• Pyris

Ni som har haft barn med skorv...

..måste bara fråga om det har luktat äckligt. Typ som blöt hund.

Såg en annan tråd nämligen där bvc har sagt till en mamma att det var svamp på huvudet.

• Svar på tråden Ni som har haft barn med skorv...
  • April Mamma

Min sons skorv luktade inte blöt hund...hmmm..är skorven svamp,det har jag då aldrig hört att det skulle vara..men det kanske stämmer.
    Jag kletade in Liams huvud med salva och lät det sitta över natten,sedan kammade jag bort det mesta,han har dock ganska långt hår som det klibbade fast i och sedan såg han ut som en flottig bebbe några dagar : -)

• Noddan

Min son liksom "svettas mjölk", nä... inte riktigt men det doftar nästan mjölk om huvudet när han får skorven, jag gnider in babyolja och pillar försiktigt bort det värsta. Det går lite i vågor ibland mycket ibland ingenting.

• dinos

när min son var mindre hade han skorv, så jag smörjde in honom rikligt med babyolja på huvudet, och efter en stund tog jag en luskan och borstade bort det .
    detta funkade för oss..

nä luktat illa tyckte jag inte att det gjorde.

• Pyris

Jo..vi har försökt o sitta o pilla bort det..men det tycks komma tillbaka..o så e jag så fjantig för jag vågar inte pilla på fontanellen..

Det ser precis ut som skorv..men som sagt..det luktar blää..speciellt när man börjar pilla i det.

Men jag har i och för sig aldrig hört att man kan få svamp på skallen heller. Vet att dom kan få det i veck och min dotter fick svamp på sin nagel när hon var bebis.

• h04

jag morde in med olivolja¨å skrapade lite med naglarna.... tog väldig lång tid, men det försvann

• Fille Fjonkan

Mjäll är ju en form av svamp, så det borde ju skorv också kunna vara då. Jag tyckte dock inte Tösens skorv luktade illa. Hon hade massor, men jag tog bort det häromveckan med Apoteket salva för ändåmålet. Nu har jag sett att det börjar komma tillbaka lite smått.

• Bebis

Pyris, gegga in huvudet med babyolja o låt bebben sova med det en natt sen tvättar du bort det dan efter o skorven försvinner nästan på en gång (kan behöva upprepas nån gång).

• Cornflakes

Lillan har skorv, men inte luktar det.

Köpte salva på Apoteket för att ta bort det. Står på bruksanvisningen att man ska försöka ha så lite salva som möjligt i håret och nu fattar jag varför. Det är ju ett rent h-e att få bort. Skojar inte om jag säger att jag stod och tvättade lillans hår i en halvtimme sist!

Funderar på att raka skallen på henne så jag kan få bort det ordentligt. Man kan få tillbaka det som vuxen om det inte försvunnit ordentligt. Har jag fått berättat för mig iallafall.

• Nam Nam

Skorv är en sorts svamp. Har använt barnolja och blandat i en droppe tea-tree olja. Den tar bort skorven. Lycka till!

• Pyris

Jag frågade läkaren om jag skulle göra något åt skorven när vi var där förra veckan. Men hon tyckte vi skulle låta det vara, för det försvinner av sig själv sa hon.

Men det irriterar mig att det sitter där. Mamman i den andra tråden hade fått rådet att smörja in huvudet med Pevaryl.

Vi har försökt massvis med gånger med att gnugga in med olja. Det släpper lite granna..men det är just över fontanellen jag e så mesig över..vågar inte pilla där.

Typiskt nog så e det bara mina barn som har haft mycket hår som bebisar som fått skorv. Jag använde Apotekets kräm på min dotter när hon var liten..och jag håller med..sicket helvete och få ut det...Så jag vill helst inte använda den heller...

Men e det någon som hört talas om att man kan få svamp på huvudet..det kanske inte är skorv då...eftersom det luktar blääää

• Fille Fjonkan

Cornflakes: Känner igen det där med tvättandet! Jag vräkte på salva eftersom Tösen hade så mycket skorv. Men jag gav upp ganska snart att försöka tvätta bort det och kammade mera istället. Tösen somnade snällt under tiden. Dagen efter var salvan borta ur håret ändå (satt väl i örngottet kan man tänka?).

• Cornflakes

fillewegler:

Jag tycker dock inte att jag fick håret rent på lillan, men så har hon så långt... Inte lätt heller att göra det snyggt, när hon vrider på huvudet för att se vad man gör

Jag hade inte brytt mig om det om det inte var för att hon har så mycket.

Reagerade på det där med Pevaryl. Läste att man ska ta det lugnt med det om man ammar för man vet inte om det går över i bröstmjälken och vad det isåfalla kan göra/icke göra. Vet inte om det är samma sak som att smeta det direkt på huden.

Jo, man kan ha svamp i hårbotten. Man kan ha det överallt på kroppen.

• Pyris

Kanske skulle ringa till bvc imon o kolla vad dom säger/tycker.

Jag blev lika förvånad när min lilla dotter fick svamp på nageln när hon var liten. Trodde inte man kunde få det där..o en sån liten bebis. Ont gjorde det på henne iallafall...

• Olli

Skorven på min tjej luktade så illa att jag tyckte synd om henne att ligga i den stanken hela tiden.... Smorde med Idomin i 2 dagar och allt var då borta, både skorven och stanken!!

• Pyris

Idomin...hmm..oki..kan vara värt att testa det också.. Tack för tipset

Svar på tråden Ni som har haft barn med skorv...