• Amandass

JAPANSK SPETS (erfarenheter om den och åsikter önskas!)

Har hela tiden varit mycket inne på Japanese Chin, då den inte verkar kräva allt för mycket (detta är första gången jag har hund så det känns viktigt att det inte är en för svår hund!).. och just nu lutar det också ganska mycket åt den rasen.

MEN jag har även fått upp ögonen på Japansk Spets (Japansk även den, hehe!)
    och skulle jättegärna vilja veta mer om rasen... verkar svårt att hitta det på nätet.
    Så om det finns några ägare till Japansk Spets här inne, eller någon som vet en del om rasen så skulle jag bli jätteglad om ni kunde berätta vad ni tycker om den!

Lite frågor...
    - Är de mycket skälliga?
    - Hur aktiva är de? (Självklart kommer jag att gå ut så mycket det bara går, och aktivera hunden... men vill inte ha en hund som klättrar på väggarna om den inte får springa 20 timmar om dygnet om ni förstår )
    - Har de några speciella rasbundna sjukdomar?
    - Funkar de bra som sällskapshund eller kräver de någon speciell aktivering?

Tacksam för svar....

• Svar på tråden JAPANSK SPETS (erfarenheter om den och åsikter önskas!)
  • PDR

Hej. Vår familj hade japansk spets när jag växte upp. Det är en mycket trevlig ras som är lätt att ha att göra med. De är ganska skälliga (åtminstone de vi träffade på)

De är smarta och kan bli mycket bra på lydnad och även spår om du är intresserad av det.
    Kan inte svara på hur de blir om de inte får använda hjärnan, min mamma är väldigt road av lydnad så det blev en del av det, men tror att de ska gå att ha som sällskapshund om man inte vill springa på kurser

Jag kommer inte riktigt ihåg om det fanns sjukdomar på rasen, kan vara att man måste kolla höfter...?

Barnvänlig och rolig, han kunde vara med och leka, alla tyckte om honom, rekommenderar verkligen att köpa den rasen, om jag någon gång själv skaffar hund blir det en japansk spets.

Lycka till, P.

• hmcc

Enda nackdelen är skällandet,(har haft ett par ruskiga exempel på kurs)men jag tror att precis som med alla andra raser som har tendens att bli skälliga så är det en uppfostringssak.

Fö så verkar dom tåliga och trevliga.

• PDR

Visst är det en uppfostringssak en när vi var på jappeutställning var det ett fasligt liv Fast jag skulle fortfarande välja rasen.

• Drakfisk

Det är en spets = de (flesta) är skälliga.
    Står man ut med skällandet/vet hur man ska träna för att dämpa det är det väl en trevlig ras.

Jag antar att det står mer om sjukdomar/lynne osv. på rasklubbens hemsida. Du kan ju även testa att googla på japansk spets + forum, ganska många raser har egna diskussionsforum på internet. Det bästa är ju att ställa sina frågor till dem som redan har rasen.

Svar på tråden JAPANSK SPETS (erfarenheter om den och åsikter önskas!)