också... Men jag vet inte hur din tjeja ser ut dock.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Thalis

Tydligen ska man kunna se det,men jag vet inte hur. Det enda sättet tror jag är ju på storleken och ibland inte ens då eftersom många "färdigt bakade" föds i mindre storlek.

Vår sköterska på BVC brukar dock säg att det inte syns att vår son föddes y v.36+2....

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Dessie
    Thalis skrev 2009-04-03 16:39:59 följande:
    Tydligen ska man kunna se det,men jag vet inte hur.
    Det syns över ögonen.

Er son föddes inte sååååå mycket tidigare, så då kanske han inte har de där prematurdragen.
    Vår pojke föddes i v 32 och han hade prematurdrag, men det har vuxit bort på honom.
  • tinaw

Jag tycker också att det brukar synas, över ögonen och huvudet.

• cloudberry79

Vidar hade prematurdrag, men de växte bort fort (tycker jag iallafall). Jag tycker inte man kan se på honom nu att han är prematur, han hade heller inte jättetydliga utseendetecken på att vara prematur. Ett par av hans neokompisar har ännu lite prematurdrag, men hans tycker jag växte bort redan efter ett par månader hemma, eller så har vi bara vant oss

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
Svar på tråden Syns det att barnet är prematur?