• Anonym (utslag)

Utslag mellan skinkorna

Det är så att jag under en längre tid har haft problem med utslag, ibland blåsor eller bölder/finnar, mellan skinkorna. Huden är irriterad och röd, blåsorna är som inbakade och vattenfyllda.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara?
    Börjar bli orolig, men förstår inte vad det kan vara.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Utslag mellan skinkorna
  • Anonym (Frun)

Mest troligt en eller flera infekterade talgkörtlar. Maken har haft dem i flera år och inte ens stark antibiotika har hjälpt så nu väntar operation. Tryck ut varet,tvätta med alsollösning och sätt på ett spritomslag och gå på v.c och sök hjälp när det är som värst.

• Anonym
    Anonym (utslag) skrev 2009-04-04 08:22:45 följande:
    Det är så att jag under en längre tid har haft problem med utslag, ibland blåsor eller bölder/finnar, mellan skinkorna. Huden är irriterad och röd, blåsorna är som inbakade och vattenfyllda.Är det någon som har en aning om vad det kan vara?Börjar bli orolig, men förstår inte vad det kan vara.Tacksam för svar!
    Så får jag oxå ibland. Inte alls särkillt kul.
    Men inget jag har oroat mig över. Hänger på din tråd här och ser om du får några bra råd!!
  • Anonym (utslag)

Anonym (Frun) skrev 2009-04-04 14:18:01 följande:

Mest troligt en eller flera infekterade talgkörtlar. Maken har haft dem i flera år och inte ens stark antibiotika har hjälpt så nu väntar operation. Tryck ut varet,tvätta med alsollösning och sätt på ett spritomslag och gå på v.c och sök hjälp när det är som värst.
    Har haft infekterade talgkörtlar på blygdläpparna, och de här känns inte alls likadant. De här är mjuka, nästan som hål innanför. De innehåller inget var, utan det brukar vara klar vätska ibland blandat med blod. Det är som svårt att göra omslag eftersom det verkligen är mellan skinkorna i skåran s.a.s. De gör oftast inte ont, men det händer, så det är mest det att jag funderar över vad det är....

Men tack för ditt svar i alla fall!
  • Anonym (utslag)
    Anonym skrev 2009-04-04 21:33:47 följande:
    svinkoppor kanske?
    Svinkoppor har jag haft för några år sedan, och de är ju tydligt gula så det är det inte. Men tack för förslaget!
    Anonym skrev 2009-04-04 16:11:47 följande:
    Herpes kanske?
    Det har jag också funderat på, men jag har fått uppfattningen att det ska göra väldigt ont och dessutom inte lämna ärr. För ärr får jag, gropar där blåsorna suttit.

Frågan är väl om det bara är att ignorera och hålla rent och torrt, eller om man ska gå till läkaren. Känns inte roligt att visa röven direkt...
  • Anonym (besvärligt)

Jag brukar själv ha nu som då ett litet sår i crena ani dvs i skåran mellan skinkorna. Det känns som ett litet hål, det vätskar och blöder. Det som misstänkts för mig är en pinoidal cysta.  Jag behandlar nu med Basiron Wash gel samt smörjer in med betnovat med chinoform. Denna kräm motverkar inflammationer och är klådstillande samt att den är även har effekt mot svamp-och bakterieinfektioner. Fick detta utskrivet av en dermatolog vid hudmott.
    Före denna behandling var jag uppsatt på operation av pinoidal cysta men kirurgen ville prova ngt annat innan operation. Kirurgen skrapade bort översta hudlagret och sen efter detta torra omläggningar men det blev inte bättre. Så nu är det behandlingen som jag beskrivit om tidigare.

Svar på tråden Utslag mellan skinkorna