• aijo

Vad heter denna ogräs-blomma?

Har fått in en högt växande "ogräsblomma" som har gröna blad hela vägen och gul blommaktig sak på toppen. Den är ca 1,5m hög och sprider sig lite varstans i trädgården.
    Har sett den växa vilt ute på större gräsplättar/backar.
    Behöver ha ett namn så jag kan ta reda på hur jag blir av med den, om det nu går.

• Svar på tråden Vad heter denna ogräs-blomma?
  • Double the joy

Låter lite som kirskål. Ett helvete att bli av med.

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • ALJO

Men kirskål har väl inte gula blommor..? Fast den enda jag kan komma på (förutom maskros i gigantformat o smörblomma) är korsört, men den blir inte heller så hög.
    Korsört: images.google.se/images&q=kors%C3%B6rt&gbv=2
    Kungsljus: images.google.se/images&hl=sv&sa=1&q=kungsljus (trivs bäst där det är torrt och grusigt)

• eleena

Jag har haft en stor gul ogräsare som inte var vanligt kungsljus. Den blommade på andra året, jag sparade den då den hade snyggt röda blad på hösten. Blommorna var mycket större än kungsljus, påminde lite om dem på luktärt, men satt i samma pelarform som kungsljus. Men jag har ingen aning om vad den hette...

• ARR

Vinterjäck? (Lite osäker på stavningen)

• aijo

Ingen av dessa är det, men kungsljus var väl den som ligger närmast utseendemässigt

• timberhochmandie

Är blomman liksom som en "borste"? Ett knippe vajande spröt med gult på?

• aijo

Nu kom svärmor på namnet med hjälp av flora,
    det är gullris, och de sprider sig som eld är är i stort sett omöjliga att bli av med helt trots att man rycker upp dem med rötter och allt så nu har jag lite att göra ett tag framöver.
    Tack för alla tipsoch förslag!

• timberhochmandie
    aijo skrev 2009-04-04 10:31:10 följande:
    Ja det är den blomman.. Usch.
    Äsch se det positivt. Det finns värre och fulare ogräs! Jag har kirskål också...
  • Rigmor Mortis

Gullris är inte så svårt att rycka upp, rötterna brukar vara snälla och man slipper böja sig så långt

timberhochmandie - "if you can't beat them, eat them". Kirskålens späda blad är riktigt goda i mat.

• LottaJ

Haha... jag har till och med planterat den som perenn!!! Den är så himla vacker vissen om vintrarna. Bra i buketter också! Jag har ett stånd, blir jättefint om jag tar bort lite och glesar ut det :)

Svar på tråden Vad heter denna ogräs-blomma?