• Unna

Efter feber vill han inte äta mat, däremot frukt och lite gröt

Min son på 9 månader har just haft hög feber i tre dygn och har inte velat äta så mycket, som tur är har han velat dricka vatten. Jag ammar morgon och kväll, och har nu ammat en extra gång på dagen.
    Nu är han äntligen feberfri men det verkar som att han har ont i halsen, för han vill bara äta några skedar, sedan blir han ledsen. Jag har då gjort ½ portion gröt för att han ska få i sig något, och han äter det mesta, men inte utan protest. När han sedan får fruktpuré äter han upp det (knappt 1 dl).

Jag undrar nu hur ni andra tänker, ska jag fortsätta att ge mat som vanligt, med förhoppningen om att han snart vill äta en hel portion, eller ska jag släppa det i några dagar och bara ge gröt och fruktpuré varje mål? Jag tänker att det kanske blir en ovana annars, att han lär sig att om man protesterar får man det man vill ha tillslut...

Eller överanalyserar jag bara?!

• Svar på tråden Efter feber vill han inte äta mat, däremot frukt och lite gröt
  • MiisPiis

Vår son är likadan, vägrar mat med kött, kyckling osv i. Äter bara fruktpuré och gröt efter han varit sjuk.

Jag gör så här: värmer vanliga maten, och häller sedan lite fruktpuré ovanpå. Sen börjar jag med rena skedar frukt, för att så smått gå över till mat och frukt, för att sedan avsluta med rena matskedar mat. Förstod du.....?

• Unna

Nämen vad bra att du kommit på något som funkar! Men att blanda mat och frukt... Det låter inte så gott...!

Hur länge får du hålla på så då innan han vill äta bara vanlig mat?

• MiisPiis
    Unna skrev 2009-04-04 18:50:54 följande:
    Nämen vad bra att du kommit på något som funkar! Men att blanda mat och frukt... Det låter inte så gott...!Hur länge får du hålla på så då innan han vill äta bara vanlig mat?
    Så säger sambon oxå....vad äckligt att blanda! Men huvudsaken är väl att han äter tycker jag! Han verkar absolut inte tycka det är äckligt....tvärtom.

Jag kan nog få hålla på i någon vecka, säg 2 efter han blivit frisk. Men eftersom han vanligtvis äter vanlig mat, och sedan fruktpuré så kvittar det ju.....det spar däremot tid för mig. För annars måste jag ju först ge mat i skålen, och sedan purén....nu slår jag ju ihop allt i ett liksom!
  • sessan63

Kan berätta något ännu "äckligare" en av mina twins ville efter maginfluensa inte ha välling längre,tvärvägrade (han är i normala fall ett matvrak)han ville bara ha frukt juice men det kan man ju inte leva på,hans pappa prövade då att blanda lite vällingpulver i juicen och DET dricker han nu.Annan mat äter han också ,gärna med frukt pure´ precis som era barn och jag säger,låt dem äta det dom vill ett tag,det dör dom inte av (har själv 8 barn).Det enda jag tänker extra på nu efter all frukt och juice är tandborstningen,den får bli extra noggrann.

• MiisPiis
    sessan63 skrev 2009-04-04 19:00:12 följande:
    Kan berätta något ännu "äckligare" en av mina twins ville efter maginfluensa inte ha välling längre,tvärvägrade (han är i normala fall ett matvrak)han ville bara ha frukt juice men det kan man ju inte leva på,hans pappa prövade då att blanda lite vällingpulver i juicen och DET dricker han nu.Annan mat äter han också ,gärna med frukt pure´ precis som era barn och jag säger,låt dem äta det dom vill ett tag,det dör dom inte av (har själv 8 barn).Det enda jag tänker extra på nu efter all frukt och juice är tandborstningen,den får bli extra noggrann.
    Så tycker jag med, huvudsaken de får i sig!

Min lille borstar inte tänderna ännu, han har precis fått upp 2 små i underkäken! Vet att man ska börja redan nu, men det kommer snart......han vill inte veta av tandborsten ännu
  • Unna

Ojoj, ja det är väl bara att testa då! Men det kommer kännas konstigt att hälla på frukten på maten! Testar med bara lite frukt först för att se om han verkar gilla det. Får börja vid lunchen imorgon, nu är det strax läggdags.

• Finesse

Min dotter är 15 månader och varje gång hon fått feber så har hon äter hon inte mat.. bara frukt och dricker vatten eller mjölk. Är inne i en sån period just nu då det är 4:e gången i år som hon är sjuk. (före hon började hos dagmamman var hon aldrig sjuk, ingen feber eller nåt!)

Tyvärr så vill hon inte ha välling eller nånting sånt.. vi har försökt med en massa olika vilket resulterat i att hon är livrädd för flaskan.. gråter så fort hon ser den.. och så har det varit i över en månad.. vi har riktiga problem om vad hon ska få i sig på kvällen. Hon är flaskmatad så flaskan har ju varit en av hennes käraste ägodel så hur det kunde vända så där har jag ingen aning om

• nano

När vi var inne och träffa läkare (ang magsjuka och öroninflamation) så fick vi råd att ge dottern precis vad hon ville dagarna efter. Små barn har nästan ingen matlust alls då och det är bättre att få i dom nåt än inget så ge det som funkar. Det är ju ändå något övergående.

Barn "vet" ju inte vad för mat som går att äta ihop eller inte så man kan ge de mest konstiga kombinationerna så länge ungen tycker om det så är det ju inte farligt att blanda mat och fruktpure.

• Unna

Nä, ni har rätt, inte är det konstigt att han inte har någon matlust så här efter han varit sjuk. Ska försöka göra mer som han vill imorgon, varje matstund har varit jobbig under dessa dagar, vill ju att det ska vara något positivt såklart!

Förresten MiisPiis kan jag tipsa om att låta honom leka med tandborsten så tycker han inte det är konstigt att den är i munnen. Vi har en sån jordan-tandborste där handtaget ser ut som en tuggring. Finns på apoteket.

MiisPiis skrev 2009-04-04 19:05:13 följande:
    Så tycker jag med, huvudsaken de får i sig! Min lille borstar inte tänderna ännu, han har precis fått upp 2 små i underkäken! Vet att man ska börja redan nu, men det kommer snart......han vill inte veta av tandborsten ännu
  • Auris

Man får ju räkna med bakslag i maten när de varit sjuka. Ge honom det han vill ha en eller två dagar så kommer nog aptiten snart tillbaks.

• Unna

Tack alla för era svar! Vi testade aldrig att hälla frukt på maten, men det kan vara bra att ha som reservknep i framtiden!
    Nej, jag insåg efter att jag själv också blivit sjuk (en rejäl förkylning med feber, ont i halsen, täppt i näsan) att man är ju inte sugen på en massa mat då. Så han har fått de små portioner han har velat, sedan lite gröt och frukt som vanligt. Han har sovit gott på nätterna, faktiskt bättre än vanligt, så för lite mat kan han ju inte fått i sig!

En annan upptäckt som kommit nu är plockmat! Vi har gett det då och då, särskilt ärtor har han fått pilla i sig var och varannan dag. Men just nu verkar hans intresse vara större än någonsin. Han har kanske blivit irriterad efter dessa jobbiga dagar då han inte velat äta, och nu vill han bestämma själv. Så plockmat får det bli, det blir ju mindre som slinker ner, men det är ju så det blir under tiden de lär sig att äta själva.

Svar på tråden Efter feber vill han inte äta mat, däremot frukt och lite gröt