• Perry the Platypus

V40 vs. V70?

Vad är det eg. för skillnad förutom avv V40:an är rätt ful?

Jag säger vad som helst när jag ställs mot väggen!
  • Svar på tråden V40 vs. V70?
  • Perry the Platypus
    LuMa skrev 2009-04-04 17:06:13 följande:
    Förutom storleken menar du?
    Alltså, båda är ju kombibilar så jag funderar på skillnaderna i lastutrymme, "drag under huven" o. dyl.
  • Mamma matte hustru

vi valde en v.70 just för bagageutrymmet. en 2,5 turbo kanonbil

• lollsanT

Tja det finns ju olika storlekar på motorn på båda precis som alla andra bilar.

v40 är ju en mellanstor familjebil, hyfsat lastutrymme, stort baksäte, väldigt pigg att köra om man väljer en lite roligare motor än 1,8 liters. Väljer man tex 2,0T så har man 163 hk med turbo på en lätt bil. Den storleken på motor får även dra lika mycket som en fullstor bil (1440kg).
    Billig att försäkra, billig skatt och drar ganska lite (0,70-0,75 blandad körning).
    Skön att åka i, även om man åker längre sträckor.

v70 däremot är ju en fullstor familjebil. Äldre modeller av den (tex 2000-2001) upplevs lite som "svampiga" i styrning. Nyare modeller är inte så. Lite segare i ax. så länge man inte väljer en större motor. Tex 2,5T är väldigt mycket piggare än om man bara går ner till 2,0 liters motorn.
    Den har större bagageutrymme än v40, större baksäte så även här åker man ju väldigt bra längre sträckor.
    Dyrare skatt och försäkring och drar ca 1,0 blandad körning (långa sträckor går det att komma ner till 0,85)

• Perry the Platypus
    lollsanT skrev 2009-04-04 17:52:39 följande:
    Tja det finns ju olika storlekar på motorn på båda precis som alla andra bilar. v40 är ju en mellanstor familjebil, hyfsat lastutrymme, stort baksäte, väldigt pigg att köra om man väljer en lite roligare motor än 1,8 liters. Väljer man tex 2,0T så har man 163 hk med turbo på en lätt bil. Den storleken på motor får även dra lika mycket som en fullstor bil (1440kg). Billig att försäkra, billig skatt och drar ganska lite (0,70-0,75 blandad körning). Skön att åka i, även om man åker längre sträckor. v70 däremot är ju en fullstor familjebil. Äldre modeller av den (tex 2000-2001) upplevs lite som "svampiga" i styrning. Nyare modeller är inte så. Lite segare i ax. så länge man inte väljer en större motor. Tex 2,5T är väldigt mycket piggare än om man bara går ner till 2,0 liters motorn. Den har större bagageutrymme än v40, större baksäte så även här åker man ju väldigt bra längre sträckor. Dyrare skatt och försäkring och drar ca 1,0 blandad körning (långa sträckor går det att komma ner till 0,85)
    Vad du kan!! *väldigt impad*

Tack snälla!
  • Mamma matte hustru

Vi blev avrådda från 2,0 liters motorerna då det inte är volvos motorer utan citroengs tror jag det var.. + att de drar mer..

• Fru Indosaurie
    Mamma matte hustru skrev 2009-04-04 17:56:41 följande:
    Vi blev avrådda från 2,0 liters motorerna då det inte är volvos motorer utan citroengs tror jag det var.. + att de drar mer..
    vi hade en v40 2.0 T och den drog typ 1,1 tror jag..

Nu har vi en skoda octavia (ickekombi) och den har större bagageutrymme än v40, även större utrymme i kupén och den drar betydligt mindre.
    Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Kinya

V40 är mindre än V70. Så vilken man vill ha beror nog på hur stor bil man behöver/vill ha.

• Danne74

Det är två mycket olika fordon, en V70 är en riktig Volvo med kvalité.

En V40 har inte samma kvalité, i synnerhet rostskyddet är uselt.

V40 är liten och trång, en V70 är rymligare men ändå inte speciellt rymlig om man jämför med en traditionell Volvo (245/745/945).

• Sarah84

V40 är ju betydligt mindre än V70 & betydligt fulare =) Annars är väl inte skillnaderna så stora.

• Gemini1

Mamma matte hustru skrev 2009-04-04 17:56:41 följande:

Rätt är att 1.8i, även kallad GDI motor, är från Mitsubishi. Den ska man undvika. Vanliga 1.8 samt 2.0-motorerna är från Volvo och är att föredra.
  • Fru Indosaurie
    Sarah84 skrev 2009-04-05 14:42:03 följande:
    V40 är ju betydligt mindre än V70 & betydligt fulare =) Annars är väl inte skillnaderna så stora.
    jag tycker att v70 är grymt mkt fulare så det är ju en smakfråga.
  • Ängeln 80

Fru Indosaurie skrev 2009-04-04 17:59:10 följande:

vi hade en v40 2.0 T och den drog typ 1,1 tror jag..Nu har vi en skoda octavia (ickekombi) och den har större bagageutrymme än v40, även större utrymme i kupén och den drar betydligt mindre.
    Vi hade oxå en V40 2.0T och den drog typ 0,7.... Blandad körning... Nu kör vi V50 och Då ligger vi på 0.9 blandad körning
  • Cotton Candy

Vi har en V4o t4 från 2001 och en V70 2.5 (?) från 1998.

V40:
    Pigg som fanken! 200 hk på en relativ lätt bil. Bra med plats för två vuxna och två små barn som vi har nu. Lite jobbigt med bagageutrymmet pga en hög kant som man måste lyfta barnvagnar etc över. Rymmer givitvis inte lika mycket som en V70 men man kan få plats med en del om man är bra på att packa.

Smidig att köra men som tidigare nämnd taskigt rustskydd. Vi har haft en V40 tidigare och den rustade på bakluckan (gick på garanti men sen blev vi ikörda bakifrån så vi skrotade bilen och köpte den vi har nu - som nu också har börjat rusta exact samma ställe på bakluckan. Verkar vara standard.).

V70:
    Shysst tyngd, känns gedigen och trygg. Slö jämfört med våran V40. Rymmer mycket i bagageutrymmet och man sitter mycket bekvämt.
    Drar mycket bensin.

• Fru Indosaurie
    Ängeln 80 skrev 2009-04-05 19:40:32 följande:
    Fru Indosaurie skrev 2009-04-04 17:59:10 följande: Vi hade oxå en V40 2.0T och den drog typ 0,7.... Blandad körning... Nu kör vi V50 och Då ligger vi på 0.9 blandad körning
    oj det var lite {#lang_emotions_laughing} det var väl 0.89 enligt boken tror jag.
    Vi körde mest bara stadskörning med våran och mycket korta sträckor.
  • Ängeln 80

Fru Indosaurie skrev 2009-04-05 19:46:30 följande:

oj det var lite det var väl 0.89 enligt boken tror jag.Vi körde mest bara stadskörning med våran och mycket korta sträckor.
    Ok då var det därför ,vi körde ganska långa sträckor... Men även en hel del i stan...Så olika hur man kör och vart...
  • Sarah84

Fru Indosaurie skrev 2009-04-05 19:39:44 följande:

jag tycker att v70 är grymt mkt fulare så det är ju en smakfråga.
    Självklart. jag skrev också bara vad jag tyckte.
Svar på tråden V40 vs. V70?