• Marias Mamma

VAD SKA JAG GÖRA???Täta värkar, men jag är inte öppen!

Om man inte öppnat sig men har täta värkar va görs då?Jag menar mina värkar är ju 6 minuters mellanrum men jag var inte öppen och de hade hållt på i 8 timmar.

Ska jag vänta tills de blir 1 minuts mellanrum?
    ..och tänk om jag inte är tillräckligt öppen dååå??Hur hanterar de det?
    Är förlossningsarbetet snart igång eller vad händer???

Jag dör av värkarna och de tar slut på alla mina krafter!Efter varje värk sitter jag här helt slut och orkar inte ens gå upp ur soffan.De kommer jätte täta och jag kan inget göra!

Tar gärna emot råd!!

Tack för alla era svar!

• Svar på tråden VAD SKA JAG GÖRA???Täta värkar, men jag är inte öppen!
  • Flyssel

Se till att få komma in och få en sovdos, det dämpar pinvärkar så du får vila en stund.
    Det hjälper dock inte om det är riktiga värkar, så det kan vara bra om du får det i god tid så du hinner vila. Jag gick i 2,5 dygn med värkar som inte gav något innan jag åkte in och då hjälpte inte sovdosen.

• Mimmi P

Det låter som förvärkar, det är skitjobbigt. Jag hade det i flera dagar utan att det hände nåt, jag var öppen knappt 2 cm hela tiden. Värkarna varierade iofs i täthet och styrka. Tillslut åkte jag in på en koll och fick då en sovdos så förvärkarna slogs ut och jag fick vila. Du kanske kan be om nåt sånt? Annars finns det nog inte så mycket annat att göra än att "stå ut" och hoppas att det drar igång på riktigt snart. Tyvärr.

Om de inte vill hjälpa dig så säg att du är rädd att inte orka med förlossningen om du inte får sova ordentligt innan. Jag hade inte orkat med min förlossning om jag inte fått sova.

• Fleur de Tease

hur vet du att du inte är öppen? Sen så brukar man ju inte åka in före värkarna ligger på ca 3min mellanrum som förstföderska.
    Förstår att det är ont och vill inte alls förringa din smärta...

• Lyckoprinsessan

Jag hade inga pauser mellan mina värkar och öppnade mig inget alls. Det blev epidural för mig och det gjorde susen. Kunde vila under hela öppningskedet och krystade sedan ut bebisen på en kvart utan problem...

• Minxy

Jag hade regelbunda värkar (3-4 minuters mellanrum) i 6 timmar och hade inte öppnat mig nämnvärt. Efter 3 timmar till hade jag öppnat mig ca 1 cm till och då fick jag EDA under resten av öppningsskedet.

Kan vara sådär ibland tyvärr

Ring in och be om en sovdos.

***S+M=L***
  • Marias Mamma

Irmgarts åsikter skrev 2009-04-03 14:57:05 följande:

hur vet du att du inte är öppen? Sen så brukar man ju inte åka in före värkarna ligger på ca 3min mellanrum som förstföderska. Förstår att det är ont och vill inte alls förringa din smärta...
    Det är så att jag har försvagad livmoderhals och fick komma in när mina värkar var 5 minuters mellanrum.Så kollade bm och sa att det är värkar jag har, men jag är inte öppen och får åka hem igen.Men här hemma så kan jag inget göra, det gör ju förjävligt ont.OK att säga stå ut jag vill ju stå ut men när värken kommer kan jag bara ligga i fosterställning....

Mimmi P skrev 2009-04-03 14:56:41 följande:
    Det låter som förvärkar, det är skitjobbigt. Jag hade det i flera dagar utan att det hände nåt, jag var öppen knappt 2 cm hela tiden. Värkarna varierade iofs i täthet och styrka. Tillslut åkte jag in på en koll och fick då en sovdos så förvärkarna slogs ut och jag fick vila. Du kanske kan be om nåt sånt? Annars finns det nog inte så mycket annat att göra än att "stå ut" och hoppas att det drar igång på riktigt snart. Tyvärr.Om de inte vill hjälpa dig så säg att du är rädd att inte orka med förlossningen om du inte får sova ordentligt innan. Jag hade inte orkat med min förlossning om jag inte fått sova.
    De hade ctg på mig och det var inga förvärkar utan värkar, men jag hade inte öppnat mig än, fick åka hem igen!Ja det är ju trist men de hade ingen plats på förlossningen så att jag skulle få stanna kvar.Jag ska se i kväll blir de bara tätare och tätare får jag åka in igen och så får jag be om den där sovdosen.För så kan man ju inte orka med förlossningen.Hoppas nu de tar hänsyn till det!

Men är inte förlossningsarbetet igång snart ???Kommer jag ha en svårare förlossning för det?
  • Marias Mamma
    Lyckoprinsessan skrev 2009-04-03 14:58:50 följande:
    Jag hade inga pauser mellan mina värkar och öppnade mig inget alls. Det blev epidural för mig och det gjorde susen. Kunde vila under hela öppningskedet och krystade sedan ut bebisen på en kvart utan problem...
    Ooooh va härligt att kunna få den nu när jag sitter här och skriver mellan värkarna.
    Även om jag nu inte vill ha EDA men ibland finns det ju undantag man måste acceptera.Jag ville känna av min förlossning och hade som önskemål att endast använda lustgas.Men fortsätter det så kommer jag vilja ha EDA.
  • Fleur de Tease

Se til att du får en sovdos...
    har du provat duscha,bada varmt?
    Det har lindrat mkt då jag har fått mina barn.

• Marias Mamma

Irmgarts åsikter skrev 2009-04-03 15:16:29 följande:

Se til att du får en sovdos... har du provat duscha,bada varmt? Det har lindrat mkt då jag har fått mina barn.
    Jag har badat i en super varmt bad för en timme sen funderar göra om det nu, och ta ett par alvedon vet att det inte hjälper mot värkarna men kanske ngt iaf

Tack alla för svaren och råden och jag hör av mig om det har hänt något!
  • omariao
    Marias Mamma skrev 2009-04-03 14:52:18 följande:
    Om man inte öppnat sig men har täta värkar va görs då?Jag menar mina värkar är ju 6 minuters mellanrum men jag var inte öppen och de hade hållt på i 8 timmar.Ska jag vänta tills de blir 1 minuts mellanrum?..och tänk om jag inte är tillräckligt öppen dååå??Hur hanterar de det?Är förlossningsarbetet snart igång eller vad händer???Jag dör av värkarna och de tar slut på alla mina krafter!Efter varje värk sitter jag här helt slut och orkar inte ens gå upp ur soffan.De kommer jätte täta och jag kan inget göra!Tar gärna emot råd!!Tack för alla era svar!
    jag känner med dig. sitter här med en liten tjej på 3 dagar...
    jag hade värkar, som stundtals kom regelbundet var tredje minut och det gjorde ONT. ibland kom dom var 4-5 minut och ibland fick jag bara 30 sekunders vila innan nästa kom. detta satte dessutom precis igång när jag skulle sova. var vaken hela natten och åkte till sjukhuset vid lunch då jag kände att jag inte orkade mer, varken psykiskt eller fysiskt. fick vända hem igen då jag bara var öppen 1,5 cm. dom tyckte jag skulle åka hem och gå ut och gå, men jag hade så ont att jag inte pallade att göra annat än att ligga i sängen. vid 19 åkte vi in igen, öppen knappt 2 centimeter. jag vägrade i princip att åka hem så dom sa att jag skulle ta två panodil (panodil liksom...) och promenera lite och komma tillbaka senare. började stortjuta, men gjorde som dom sa. mycket till promenad blev det inte, var tvungen att sitta ner varje gång en värk kom. vid 21 blev jag undersökt igen, öppen 2 cm. 2 cm på 20 timmar... jag var helt slut. bm var jättesnäll och sa att jag skulle stanna. efter några timmar var jag öppen 2,5 och det kändes som om ingenting hände. satte mig i duschen en halvtimma, väntade ett tag till och vips var jag öppen 4 centimeter. dom tog hål på hinnorna och därefter var det givetvis jättetufft, men knappt tolv timmar senare hade elvira kommit till världen. dom första tre centimetrarna är verkligen pest och pina, tycker nog att det var det absolut värsta med hela förlossningen. håll ut! det kommer att komma igång! förhoppningsvis får du en bm som förstår dig, det gör dom flesta, och ser hur jobbigt du har det. kanske kan dom sätta igång det? jag trodde aldrig att jag skulle klara en förlossning när jag var så trött och slut som jag var, men det gjorde jag. du fixar också det här, jag lovar!! lycka till nu och skriv gärna hur det går sen.
  • Itzumo

Nu ska jag skrämma dej lite grann..

Jag satt med värkar i 4 dagar med ca 4 minuter emellan, fick inte heller sova under denna tid men efter 3 dagen så fick jag en sovdos och morfin så jag kunde sova..

Vart utvilad och födde dottern natten efter..

Kanske oxå ska säga det att jag öppnade mej inte nåt alls förrän på 4:de dagen...

Håll ut.. Snart sitter du där med en liten knodd..

• Marias Mamma

Tog ett vaaaaarmt bad, det hjälpte lite lite mot värkarna men nja inte sådär mkt de kommer ju ändå 10 ibland 6 minuters mellanrum.Blir hungrig hela tiden och måste stoppa i mig massor.Hade diarré, kändes bra hon kanske får bättre utrymme mot bäckenbenet.Ser fram emot att jag öppnat mig lite granna kanske.Ska åka in när de blir 3 minuter emellan kanske nåt har hänt....ikväll...i natt....i morgon ......över imorgon:-O oh neeeej hoppas inte!!

• väduren74
    Marias Mamma skrev 2009-04-03 18:04:46 följande:
    Tog ett vaaaaarmt bad, det hjälpte lite lite mot värkarna men nja inte sådär mkt de kommer ju ändå 10 ibland 6 minuters mellanrum.Blir hungrig hela tiden och måste stoppa i mig massor.Hade diarré, kändes bra hon kanske får bättre utrymme mot bäckenbenet.Ser fram emot att jag öppnat mig lite granna kanske.Ska åka in när de blir 3 minuter emellan kanske nåt har hänt....ikväll...i natt....i morgon ......över imorgon:-O oh neeeej hoppas inte!!
    Lello, det hoppas vi. Och jag hoppas på en god natts sömn utan s-dr som inatt eller att det bara kör igång pang på !Något utavdera hoppas jag.
  • väduren74

Blev en lugn natt.Antar att det var för att jag vilade mesta dels utav dagen igår.
    Har du fött?

• väduren74

090405 kl04.15 föddes vår lilla Rebecca! Hon var 50 cm lång och vägde 3290 g.
    Började med vattenavgång kl 01.45 och hon var ute 04.15!

• Marias Mamma

GRATTTIIIS TILL ERT UNDERVERK!!!!

Jag var jätte frisk och pigg och hade inga förvärkar alls,Det satte igång 6 på morgonen regelbundna 10 minuters mellanrum, 11 på förmiddag åkte jag in, jag var null cm öppen, blev hemskickad.Värkarna fortsatte med 10 minuters mellanrum.Jag ringde 1.30 på natten och berättade att jag vill sova och att jag var helt utsliten efter de regelbundna värkarna och behövde ngn lösning och att jag hade aldrig orkat en förlossning om det fortsatte så utan att jag var öppen.Så bad bm att jag åker in och får sovdos.Jag åkte in och ctg gjordes,och när hon undersökte var jag 7 cm öppen.:-O så blev jag!!
    2.30 på natten duschade jag och 4 på morgonen var Maria född.

Men jag hade förvärkar två veckor innan och trodde att det skulle sätta igång då.
    Den dagen jag var som piggast och mest frisk satte det igång.
    Det var ju bra fick man ta igen kraften före en förlossning även om mina värkar höll på jätte länge.

Ellerhur känns det underbart att de äntligen har kommit ut.

Hoppas det sätter igång för resten av aprilarna.

Lycka till alla!!!

väduren74 skrev 2009-04-08 22:32:08 följande:
    090405 kl04.15 föddes vår lilla Rebecca! Hon var 50 cm lång och vägde 3290 g.Började med vattenavgång kl 01.45 och hon var ute 04.15!
Svar på tråden VAD SKA JAG GÖRA???Täta värkar, men jag är inte öppen!