Söker era bästa marinader!!
Hejsan,
Söker era bästa recept på mumsiga marinader för kött. Eller tips på färdiga som man kan köpa i affär :)
Tack!
Hejsan,
Söker era bästa recept på mumsiga marinader för kött. Eller tips på färdiga som man kan köpa i affär :)
Tack!
Jag brukar göra marinaden själv. Jag har inget recept jag använder. Men jag tar en lagom stor skål eller vad jag nu ska lägga köttet i. Heller först i rapsolja. Sen har jag i de olika kryddorna som jag gillar. Blandar allt och blandar sedan med köttet.
Som kryddor använder jag peppar, pepparmix, grillkrydda, kycklingkrydda, salladskrydda och annars sånt som jag gillar. Gör även likadan om jag ska göra bakpotatis. Doppar då potatisarna i ojla/krydderblandingen och lindar in i aluminiumfolie. På sommarn när man ska grilla och ska ha både kött och bakpotatis brukar jag först doppa potatisarna i oljan, sen tar jag rästen av oljan och marinerar köttet i.
Den här gjorde vi massor av gånger förra sommaren, enkel men jag gillar den jättemycket!!
Till 500 g kött:
2 msk soja
½ dl olja
½ dl vinäger (röd eller vit som man vill)
1 dl hackade örter
1-2 pressade vitlöksklyftor
Blanda och lägg i plastpåse i kylen minst 2 timmar,gärna mer.
Enkelt o gott är denna
Ketchup
Ev lite chilisås
matolja gärna raps
pressad vitlök
kryddor
salt
soja
ev lime citron/kan uteslutas
Smaka av o tillsätt det som behövs mer av
Köttet blir mört om man tillsätter något syrligt. Ett tips kan vara att mosa ner en kiwi eller ett väl moget päron i marinaden.
Jag brukar utgå från en blandning av olja, soja och flytande honung. Sedan i med något jag tycker passar till det jag ska marinera, det kan vara vitlök, olika örtkryddor (rosmarin är en hit till både lamm och kyckling), chili, dijonsenap etc. Och salt och peppar.
Jag brukar blanda utifrån vad jag är sugen på och vill uppnå med "köttet". Det jag vanligtvis brukar använda mig av är:
*rapsolja
*hackad eller pressad vitlök
*färska hackade örter
*dijon senap
*hackad lök
*honung
*soja
*paprikapulver
*kayennpeppar
*svart/vitpeppar
*salt
*hackad chili alt. chilipeppar
*citron/lime skal + saft
*tomatpuré
*teryakisås
*ostronsås
*vitt/rött vin
En enkel marinad som är vanlig till kyckling; vatten och salt
Min favorit marinad:
Olja
Soja
vitlök
Blir så otroligt gott, godare går inte att få
Detta är min absoluta favoritmarinad till kyckling.
hallonblabar.blogspot.com/2009/04/kycklingmarinad.html
min favorit är väldigt lik missICe's. enda skillnaden är att jag har i svartpeppar också :)