• mammapuh

Cancerbesked ta med anhörig?????

Brukar de oftast be en ta med en anhörig om de ska ge en ett cancerbesked? Min mamma har varit sjuk också hittade de en skugga/fläck på lungröntgen och vid besök hos läkaren så sa de att det kunde vara cancer. Nu har hon gjort en massa undersökningar och idag ringde de och gav henne en tid på måndag. De sa inget om att ta med någon anhörig och nu tror mamma att det kanske inte är så allvarligt trots allt. Själv hoppas jag ju att det inte är det men de värsta tankarna far genom huvudet på mig ändå. Känner ni någon som fått cancerbesked som fick rådet att ta med en anhörig?

• Svar på tråden Cancerbesked ta med anhörig?????
  • solvindoch vatten

o vad jobbigt!
    Jag har tyvärr inget svar på din fråga men jag hoppas att det kommer att gå bra, att det inte är cancer!

• a mor

Vet inte hur dom gör, men du tror inte att du kan be din mamma att få följa med ändå? Oavsett vad svaret blir så kan det vara skönt att få vara två om det.

• humma

Min pappa fick i samtalet via telefonen höra att det skulle vara bra om min mamma kunde följa med, min mamma fick inte den rekommendationen, så det är nog olika...
    Hoppas det går bra för din mamma.

• mammapuh

a mor skrev 2009-04-03 22:47:42 följande:

Vet inte hur dom gör, men du tror inte att du kan be din mamma att få följa med ändå? Oavsett vad svaret blir så kan det vara skönt att få vara två om det.
    Mamma vill inte ha med oss. Hennes man ska följa med. Min son ska genomgå en undersökning på sjukhuset den dagen så oavsett hade jag inte kunnat vara med!
  • mammapuh
    humma skrev 2009-04-03 22:49:22 följande:
    Min pappa fick i samtalet via telefonen höra att det skulle vara bra om min mamma kunde följa med, min mamma fick inte den rekommendationen, så det är nog olika...Hoppas det går bra för din mamma.
    Fick båda dina föräldrar cancer? Usch! Ja, jag och min syster har varit inställda på tråkiga besked hela tiden, tyvärr! Medans mamma är så säker på att hon inte har cancer att hon nästan lyckas övertyga oss om det. Vill ju inte hoppas på förmycket men samtidigt är hoppet det sista som överger en!
  • humma
    mammapuh skrev 2009-04-03 22:51:59 följande:
    Fick båda dina föräldrar cancer? Usch! Ja, jag och min syster har varit inställda på tråkiga besked hela tiden, tyvärr! Medans mamma är så säker på att hon inte har cancer att hon nästan lyckas övertyga oss om det. Vill ju inte hoppas på förmycket men samtidigt är hoppet det sista som överger en!
    Ja, tyvärr... Trist genpol...
    Pappa var 45 när han fick sin diagnos och mamma är nu 58 och fick sin diagnos i julas.
    Klart ni är oroliga och er mamma vill säkert lugna er, sedan måste det ju inte vara cancer.
    Jag hoppas på ett bra besked för er!
  • Devania

Usch, vilken helg ni måste ha, att gå runt och fundera på det... Det är säkert olika om de ber en ta med någon eller inte...
    en sen får man ju fundera om de skulle ha gett en så snabb tid som måndag åt henne också, om det inte hade varit så allvarligt?! Eller hade de sagt att hon oberoende skulle få en snabb tid så hon slipper grubbla kanske? Hoppas att det inte är cancer, det är en hemsk sjukdom som tyvärr drabbar många :( Men tänk såhär, det finns också andra sjukdomar som kan orsaka fläckar på lungorna, som inte är lika allvarliga som cancer, t.ex. sarkoidos. Håller tummarna för att din mamma är frisk! Uppdatera gärna hur det gick. KRAM!!

• JASS

Oj, vad jobbigt för er att gå och vänta på besked.

Bra att din mammas man ska följa med. Mamma fick bröstcancerbesked för två och ett halvt år sedan. Supertufft för hela familjen, men det har gått upp och ner. För min mammas del gick det bra, även om behandlingen var jobbig. Verkar som om allt är borta. Det som jag tror gjorde mycket för att "förbättra" situationen för oss var hennes goda humör och opptimism (inte hela tiden, naturligtvis, men mest). Verkar som om din mamma har samma inställning, det verkar bra.

Håller tummarna för ett bra besked!

Svar på tråden Cancerbesked ta med anhörig?????