• Anonym (student)

Får man a-kassa under sommaren?

Om jag inte får jobb i sommar(svårt att hitta anpassade eftersom jag har flera funktonshinder), får jag a-kassa då?
    Har jobbat upp en SGI annan studierna och är med i en a-kassa.

Att spara studiemedel är bara att glömma då jag har familj och pengarna räcker knappt idag ens.

Försöker utbilda mig till ngt jag troligtvis kan arbeta med trots funktionshinder. Så det känns snopet att stå utan pengar. Inte bara snopet, det går käpprätt åt h-e om jag inte har någon form av inkomst.

• Svar på tråden Får man a-kassa under sommaren?
  • Anonym

kontakta din a-kassa och kolla med dem.

• Anonym (student)

Så länge du är inskriven på en utbildning får du tyvärr inte a-kassa, för om jag har uppfattat det rätt tänkte du fortsätta studera efter sommaren?
    Men det kanske finns nåt undantag antingen från a-kassan eller fk pga dina funktionshinder, sånt vet jag inget om. Du får höra av dig och fråga helt enkelt.

• Anonym

nope.. har varit i samma sits å nej så länge du tänker fortsätta studierna får du inte a-kassa!

• Anonym (student)
    Anonym skrev 2009-04-03 20:31:57 följande:
    kontakta din a-kassa och kolla med dem.
    att jag inte tänkte på det själv......tack för svaret.
    Tyvärr ser det illa ut...
    Jag får kanske skita i att utbilda mig och bara existera? Bli en belastning?(ironi)

Så här säger akassan:

Ersättning från a-kassan under kortare och längre uppehåll i studier ej längre möjligt!

Grundregel

Ingen ersättning lämnas till personer som deltar i utbildning. Du kan ha rätt till ersättning om du har:

avslutat dina studier, utbildningen fullföljts och att inga studier planeras. definitivt avbrutit dina studier, inga studier är planerade.
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2009-04-03 20:40:36 följande:
    nope.. har varit i samma sits å nej så länge du tänker fortsätta studierna får du inte a-kassa!
    Anonym (student) skrev 2009-04-03 20:38:08 följande:
    Så länge du är inskriven på en utbildning får du tyvärr inte a-kassa, för om jag har uppfattat det rätt tänkte du fortsätta studera efter sommaren?Men det kanske finns nåt undantag antingen från a-kassan eller fk pga dina funktionshinder, sånt vet jag inget om. Du får höra av dig och fråga helt enkelt.
    Oj ojoj....jag KAN inte ta vanliga jobb....så om inget anpassat jobb finns(vill vara anonym och inte gå in på min problematik) så får jag endast halvt studiemedel i maj och inga pengar förrän i september igen?

DET kommer inte gå, inte en chans. Finns inga att låna av heller... för det vet jag redan.
    Faaaan...ska man behöve ge upp studierna för att få en inkomst?
  • Dimitra

Jag brukade lösa dilemmat med sommarstudier och ta studiemedel för den tiden

The Dimitra universe.
  • Anonym (student)

Då får du vända dig till soc.

• Anonym (student)
    Dimitra skrev 2009-04-03 20:46:29 följande:
    Jag brukade lösa dilemmat med sommarstudier och ta studiemedel för den tiden
    Har tänkt på det, men har inte nog veckor kvar att ta ut från CSN.
    Gör jag det har jag inte kvar till höstens studier helt och hållet....
    Tanken var god, tack!
  • Anonym (student)
    Anonym (student) skrev 2009-04-03 20:47:07 följande:
    Då får du vända dig till soc.
    Ja, om de nu går med på detta. Utan mitt studiemedel har vi ca 20.000:- netto inkl barnbidrag och är 7 personer. Boende kostar ca 11.000:- inkl drift, vi måste ha bil(inga kommunikationer nära), och så mat på ca 6.000-7.000:- för alla äter ju hemma på sommaren, inga barn på skolan.(annars ligger vi strax under 6.000:- skoltid)
    Tror nog de anser vi har för hög inkomst redan.....20.000:- rent är väl mycket i deras ögon sett
  • Anonym

Ja, det här är väl nåt nya regeringen ändrat tror jag? Jag pluggade på högskolan för några år sedan och då fick man a-kassa om man hade dagar kvar sedan förut. Då gällde det att man tog ut minst en dag inom ett års tid så var man kvar i systemet.

Svar på tråden Får man a-kassa under sommaren?