• Veronika07

Bila med 4 månaders 70 mil, råd och erfarenheter!

Vi funderar på att åka på en bilresa nu till påsk. Det blir ca: 70 mil, och våran son är 4 månader. Är det ens möjligt att åka så lång med en liten bebis? Vi tänkte åka på natten och stanna några gånger på vägen. Är det nån som har erfarenhet av det eller har några råd eller synpunkter?

• Svar på tråden Bila med 4 månaders 70 mil, råd och erfarenheter!
  • Tasha78

mina föräldrar åkte alltid med oss neråt europa och det gick bra man får stanna ofta så att bebben inte ligger för länge i sittern bara.

• Buggster

Vi körde igår 60 mil med en tvåmånaders. Gick utan problem. Hon sov första etappen, och var vaken sista två timmarna med lite underhållning av leksaker och mig i baksätet. Trodde att hon skulle vara vaken hela natten sen när vi kom fram, men hon somnade som vanligt klockan åtta på kvällen och sov som en stock hela natten. Åkte klockan tio på morgonen och var framme efter ett antal stopp vid halv sju på kvällen. Inga problem

• Veronika07

Skönt att höra! Då ska det nog gå bra. Vill inte framstå som en elak mamma som låter sitt barn sitta och plågas i bilen flera timmar...Han är van att åka bil och det har inte vara några problem tidigare.

• 3 Gullungar

Vi åkte ca 170 mil (enkel resa) då min dotter var ca 3 veckor. Vi tog många pauser och delade upp resan på tre dagar. Det går att resa med små barn bara man tar ganska många stopp när barnen är små. När de blir äldre så kan man minska på stoppen.
    Ett tips är att man har något som barnet tycker om att leka med så de är lite sysselsatt om det har långtråkigt.

Vi bruka åka varannat år uppåt så iblan kan vi ha en resa på 200 mil men bara man delar upp resan på flera dagar och många uppehåll så gå det bra.

Ta upp barnet från bilstolen under uppehållet så kommer det gå bra. Att köra på natten är ganska bra men att köra på dagen går också hyfsat.

Ha en trevlig resa om ni bestämmer er för att åka.

• nano

Vi åkte 45 mil när dottern var nästan 4 mån, gick betydligt bättre då än det går nu (är 18 mån). Då kunde hon sova långa stunder och vi startade sent på dagen så det skulle gå över i nattsömn också. Men att vara beredd på att behöva stanna många och kanske några lite längre stop är nog inte så dumt. Kom ihåg "leksaker", mobil (dottern kunde vara road i timmar av lampan till mobilkameran), tuggleksaker, nappar och annat som hon gillar.

• E L I

vi har precis åkt 70 mil enkel väg med vår 3.5 månaders och vår 2.5 åring. det gick kanonbra!! han sov hela vägen. vi stannade ca var 4-5 timme och då åt han och sedan så fick vi bära lite på honom så han fick sträcka ut ryggen.
    Inga som helst problem!

• Anne69

Jag körde med min 4 mån själv i 60 mil.....och det gick ganska bra - vi kom ju fram. Hon skrek dock i ungefär 15 mil... Jag lärde mig då att spela barnmusik på hög volym o att rasta ofta. Häromveckan körde jag samma sträcka igen, nu dock med 2½åring (det var hon som skrek) och 8 mån. Det gick ännu bättre. Barnmusiken förtrollar dem och den lilla tar dessutom napp så såfort det pep så gick det att pilla in nappen. Ha några riktigt kul billeksaker redo (gärna ngt färgglatt som prasslar) + häng upp något kul att titta på!

Svar på tråden Bila med 4 månaders 70 mil, råd och erfarenheter!