• Choklad och Nötter

    Föredelar/nackdelar med att bo i lägenhet med barn?

    Ni som bor i lägenhet med barn, hur är det? Min man är uppväxt i hus och skulle därför gärna vilja ha hus när vi får barn.
    Jag däremot har alltid bott i lägenhet och trivts bra. Visst skulle det vara kul med hus, men priserna är dyra och ekonomin är inte miljonsiffrig. Helst skulle vi vilja ha ett hus med fyra rum på max 100-120 kvm.
    Just nu har vi hittat en lägenhet i Mölndal, en trea på ca 70 kvm, så min fråga är, kanske låter lite dumt, men skulle det funka bra att bo på 70 kvm med ett barn och liten vovve? Dvs skulle det vara mkt frihet och kännas luftigt när barnet t ex ska gå omkring i sin gåstol? Behöver barn mkt utrymme att vistas på o gå?
    Jag vet att många med barn bor mkt mindre, t ex i ettor, eller små studentrum, så min fråga är rätt dum, men hur känner ni som bor i en trea o har barn? Tycker ni att ni får plats med allting eller är det rörigt med barnstolar, leksaker, barnvagnar o grejer överallt? Störs grannar av barnskrik? Är det jobbigt att varje gång ta ner barnvagnen om man skulle råka bo lite högt och inte kunna förvara vagnen på andra ställen än i lägenheten?
    Som ni märker jag helt okunnig på området barn, men min barnlängtan är enorm. :) Så ska vi köpa en lägenhet eller satsa direkt på hus? Har sett att man i vissa hus bor billigare än i lägenhet, vilket jag aldrig trott. Så vad tycker ni om det hela?

    Hoppas någon har lust o ork att svara en bilda-familj-nybörjare :)

  • Svar på tråden Föredelar/nackdelar med att bo i lägenhet med barn?
  • Wirre

    Den enda nackdelen jag upplevt med att bo i lägenhet med barn är att man är mindre ute.
    man måste ju gå in när man ska laga mat och där försvinner en hel del ute tid och släpandet upp och ner för trappor.
    Jag har haft turen att ha grannar som inte störs heller...

  • ettplustack

    En nackdel generellt med att bo i lägenhet är att du inte betalar till dig själv. På ett hus betalar du till dig själv när du betalar ner lånen och när du går i pension har du huset som + och kan resa osv... I lägenhet betalar du till någon annan och när du flyttar får du ingenting, om det är hyres-lägenhet :) Vi bor i hus och stortrivs, vi valde hus för att barnen ska få kunna vara ute och leka spela boll osv vi har en stor tomt och ostört läge,här kan vi ha barnen ute medan vi lagar mat osv och inga grannar kan klaga på kollik osv

  • Choklad och Nötter

    Om vi väljer att bo i lägenhet så blir det såklart bostadsrätt, så som vi bor nu fast en större.

  • Havsluft

    Jag håller med Wirre, det är inte lika lätt att bara gå ut en sväng när man bor i lägenhet. Det blir lite mer av ett projekt varje gång, man går inte bara ut i tio minuter utan har man väl fått både vagn och barn ner för trappor eller i hissen, då får man vara ute ett tag liksom! Så det saknar jag verkligen, att bara kunna öppna dörren och gå ut. Men i övrigt funkar det ganska bra att bo i lägenhet med vår 1-åring, hon verkar trivas! Visst blir det mycket grejer, men inte så det stör.
    Men vi vill hellre bo i hus och letar...

  • Blommiga tjejen

    nackdelar:
    Man kan inte gå ut hur man vill
    Man har grannar som är nyfikna och står och smyg kikar i fönstren
    Man betar hyra =dyrt
    Man kan inte plantera i buskar och land
    Krångel när man har hund och ska ut
    barnen kan inte hoppa hopprep och spela boll inne det stör

    Fördelar:
    man slipper renovera får tid över till annat
    om man hyr och något går sönder så byts det ut om man bara ringer
    Man slipper trädgårdsskötsel och får tid över till annat

  • M Y L F

    Vi bor i ett väldigt barn vänligt område med stor och härlig gård, så att ta sig ut har aldrig varit några problem alls. Vi har mycket grannar som vi umgås med och grillar och har det bra på gården. Det kan man ju ha i hus också, men frågan är om det blir lika spontant? Vi passar varandras barn och dom leker med varandra. Finns nästan alltid någon ute sommar tid.

    Vi slipper måla, renovera, klippa gräs och häckar osv.

    Nackdelen är att då vi valt hyres lght så betalar vi in i någons annans ficka, man får ju tänka lite på ljud nivån då man har grannar väldigt tätt, men annars ser jag inte så mycket andra nackdelar med att bo i lght.

  • Sandrine

    Vi bor i en trea (br) med en treårig dotter och snart en till bebis och det fungerar alldelles utmärkt. Vi har stor balkong så det känns aldrig instängt. Har heller aldrig upplevt att det skulle vara ett projekt att gå ut. Tidvis är det mycket prylar överrallt, mest leksaker men eftersom dottern har eget rum så kan man ju plocka in allt där och så ser lägenheten fin ut igen.

  • Nixx

    Det beror ju helt och hållet på läget.

    Jag skulle aldrig kunna bo i villa av den enkla anledningen att jag inte vill pendla.

    100 kvadrat extra är inte värt 2 timmars pendling om dagen.

    På sommaren har vi ju sommarhuset att vara i så det är som lite av båda världarna. Lägenhet centralt + sommarhus är den ultimata lösningen för mig iaf.

Svar på tråden Föredelar/nackdelar med att bo i lägenhet med barn?