ZZzzz skrev 2009-04-05 19:15:43 följande:
Vad med oss frisörer då? Vi står jo i det hela dagarna, men vi kan inte låta bli att färga hår i 9 mnd. Hadde det varit farligt räknar jag med at man hadde fått sjukmelda sig som frisör eller nåt. Har aldri hört at nåt har hendt. Och at färga det en gong i bland kan då iallafall inte göra nåt, det är vad jag lärde i skolan. Färgerna vi har är rätt snälla idag med, klart at der finns avgaser, men så vidt jag vet finns där ingen forskning som siger at dom sku va direkt farliga. Tenk på alla dom frisörer som har jobbat med färg gjenom alla år... konstigt at nån siger at man inte kan plutsligt, nej om du har länk til nån seriös informasjonskälla så vil jag gärna se, annars tycker jag inte at man skal lyssna til det her.
Det är sant att det inte finns några bevis för att det idag skulle vara skadligt, men det är ju upp till var och en att använda lite "sunt förnuft". Hur många kemikalier har människan inte använt och sedan upptäckt att det är farligt. Och det sker än idag. Jag är själv kemist och vet att det är många nya ämnen som vi ännu inte vet hur vi påverkas av.
Många experter anser att man ska vara försiktig. Det finns bevis för att de ämnen man använde för några år sedan är skadliga, tex. formaldehyd. (källa boken "Gravid" av Anne Deans, sid 131.)
Min kollega är f.d. frisör, och hon var själv gravid när hon jobbade på salong, men hon erkänner att det är INTE bra... och hon skulle inte göra det igen om hon blev gravid.