• planerat09

    Bevara ultraljudsbilder på bästa sätt?!

    Hej!!

    Jag är snart en trebarns mamma. Har suttit och tittat i mina äldre barns "första årbok" där har jag bla deras ultraljudsbilder.

    Nu är min fråga:
    Hur kan man göra för att bevara dom på bästa sätt. Ultraljudsbilderna som jag har är 10 år gamla nu och de har börjat tappa färgen. Vore kul om de kunde hålla ett bra tag till. Finns det något hopp kvar för de gamla bilderna?
    Är ju skoj för barnen när de själva blivit vuxna och kan plocka fram deras gamla ultraljudsbilder.{#lang_emotions_dreamer}

    Någon som har tips?

    MVH
    Marie

  • Svar på tråden Bevara ultraljudsbilder på bästa sätt?!
  • Sara och Henrik

    ta kort på ultraljudsbilderna. Jag tog kort på UL-bilderna då min dotter låg i min mage, med min digitalkamra. Jag använda mig då utav funktionen närbild, den som har symbol av en blomma, och utan blixt. MIna blev riktigt bra bilder. Det är dom bilderna jag har i mitt galleri, som jag har tagit med min digitalkamera.

    Lycka till!!

  • Lilla Smilla

    Vi har fotat av våra UL-bilder. Nåt som man INTE ska göra i alla fall är att försöka sig på att laminera dem. Det gjorde vi med ul-bilderna på sonen. De blev helt svarta! Tack och lov låg de redan på datorn då, så vi kunde få ut dem på fotopapper isället. Vet inte om det går att använda alla sorters scannrar, men våra bilder klarade sig i alla fall. Vad jag vet är i alla fall att bilderna inte tål värme. Det stod på en skylt nu när vi var på UL med bebisen i magen.

  • lia76

    Gå med dem till en fotobutik så scannar de av dem och så kan du få fotoutskfit.
    Fungerar kanon.
    DU kan ju även scanna dem själv eller ta kort på dem och sen lämna in för utskrift.


    Stella och Ida
  • planerat09

    Tack för tipsen!!

    Ska försöka mig på att ta kort på dom först och se hur det går.
    Bilderna är ju inte i topp skick längre, men bättre att försöka ta vara på dom nu innan de är helt förstörda.

    Som sagt tack än en gång!!

    MVH
    Marie

  • Pysselgalningen

    Mitt tips är att du går till en fotobutik och ber dom scanna in dom åt dig. UL bilderna är ju nått man vill vara rädd om och de flesta fotobutikerna vet det så dom är inte helt ovana med det och dom får oftast mycket bättre resultat än vad man själv får.

  • bumsis mamma
    Lilla Smilla skrev 2009-04-04 10:28:08 följande:
    Vi har fotat av våra UL-bilder. Nåt som man INTE ska göra i alla fall är att försöka sig på att laminera dem. Det gjorde vi med ul-bilderna på sonen. De blev helt svarta! Tack och lov låg de redan på datorn då, så vi kunde få ut dem på fotopapper isället. Vet inte om det går att använda alla sorters scannrar, men våra bilder klarade sig i alla fall. Vad jag vet är i alla fall att bilderna inte tål värme. Det stod på en skylt nu när vi var på UL med bebisen i magen.
    Vilken tur att jag fick reda på det. Har precis plockat fram laminatorn...
  • Lilla Smilla

    Ja, det funkade i alla fall inte på de bilder vi hade (de har kvitto-kvallitet). När vi var på UL nu med bebisen i magen satt det till och med en skylt uppe där det stod: "OBS! Bilderna tål inte värme!" Vill hindra så många som möjligt att göra samma misstag som vi.

    bumsis mamma skrev 2009-04-06 09:05:39 följande:


    Vilken tur att jag fick reda på det. Har precis plockat fram laminatorn...
  • emmsan123

    Vi har skannat alla ultraljudsbilder så de finns både i datorn och utskrivna dubletter på fotopapper.


    Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • timberhochmandie

    Vi har scannat in bilden på Johan. Originalet finns kvar nånstans också, men bilderna i datorn känns ju lite hållbarare...

  • lucky69

    Hejsan!!
    Personalen sa åt oss att ta kopior på ultraljuds bilderna när vi väntade vår son -06. Fungerade jätte bra för oss. Nu väntar vi ett syskon och då tog jag kort på ultl.bilden med min mobil....kanon. Så nu har jag den alltid med mig och kan visa upp den för släkt o vänner.

  • Litorina

    Våra har legat i ett fotoalbum med syrafria blad och ser ut som när de var nya. Äldsta är nio år. Men det kan ju vara olika tryck och papper i ultraljudsmojängerna som gör skillnad i hållbarhet också.

Svar på tråden Bevara ultraljudsbilder på bästa sätt?!