• Anonym (rädd)

Soc och bostad vid separation???

Jag försöker få tummen ur ändan och ta mod till mig och gå från min relation, jag tänkte ringa socialen på måndag men är så rädd att de antecknar i journalen eller berättar åt min sambo så jag söker svar här.
    Vi har nyligen fått hjälp från socialen med pengar, vi har en sjukpenning men det räckte inte, men nu måste jag flytta, hur gör jag för att få bostad? Jag har ju ingen ekonomi och bostadskön är lång! Kan jag få från socialen när vi redan fått? Jag kommer att ta med mig mycket lite, kläder, ena delen av sängen, min elektronik, ett bord och en datorstol men jag vill inte söka bidrag för möbler osv utan tar det från matnormen för att jag anser att andra behöver mer hjälp, kan jag få den viljan igenom?
    Hur går jag tillväga? Någon som kan ge mig någon slags hjälp för vill verkligen inte ringa oförberedd vad de kan säga eller skriver ner!

• Svar på tråden Soc och bostad vid separation???
  • Anonym

I höstas när jag lämnade min sambo ringde jag till socialen. Jag var gravid, arbetssökande och hade ingen lägenhet. Fick flytta runt och bo hos olika vänner. Jag fick ingen hjälp med bostad för det måste man söka själv och inget stöd heller då jag inte hade nån hyra att betala och a-kassan jag fick ut räckte för mat. Det var jätte surt. Hoppas du får mer hjälp men jag tror att du i första hand måste få tag på bostad så de kan räkna ut hur mkt du ev får i bidrag.

• Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2009-04-04 00:52:19 följande:
    I höstas när jag lämnade min sambo ringde jag till socialen. Jag var gravid, arbetssökande och hade ingen lägenhet. Fick flytta runt och bo hos olika vänner. Jag fick ingen hjälp med bostad för det måste man söka själv och inget stöd heller då jag inte hade nån hyra att betala och a-kassan jag fick ut räckte för mat. Det var jätte surt. Hoppas du får mer hjälp men jag tror att du i första hand måste få tag på bostad så de kan räkna ut hur mkt du ev får i bidrag.
    Usch vad hemskt, skickar en stor kram till dig!
    För min del kanske det går bättre, jag är nämligen sjukskriven och går behandling för dåligt psykiskt mående så de BORDE inte kunna sätta mig i en sådan sits, men man vet ju aldrig, saken är den att mina föräldrar finns inte för mig och pga relationen har jag inga vänner.
  • Anonym (mMm)

Vad menar du med skriver ner? Du ringer ju först och så gör de en bedömning om du har rätt till någon hjälp. Har du det (kanske ej med bostad men iaf ekonomisk) så kommer du få en tid.
    När du fått tiden får du hem en massa papper på allt du ska ta med dig när du kommer + en liten brochyr om rättigheter och skyldigheter man har när man går på soc.

Ang lägenheter så är soc inte en bostadsförmedling. Antagligen kommer det bli så att du får söka lägenheten själv och så kan de stå som borgenärer. Är det så att du är i en utsatt relation (våld tex) så får man säkert hjälp med boende snabbt, men inte annars.

Din vilja att inte söka bidrag för möbler får du givetvis igenom, det finns en norm, du visar dina godkända räkningar och vad du får i pengar och så räknar de ut din norm. Så vill du inte söka för möbler så låter du ju bara bli.

• Anonym (rädd)

Anonym (mMm) skrev 2009-04-04 00:56:45 följande:

Vad menar du med skriver ner? Du ringer ju först och så gör de en bedömning om du har rätt till någon hjälp. Har du det (kanske ej med bostad men iaf ekonomisk) så kommer du få en tid.När du fått tiden får du hem en massa papper på allt du ska ta med dig när du kommer + en liten brochyr om rättigheter och skyldigheter man har när man går på soc.Ang lägenheter så är soc inte en bostadsförmedling. Antagligen kommer det bli så att du får söka lägenheten själv och så kan de stå som borgenärer. Är det så att du är i en utsatt relation (våld tex) så får man säkert hjälp med boende snabbt, men inte annars.Din vilja att inte söka bidrag för möbler får du givetvis igenom, det finns en norm, du visar dina godkända räkningar och vad du får i pengar och så räknar de ut din norm. Så vill du inte söka för möbler så låter du ju bara bli.
    Skriver ner menar jag med att vi har sökt hos socialen i flera månader och de skriver journalanteckningar och jag vill inte ha samtalet nerskrivet.
    Jag kan proceduren om att söka ekonomiskt bistånd men jag vet inte hur det skulle bli nu när vi redan fått därifrån.
    Sedan tänker jag på det att jag måste ju få hyran betald före jag får flytta in i bostad och jag står med 0 kr så jag behöver hjälpen akut och kan inte vänta en månad på en ny tid osv.
    Jag vet att socialen inte är bostadsförmedling men jag tänkte på just om de kan vara borgenär och hjälpa till i sök på det viset.
    Jag är utsatt för psykisk misshandel men det syns inte utanpå.
  • Anonym

Anonym (rädd) skrev 2009-04-04 00:56:01 följande:

Usch vad hemskt, skickar en stor kram till dig!För min del kanske det går bättre, jag är nämligen sjukskriven och går behandling för dåligt psykiskt mående så de BORDE inte kunna sätta mig i en sådan sits, men man vet ju aldrig, saken är den att mina föräldrar finns inte för mig och pga relationen har jag inga vänner.
    Jag hoppas verkligen att du får mer hjälp men så länge din sambo inte är våldsam tror jag ändå att du får söka bostad själv. Vid det tillfället när jag ringde bodde jag hos min mamma. Socialen fick mitt personnr och såg att jag några år tidigare har varit i kontakt med de. Min mamma har varit psykisk sjuk och misshandlat mig genom hela barndomen så jag har bott på fosterhem och varit inlagd för att jag har försökt att ta livet av mig. I höstas slog hon inte mig men tryckte ner mig psykiskt så jag ville inte bo kvar men ändå fick jag ingen hjälp. Jag ska föda snart och har fortfarande inte fått hjälp då det har varit svårt att hitta lägenhet. De jag har hittat har varit för dyra och då är man inte berättigad bostad. Det är när jag föder och vi är två då gränsen för hyran höjs lite.
  • Anonym

då är man inte berättigad bidrag ska det stå..

• Anonym (mMm)

Jag tror de måste skriva ner saker för att kunna göra rätt bedömning om bistånd, men de skriver säkert inte ner dina privata saker om du ber dem om det, men jag är inte säker.

Det blir antagligen så att du får fixa en bostad, oftast har man ju inte inflyttningsdatum direkt. Inflyttningsdatum kommer stå på kontraktet och du söker pengar till hyran i god tid så får du ju pengarna innan du flyttar in. Men de kan ju inte ge hyrespengar innan du har en hyra.
    Men oftast får man ju pengar snabbt, när vi har sökt har vi haft pengarna på kontot max bankdagar efter att vi lämnat in vår ansökan.

Tyvärr tror jag inte de hjälper dig att söka bostad, men borgenär kan de säkert stå som.

Även psykisk misshandel är ju misshandel, och allvarligt. Ta upp din situation med soc så kanske allt går snabbare. Men de kan ju inte trolla de heller, och är bostadskön lång... men sök hos privata värdar, andrahandskontrakt, allt, bara du får tak över huvudet så kan du ju söka förstahandskontrakt under tiden du bor i andrahand sålänge.

• Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2009-04-04 01:03:10 följande:
    Anonym (rädd) skrev 2009-04-04 00:56:01 följande:
    Jag hoppas verkligen att du får mer hjälp men så länge din sambo inte är våldsam tror jag ändå att du får söka bostad själv. Vid det tillfället när jag ringde bodde jag hos min mamma. Socialen fick mitt personnr och såg att jag några år tidigare har varit i kontakt med de. Min mamma har varit psykisk sjuk och misshandlat mig genom hela barndomen så jag har bott på fosterhem och varit inlagd för att jag har försökt att ta livet av mig. I höstas slog hon inte mig men tryckte ner mig psykiskt så jag ville inte bo kvar men ändå fick jag ingen hjälp. Jag ska föda snart och har fortfarande inte fått hjälp då det har varit svårt att hitta lägenhet. De jag har hittat har varit för dyra och då är man inte berättigad bostad. Det är när jag föder och vi är två då gränsen för hyran höjs lite.
    Jag vill bara komma till dig och dela bostad för att det gör ont att läsa hur din situation är.
    Mina föräldrar har psykiskt misshandlat mig också så det finns ingen återvändo, jag flyttade hemifrån när jag började gymnasiet och har sedan dess kämpat mellan soc, sjukskrivningar, rehabiliteringar och jag önskar att jag snart kan bli frisk och arbetsför!
    Bostad kan jag söka själv, är bara det om de godkänner mig då jag inte har ekonomi, socialen räknas ju inte som det och jag måste ju betala första hyran före jag flyttar in och det går ju inte om jag måste vänta på besökstid och sedan utredning osv.
  • Anonym (mMm)

Max 3 bankdagar ska det stå.

• Anonym (mMm)

Jo men ts, du fixar en tid NU hos soc, fixar med alla papper och allt, söker lägenhet stenhårt och så fort du får en går du med kontraktet och hyresavin till soc och de kan betala in den direkt från sitt kontor!
    Oroa dig inte för första hyran! Du kommer få en soctid inom en månad, och även om du hittar en lägenhet imorgon så brukar ju inflyttningsdatum vara mellan 1-3 månader. Blir det akut så kan du säkert få en akuttid hos sos också, du sticker du dit snabbt med alla papper som sagt, hyreskontrakt, avin, dina bankutdrag osv.

Svar på tråden Soc och bostad vid separation???