• AlltidTillsammans

Bruna blad på min palm, botemedel?

Har en palm som jag köpt på ikea för ett halvår sen kanske, men den har blivit så brun i bladen, längst ut på bladen, dött. Varför gör den det, och hur kan man rädda den och undvika att de blir så på alla bladen? Hjälp mig med min palm, vill att den ska överleva =)

• Svar på tråden Bruna blad på min palm, botemedel?
  • ALJO

Den har för torr luft. Spraya flera ggr varje dag helst.

• mammaE

Kan nog även vara toppbränna dvs den blir utsatt för direkt solsken och yttersta biten av bladet vissnar. Ställ den ljust utan direkt sol.

• harmoni 01

Jag har en grön växt från Ikea med stora blad som blivit bruna längst ut på bladen och här har vi fuktig luft och växten står mörkt. Jag har funderat lite på om det beror på köld skador, annars är det väl kanske nån näring den behöver eller  att man bör byta jord kanske..

• David Strand

Det enda som Bergpalm är extremt känslig för är direkt solljus: Om ett blad utsätts för det ens några minuter är den solbelysta delen först gul sen brun inom ett par dagar.

Bergpalm är väldigt okänslig för över- och undervattning jämfört med andra växter, men om man vattnar för lite kan den som alla andra växter få bruna toppar. Bästa sättet att vattna för alla växter är att ge den så mkt vatten att det kommer ut i botten, så att hela jorden blir genomvåt, och sedan är det viktigt att tömma bort vattnet från fat eller ytterkruka så att rötterna inte står i vatten.

Vattna när jorden fortfarande är lätt fuktig men inte våt i rotområdet. Rötterna finns vanligen i krukans nedre 2/3. Bry dig alltså inte om ytlagret utan stick ner fingern någon cm. Suckulenter bör just hinna bli helt torra innan de vattnas. Vattna inte en fix dag i veckan utan använd fingret. Vattnet ska vara rumstempererat. Använd ej avkalkat eller destillerat vatten. Regnvatten är bäst om du har tillgång till det.

En annan sak som orsakar bruna toppar och allt sämre hälsa är att det samlas salter från kranvatten och gödning i jorden. För att minimera det bör man låta vatten motsvarande minst 10% av krukans volym komma ut i botten vid varje vattning. För alla växter som lever mer än ett år behöver man 2-3 ggr per år skölja genom jorden (t ex ställ den i badkaret) genom att skölja med motsvarande minst 2 krukvolymer. Innan sköljningen bör man plocka bort vit beläggning på jordens yta och krukans insida ovanför jorden.

Palmer kan stå i en till synes för liten kruka utan problem, det är inte lika akut att omplantera dem som med andra växter. När större rötter börjar komma ut ur botten är det ganska lagom att omplantera. Omplantering av palmer är relativt lätt eftersom man bara skaffar en lite större kruka (särskilt på höjden) och fyller ut med jord under och runt om utan att röra rotbollen. Vilken jord man ska använda kan man diskutera men en blandning av 50% såjord (för att undvika för mkt gödning) och 50% sten storlek 1-4mm (t ex från akvariebutiken) är bra och lätt att hitta.

Palmer bör ges halv dos av normal gödning (t ex Blomstra) annars får de för mkt kväve. Tillsätt gödning vid varje vattning.

På vintern är det annorlunda: Vattna och gödsla minimalt om den står mörkt, och låt den gärna stå svalt. Alternativt skaffa växtbelysning och behandla den som på sommaren. Billigt och bra är lysrör (kall- eller varmvita kvittar). Alla blad måste få ljus med några veckors mellanrum, växter kan inte transportera näring mellan blad bara mellan rötter och blad så varje blad måste fotosyntetisera men det kan lagra den skapade näringen som en slags socker och klara sig ett tag.

Luftfuktighet är inte så lätt att åtgärda. Att duscha med vatten hjälper inte, inte heller fat med vatten eller att gruppera växter tätt, detta är skrönor som alla glatt för vidare. Skaffa en billig digital hygrometer så ser du vad som verkligen hjälper. En luftfuktare med rejäl tank (6-7L) kan i en typisk lägenhet bara höja RH-värdet med några få procentenheter förutsatt att du inte vädrar för mkt, men om du ställer den intill växterna kan det ge lite mer effekt. Sikta på minst 40%RH, växterna vill gärna ha över 70% men håll dig under ca 60% för att inte riskera mögel. Värst situation har ofta växter i soliga fönster.

Det är väl kortfattat det viktigaste.

Lycka till!

• Per jannesson

Hej jag har 2st kanariepalmer som jag köpte för ca 1 år sen. Båda har ståt ute och klarat sommaren bra. Sen kom vintern och jag tog in dom. Det börja att jag tog bort tora blad från den enna och det var då jag insåg att den börja visna allt mer. Den får nya blad men dom torkar ut nästan medesamma och det är bara på den enna. Den andra växer på bra och är stor och fin. Har vattnat dom lika mycket plus att jag duchar bladen på båda. Vad är felet?

Mvh per

Svar på tråden Bruna blad på min palm, botemedel?