• PappaFrank

Cykellagning

Vi har en vanlig 5 växlad cresent som vi har tagit bort växlarna på. Men ingen av oss är någon tekniker så jag funderar på....... Det råkade väl bli så att vi hade i högsta växeln sist växeln funkade, så nu är den så tung så tung att cykla (utan växlar) kan jag nu i efterhand ställa om det så att den möjligen kan gå på 3:an istället för på 5:an? Finns det något där nere vid hjulfästet som jag kan fixa med???

• Svar på tråden Cykellagning
  • frítz76

Är det en femväxlad cykel med växelförare och fem drev bak?? dvs gamla modellen av femväxlat. Då sitter det två skruvar på växelföraren bak. Öppna dessa och vrid dem åt ena hållet, då ska växel föraren ändra läge om den e ok. Om du skruvar den ene åt vänster så ska du skruva den andre åt höger så får du ett så kort växelläge som möjligt. Har jobbat med sådana växlar innan. De nyaste växlarna med bara ett drev bak har jag ingen erfarenhet av. Fråga en cykelhandlare annars, kan det ju vara värt....

• Isfjord

Sitter kedjan kvar? Sticker ut ur navets vänstra sida. Prova att dra i den och fixera mot bakgaffeln i rätt läge, har för mig att en fjäder annars drar tillbaka den till femman.

Eller fråga en cykelhandlare, de kan nog gå in och låsa. Inte omöjligt att de kan byta mot ett begagnat oväxlat och ta det gamla som delbetalning.

Svar på tråden Cykellagning