• Behemot

Hur självständig är din katt?

Fundering efter en annan tråd...

När jag har haft katt har de alltid varit ganska självständiga, de har kommit när de vill något (mat, nytt vatten öppna dörren, sällskap) men den mesta av tiden har de hållit sig för sig själva.

Nu läste jag i en annan tråd att det finns de som tycker att en katt inte får lämnas ensam i mer än sex timmar! Och i alla händelser kan man inte stanna borta över natten och låta katten vara hemma (det har jag gjort en hel del gånger, men om jag hade stannat borta längre har naturligtvis någon fått komma och ge dem mat o.s.v).

Så, ni som har katter... hur självständiga är era katter och hur lång tid tror ni att det skulle ta innan de saknade er om ni försvann (om någon annan gav dem mat under tiden)?

• Svar på tråden Hur självständig är din katt?
  • LeWi

Jag har två katter och de är väldigt olika. Den ena är väldigt sällskapssjuk och när vi är hemma så håller hon sig oftast i närheten av oss. Den andre han håller sig mer för sig själv och är dessutom ute på äventyr mycket mer.

Men, vi lämnar dem ensamma över natten utan problem, och flera dagar i stöten om vi har kattvakt som kan se till mat och vatten och så.
    Har aldrig haft något problem med det. Katterna är kanske lite gosigare än vanligt när vi kommer hem men det går snabbt över

I reject your reality and substitute my own.
  • Kinya

Vi märker att våra katter saknat oss när vi kommer hem från jobbet bara. Om jag kommer hem och min man fortfarande är på jobbet så står båda katterna vid dörren och vill bli klappade. Men om min man redan är hemma när jag kommer hem då står de oftast inte vid dörren och väntar för då har de redan sällskap. Katterna står inte vid dörren för att de tror att de ska ha mat eftersom jag kommer hem vid 16-tiden och de inte får mat förrän runt kl. 20-21. De står där för att hälsa och för att de vill ha uppmärksamhet. Speciellt den ena.

De gånger vi lämnat dem en vecka med kattvakt som kommit 2 ggr/dag (morgon och kväll) så har de varit betydligt mer uppmärksamhetskrävande när vi kommit hem. De har varit där vi är mer än vanligt och velat bli klappade och lekta med. Detta har sedan gått över och de har återgått till det normala efter någon dag.

• angeni

Vår katt hon drar sig gärna undan och ligger i sin källare. Hon har mat och vatten och låda där pga hunden är på övervåningen. Hunden och katten är jättebra vänner så att hon ligger där nere har inget med honom att göra.
    Utan hon verkar ha insett att vi är inte där så ofta så då får hon en fristad och kan sova i lugn och ro. Vi kan ibland börja fundera på om hon verkligen är inne eftersom hon kan vara där nere i över ett dygn.

Vi har lämnat henne flera gånger både bara över natten och hela helger.
    Hon har varit nöjd och glad när vi kommer hem men oftast går hon och lägger sig i källaren igen efter hon har hälsat på oss.
    hon verkar trivas med att vara ensam.

att man inte ska lämna katten mer än 6 timmar i streck är helt sjukt. Men visst är det olika från katt till katt. Vår nöjer sig med ensamhet medans andra kanske vill ha mer uppmärksamhet. Då får man välja tid man kan lämna dem från kattens perspektiv

• södertälje

Min älskling kommer och går som han vill,så självständig är han
    Men han söker mig om jag sitter på övervåningen,han har ett speciellt ljud när han letar efter matte.Och när vi kommer hem och låser upp dörren sitter han där och väntar tillsammans med hunden.
    På kvällen innan han går ut ligger han och gosar med oss i sängen,han är väldigt sällskaplig även om han ligger och sover vill han vara i närheten av familjen.Han ser till att sova på samma våning vi är på.

• Majsan70

Våra katter är ju innnekatter och är på så vis mer sällskapliga. De saknar oss när vi är borta på dagarna även om det aldrig är länge. De blir väldigt griniga när vi åker bort.
    Självständiga?? Tja de är ju domesticerade och inne så, särskilt självständiga lär de juinte bli så länge de inte själva kan fylla på mat o vatten, tömma lådorna samt ta hand om ev. uppkomna sjukdomar.

Svar på tråden Hur självständig är din katt?