Shuddering Attacks (skak-attacker)
Någon som vet nåt om det?
Hittar inte mkt på nätet...
Kopierar ett inlägg jag skrev i en annan tråd:
Melvin har "hyss" för sig, han småkrampar lite då och då. Väldigt små korta saker, han lixom spänner kroppen och darrar till några sekunder. Ungefär så som småbarn som blir väldigt ivriga gör. Han är "med" hela tiden. Han har varit så här ett tag nu, men man viftar ju bort saker.....
Men i onsdags höll han på mycket och då bestämde jag mig för att åka in. Har tagit upp det på bvc två ggr, men de lyssnar knappt. Iaf, åkte till akuten, det var på kvällen. Vi blev inlagda för observation av prinsen. Han filmades och visade även "live" för läkaren. Det är ju svårt att visa upp på beställning. Det känns skönt att de tog min oro på allvar, och läkaren var TOPPEN! Han ville inte släppa iväg oss hur som helst. Melvin fick även träffa en Neurolog som kollade igenom hela honom.
Man tror att Melvin har Shuddering Attacks (skak-attacker) som är en slags eleptiska anfall, men ändå inte epilepsi. Epilepsi finns ju i massor av varianter. Det här är något som drabbar små barn och försvinner vid 1-1,5 års ålder. Man vet inte vad det beror på och är ofarliga skakningar. Jag hoppas att läkaren har rätt, så det är något som går bort av sig själv. Men han kunde så klart inte lova att det är rätt diagnos. Man kan inte göra några speciella undersökningar och provtagningar för att ställa diagnos heller... Man kör uteslutningsmetoden. Det finns en annan variant oxå, Benign Myoclonus, jag har inte riktigt förstått skillnaderna på dessa två.
Hur som helst, nu är vi hemma och Melvin ska filmas så mkt vi kan när han får sina småattacker, och det är inte det lättaste att hinna med Sen ska vi föra lite dagbok och se om det kan finnas nåt mönster i det hela, och sen ska vi tillbaka om ca 3 veckor. Känns bra att läkaren vill forsätta kolla Melvin.
Annars är det bara bra! Melvin mår bra, han är ju precis som vanligt - go å glad