• Kindibary

Slinga håret - Hur blir resultatet?

Jag skulle vilja slinga mitt hår ljust och har köpt ett paket med "medium" blonda slingor. Men jag har inte vågat använda det än. Jag är rädd att färgen ska bli helt fel.

Det jag undrar är om någon annan blekt håret under graviditeten och i så fall hur resultatet blev.
    Hade ni i färgen hela tiden ut eller tvättade ni av färgen tidigare?

• Svar på tråden Slinga håret - Hur blir resultatet?
  • Grådan

Har aldrig märkt någon skillnad på färgen eller slingorna när jag gjort det varsesig under denna graviditet eller förra....

Börja inte fixa själv med tiden, gör som det står att man ska göra...

• Blondelindis

Jag har gjort slingor två ggr denna graviditet & det har blivit kanonbra,gjorde även slingor förra gången jag väntade barn med.Blev kanon då med! 

Har iof gått till frissan....men jag tror inte att det ska vara nån fara!!
    Lycka till!!
  • pumpkinhead

blekta slingor är det oftast inga problem med. de gånger man märker av graviditeten är när man färgar ett hår och det kan slå åt någon annan nyans än man tänkt sig. dett händer inte ofta alls så då kan du tänka dig hur väldigt oofta det händer något med blekningen... se till bara så ditt hår inte blivit jättetorrt och slitet så de går av lättare

• Sirendes

Jaha, kan det bero på graviditeten om slingorna blir konstiga? Jag gjorde precis slingor hemma som blev helt fel :( ska nog färga håret snart så det inte syns.. Slingor vågar jag mig nog inte på hemma igen, i a f.. Gjorde EXAKT som det stod på lappen, hade inte i blekningen en sekund kortare, och ändå blev det bara blont närmast hårrötterna och längre ut mot topparna, mitt på (större delen) blev kopparfärgad! :(

• Grådan
    Sirendes skrev 2009-04-03 16:43:10 följande:
    Jaha, kan det bero på graviditeten om slingorna blir konstiga? Jag gjorde precis slingor hemma som blev helt fel :( ska nog färga håret snart så det inte syns.. Slingor vågar jag mig nog inte på hemma igen, i a f.. Gjorde EXAKT som det stod på lappen, hade inte i blekningen en sekund kortare, och ändå blev det bara blont närmast hårrötterna och längre ut mot topparna, mitt på (större delen) blev kopparfärgad! :(
    För att du hade utväxt???
  • Vilja81

Ingen skillnad, blev precis som vanligt. Enl min frisör relativt ovanligt att håret reagera mycket annolunda än vanligt men det KAN hända att ex. verkningstiden blir kortare resp. längre.

• smilez

Jag har både blekt och slingat med toning under graviditeten och resultatet blev jättebra, precis som vanligt. Så ingen fara på mig inte! Frisören sa åxå att det man ska passa sig med är permanent osv sånt som är starka vätskor typ... men inget alls om blekningen.

• Bedbug

Den enda levande delen av håret (som alltså rent teoretiskt skulle kunna "veta" att kroppen är gravid) är roten.
    Om det skulle vara stor skillnad på det som kommer ur roten (håret) om man är gravid eller ej så är det ju ändå en ganska kort bit håret hinner växa under en graviditet.

Att hårfärgning skulle bli annorlunda för att man är gravid är en myt.

• ZZzzz

Blekning bryter ned hårstrået. Först ska den bryta ned dom blåa pigmenten vi har, sen röda, sen gula, sen blir det hvitt om du inte har färgat det mörkare innan eller är veldigt mörk i dig själv. Sitter det for lenge fortsetter det at bryta ned håret tills det går av. Sitter det for kort kan det bli rödt, kopprigt eller guldigt. Blekning har individuell verkningstid eftersom några hår tar lenger tid at bryta ned. Det har inget med graviditet at göra om det blir kopprigt på topparna, det har suttit för kort tid, och du har formogligen färg på topparna? En frisör har koll hela tiden och vet när det är klart, eller om håret inte tåler mer. At bleka sitt hår hemma är tyvär på egen risk.
    Det ända som det skulle kunna bli skillnad på pga graviditet enligt min bedömning är det naturliga håret som har vuxit ut medan man har varit gravid om det är en annan färg (några får lite annan färg och kvalitè på håret när dom e gravida eller ammar). Då är jo det en annan färg enn resten av håret. Men gå til frisören är min rekommendation så blir det inte fel :)

• pimpim3
    Bedbug skrev 2009-04-03 21:24:01 följande:
    Den enda levande delen av håret (som alltså rent teoretiskt skulle kunna "veta" att kroppen är gravid) är roten. Om det skulle vara stor skillnad på det som kommer ur roten (håret) om man är gravid eller ej så är det ju ändå en ganska kort bit håret hinner växa under en graviditet. Att hårfärgning skulle bli annorlunda för att man är gravid är en myt.
    Fast att det är en myt håller jag inte med om. Hade en arbetskamrat som skulle göra blonda slingor i ca v 20. Hon kom till jobbet och var gul och då menar jag halmgul dagen efter Hon gjorde det hos sin frisör - som hade varnat henne för att detta skulle kunna hända. Min bästa vän som är frisör har också berättat att hon har märkt att det kan bli viss skillnad mot när personen inte varit gravid. Inga skräckexempel, men att det inte blir exakt så som det borde bli. Så att det är en myt vet jag inte riktigt var du fått ifrån
  • Sirendes
    Grådan skrev 2009-04-03 17:48:52 följande:
    För att du hade utväxt???
    Nej det hade jag inte :D nåja..
  • Katten2

Jag har hört att man ska undvika färgning/toning/slingor under gtraviditeten p.g.a. kemikalierna. BM rekommenderar klart att man undviker detta. Det är självklart upp till alla att själva göra vad de vill, men jag tycker barnet är vikigare än ens egna skönhetsidéal under en graviditet. Det är inte meningen att ge en moralföreläsning, utan jag vill bara informera att det faktriskt finns de som totalt avråder från detta, ifall man inte fått den informationen tidigare

• Lindoli

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag brukar bleka mitt hår inför sommaren och mitt hår reagerar väldigt bra på blekning, brukar kunna bleka flera nyanser. Så skulle jag göra samma sak i år och vad händer då....ingenting. Håret tappade kanske en nyans men knappt det. Blekningen tog överhuvudtaget knappt alls. Har aldrig varit med om detta tidigare och jag har färgat och blekt mitt hår rätt mycket. Så jag tror definitivt att graviditeten kan påverka resultatet.

• pernillaericsson

så olika juh, när jg var med s så gick det kanon bra, jag bleker min utväxt. när jag fått henne krävdes dubbel gång för att alla hormoner släppte och håret blev ult första g, nu under denna grav går det också kanon, och jag anv'nder silver shapoo då oc då för att få bort gula toner om dem upstått.
    men förmodligen f¨r jag jobba lite mer på det när bebis nr 2 kommit ut.

• soffipropp 85

jag har gjort både mörka och ljusa slingor och det är inga problem.
    Frågade t.o.m frisörskan och hon sa att det är inget problem. Det enda är om du ska permanenta det, så ska du inte göra det när du ammar. Det beter sig konstigt då

• tulinas

jag skulle rekommendera att du gör slingor hos en frissa.

• ZZzzz
    Katten2 skrev 2009-04-05 08:33:10 följande:
    Jag har hört att man ska undvika färgning/toning/slingor under gtraviditeten p.g.a. kemikalierna. BM rekommenderar klart att man undviker detta. Det är självklart upp till alla att själva göra vad de vill, men jag tycker barnet är vikigare än ens egna skönhetsidéal under en graviditet. Det är inte meningen att ge en moralföreläsning, utan jag vill bara informera att det faktriskt finns de som totalt avråder från detta, ifall man inte fått den informationen tidigare
    Vad med oss frisörer då? Vi står jo i det hela dagarna, men vi kan inte låta bli att färga hår i 9 mnd. Hadde det varit farligt räknar jag med at man hadde fått sjukmelda sig som frisör eller nåt. Har aldri hört at nåt har hendt. Och at färga det en gong i bland kan då iallafall inte göra nåt, det är vad jag lärde i skolan. Färgerna vi har är rätt snälla idag med, klart at der finns avgaser, men så vidt jag vet finns där ingen forskning som siger at dom sku va direkt farliga. Tenk på alla dom frisörer som har jobbat med färg gjenom alla år... konstigt at nån siger at man inte kan plutsligt, nej om du har länk til nån seriös informasjonskälla så vil jag gärna se, annars tycker jag inte at man skal lyssna til det her.
  • Bedbug
    pimpim3 skrev 2009-04-04 18:38:12 följande:
    Fast att det är en myt håller jag inte med om. Hade en arbetskamrat som skulle göra blonda slingor i ca v 20. Hon kom till jobbet och var gul och då menar jag halmgul dagen efter Hon gjorde det hos sin frisör - som hade varnat henne för att detta skulle kunna hända. Min bästa vän som är frisör har också berättat att hon har märkt att det kan bli viss skillnad mot när personen inte varit gravid. Inga skräckexempel, men att det inte blir exakt så som det borde bli. Så att det är en myt vet jag inte riktigt var du fått ifrån
    Man kan bli gul oavsett om man är gravid eller inte. Det har jag lyckats med flera gånger när jag varit helt ogravid.
  • Katten2
    ZZzzz skrev 2009-04-05 19:15:43 följande:
    Vad med oss frisörer då? Vi står jo i det hela dagarna, men vi kan inte låta bli att färga hår i 9 mnd. Hadde det varit farligt räknar jag med at man hadde fått sjukmelda sig som frisör eller nåt. Har aldri hört at nåt har hendt. Och at färga det en gong i bland kan då iallafall inte göra nåt, det är vad jag lärde i skolan. Färgerna vi har är rätt snälla idag med, klart at der finns avgaser, men så vidt jag vet finns där ingen forskning som siger at dom sku va direkt farliga. Tenk på alla dom frisörer som har jobbat med färg gjenom alla år... konstigt at nån siger at man inte kan plutsligt, nej om du har länk til nån seriös informasjonskälla så vil jag gärna se, annars tycker jag inte at man skal lyssna til det her.
    Det är sant att det inte finns några bevis för att det idag skulle vara skadligt, men det är ju upp till var och en att använda lite "sunt förnuft". Hur många kemikalier har människan inte använt och sedan upptäckt att det är farligt. Och det sker än idag. Jag är själv kemist och vet att det är många nya ämnen som vi ännu inte vet hur vi påverkas av.

Många experter anser att man ska vara försiktig. Det finns bevis för att de ämnen man använde för några år sedan är skadliga, tex. formaldehyd. (källa boken "Gravid" av Anne Deans, sid 131.)

Min kollega är f.d. frisör, och hon var själv gravid när hon jobbade på salong, men hon erkänner att det är INTE bra... och hon skulle inte göra det igen om hon blev gravid.
Svar på tråden Slinga håret - Hur blir resultatet?