• Hera78

Rengöra trall med såpa?

Vi hade tänkt olja in vår trall på balkongen men måste först rengöra den. Kan man göra det med såpa eller hur ska vi göra rent den? Var på Colorama idag och såg att de sålde Trallrengöring men en burk på 5 dl kostade 119 kronor och det tyckte vi var lite i dyraste laget... det borde gå att göra rent dem med nåt annat, exempelvis såpa. Eller?

• Svar på tråden Rengöra trall med såpa?
  • Champagne

Jag har en tralltvätt till min kärscher högtryckstvätt, den är verkligen superbra! En väl värd investering. Körde med den igår och oljade trädäcket idag. Blev väldigt fint!

• Champagne

Såpa är ju annars väldigt skonsamt mot trä, så prova

• Pappa G

Det går åt lite tuffare saker än såpa tyvärr.
    Det var extremt dyr Trallrengöring de hade på Colorama.
    På ex. Biltema kostar 4 liter 59,90.
    Den brukar vi använda.

• thiasvovve

Finns ju en hel del olika kvalité på trallrengörning.
    Efter att ha låtit Trallrent gro in så kör jag med en roterande borste till min Kärcher högtryckstvätt... Altanen blir som ny...

• elvatolv

Vilken Kärcher högtryckstvätt är det ni har? Vad kostar den?
    Dags för oss att köpa en nu.

• Äventyr

Min pappa tycker inte att jag ska börja olja in altanen. Han tycker den med tiden blir mörk då, och att den grå nyansen trallen får om man inte behandlar alls är vackrare. För tryckimpregnerat trä ska det egentligen inte spela någon roll för hållbarheten tydligen.

Vad tycker ni?

• lilla hej
    Äventyr skrev 2009-04-17 23:23:59 följande:
    Min pappa tycker inte att jag ska börja olja in altanen. Han tycker den med tiden blir mörk då, och att den grå nyansen trallen får om man inte behandlar alls är vackrare. För tryckimpregnerat trä ska det egentligen inte spela någon roll för hållbarheten tydligen. Vad tycker ni?
    Det är väl en smaksak då
    Vad tycker du är snyggast?
    Mörkare eller gråare?
    Där har du svaret
    Älskade unge
  • Baratette

Vi såpar vår altan med vanlig grummesåpa varje vår. Än så länge verkar det fungera och träet får en ljusgrå färg som jag gillar =)

• Äventyr

Jag gillar ljusgrå bättre. Men alla som oljar in sina trallar, varför gör dom det? För att dom gillar den mörka nyansen? Eller kanske för att man tror att det behövs?

• elvatolv

Man oljar väl in för att behålla det längre? För underhållet? Oljar man inte in så spricker det väl lättare? Tror inte det har med färgen att göra. Det är lite delade meningar med det. Vissa säger att man ska göra det och vissa säger att det inte behövs. Jag vet inte vad som gäller. Det är väl samma sak som att olja in trämöbler egentligen, det behövs ju.

• Äventyr

Det är ju skillnad på trä som är tryckimpregnerat och inte. Trallar som är tryckimpregnerade håller nog även om man inte oljar in dom. Kommunala anläggningar av tryckimpregnerat trä tror jag inte oljas in t.ex.

• Åsa Lund

Har skurat rent med såpa idag, funkade alldeles utmärkt!

• Hera78

Skurade också rent med såpa, det funkade finfint! Oljade sedan in två gånger och nu är trallen så fin, så fin

• sarel

Vad för borste skurar ni med när ni anvader såpa? Och hur mkr såpa / vatten har ni. Tycker inte det blir rent :(

Svar på tråden Rengöra trall med såpa?